Bu çalışma, öğretmen tükenmişliği, psikolojik sağlamlık ve işyerinde psikolojik şiddet deneyimleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Bu amaca ulaşmak için İstanbul'dan 307 branş öğretmeninin katılımıyla nicel bir anket yapılmıştır. Katılımcılar gönüllü olarak çalışmaya dahil olmuştur ve grup 142 erkek ve 165 kadından oluşmaktadır. Gerekli verilerin toplanabilmesi için dört ana araç kullanılmıştır: Demografik Bilgi Formu, Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitmen Formu (MTE-EF), Negatif Davranışlar Anketi (NDA) ve Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ). Bu araçlar tükenmişlik, sağlamlık ve olumsuz davranışlara maruz kalmayı değerlendirmiştir. Veri analizi, değişkenler arasındaki ilişkileri ve demografik farklılıkları incelemek için Pearson Korelasyon Analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılarak yapılmıştır. Bulgular, psikolojik şiddet, tükenmişlik ve sağlamlık arasında anlamlı ilişkiler ortaya koymaktadır. Öğretmenlerin psikolojik sağlamlıkları yaş ve mesleki deneyimle artarken, psikolojik şiddetle karşılaşma, kişisel başarı ile negatif bir ilişki gösterirken, duygusal tükenmişlik ve depersonalizasyon ile pozitif bir ilişki göstermektedir. Bu bulgular, öğretmenlerin işyeri zorluklarıyla başa çıkabilmeleri için destekleme stratejileri geliştirilmesine yönelik bilgiler sunmaktadır.
Etik Kurul Komisyon Adı: İstanbul Topkapı Üniversitesi Etik Kurulu Etik Kurul Belge Tarihi ve Protokol No: 25.04.2024 tarih ve E-49846378-302.14.1-2300005827 sayı Bilgilendirme Bu çalışma birinci yazarın ikinci yazar danışmanlığında hazırladığı “Öğretmenlerde Psikolojik Şiddete Maruz Kalma Düzeyine Bağlı Olarak Tükenmişlik ve Psikolojik Sağlamlığın İncelenmesi” isimli yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
This study aimed to examine the relationship between teacher burnout, psychological resilience, and experiences of psychological violence in the workplace. A quantitative survey was conducted with 307 branch teachers from Istanbul who participated voluntarily. The sample included 142 men and 165 women. Data were collected using four primary instruments: A Demographic Information Form, the Maslach Burnout Inventory–Educators Survey (MBI-ES), the Negative Acts Questionnaire (NAQ), and the Brief Resilience Scale (BRS). These tools measured levels of burnout, psychological resilience, and exposure to psychological violence. Data were analyzed using Pearson correlation and one-way ANOVA to explore relationships among variables and demographic differences. The results revealed significant associations among psychological violence, burnout, and resilience. Specifically, psychological resilience increased with age and professional experience, while exposure to psychological violence was negatively correlated with personal accomplishment and positively correlated with emotional exhaustion and depersonalization. These findings underscore the need for strategies to strengthen teachers’ resilience and well-being in the face of workplace adversity.
Psychological resilience psychological violence burnout teacher
Ethics Committee Name: İstanbul Topkapı University Ethics Committee Ethics Approval Date and Protocol Number: April 25, 2024 – E-49846378-302.14.1-2300005827 Acknowledgment This study was derived from the master’s thesis titled “An Examination of Burnout and Psychological Resilience Based on the Level of Exposure to Psychological Violence Among Teachers,” prepared by the first author under the supervision of the second author.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Eğitim Psikolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Ağustos 2024 |
| Kabul Tarihi | 11 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |