Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinde Matematik Kaygı Düzeylerinin Matematik Öz Düzenlemelerine Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 2, 158 - 181, 30.10.2025
https://doi.org/10.54637/vizetek.27579522.6.2.3

Öz

Bu araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin matematik çalışmada ki öz düzenlemeleri üzerindeki etkisini tanımlamayı amaçlamıştır. Araştırmanın yöntemi, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket analizi yöntemidir. Araştırma ortaöğretimin 10. ve 11. sınıfına devam eden öğrencilerle yapılmıştır. Bu öğrenciler 15-17 yaş aralığında olan 27 kız ve 15 erkekten oluşmaktadır. Toplamda 42 kişilik bir örneklem grubu seçilmiştir. Elde edilen cevaplara normallik testi uygulanmış ve normallik test sonuçlarına göre sınıf faktörü için bağımsız gruplar t testi, cinsiyet faktörü için Mann-Whitney U testi ve yaş faktörü için ANOVA testleri uygulanmıştır. Uygulanan bu testlere göre, matematik kaygı düzeyi yüksek olan öğrencilerin matematikteki öz düzenlemelerine etkisinin ne kadar etkili olduğunu değerlendirmek amacıyla incelenmiştir. Yapılan bu incelemeler sonucunda öğrencilerdeki bu kaygı düzeylerinin öğrencilerdeki ön düzenlemelerini ne kadar etkileyeceğini belirlemeyi hedeflemiştir. Ayrıca, öğrencilerin akademik başarılarının ve derslere olan ilgilerinin bu kaygı düzeylerinden nasıl etkilendiği de analiz edilmiştir. Özellikle, yüksek kaygıya sahip öğrencilerin ders çalışırken karşılaştıkları zorluklar ve geliştirdikleri başa çıkma stratejileri dikkate alınarak değerlendirmeler yapılmıştır. Bu veriler, literatürdeki öğrencilerin matematik kaygı düzeylerinin ön düzenleme üzerinde nasıl etkileyebileceğini anlamak için değerli bir kaynak olacaktır. Bu çalışma, öğrencilerin yüksek kaygı düzeylerinin çalışma şekilleri üzerindeki etkisinin ne kadar önemli olduğunu gösterip gelecekteki çalışmalar için temel oluşturmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, elde edilen bulgular, eğitimciler için rehber niteliği taşıyabilecek öneriler sunarak kaygının azaltılmasına yönelik stratejiler geliştirilmesine katkı sağlayacaktır.

Etik Beyan

Etik Kurul Belgesi Etik Kurul Komisyon Adı: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Etik Kurulu Etik Kurul Belge Tarihi ve Protokol No: 08/04/2025 tarih ve 2025/07-25 sayı

Kaynakça

  • Babbie, E. R. (2013). The practice of social research (13th ed.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Boaler, J. (2016). Mathematical mindsets: Unleashing students’ potential through creative math, inspiring messages and innovative teaching. Jossey-Bass.
  • Boekaerts, M. (1999). Self-regulated learning: Where we are today. International Journal of Educational Research, 31(6), 445–457. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00014 2.
  • Burns, N., & Grove, S. K. (1993). The practice of nursing research: Conduct, critique, and utilization (2nd ed.). W.B. Saunders Company.
  • Çiltaş, A. (2011). Öğrenmede öz düzenleme becerisi ve matematik başarısı ilişkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17–24.
  • Durmaz, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin akademik güdülenme düzeyleri ile akademik öz-düzenleme stratejileri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Erol, S. (1989). Matematik kaygısı ve başarı ilişkisi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ertkin, E., Dönmez, B., ve Özel, E. (2006). Öğrencilerin matematik dersine yönelik tutum ve kaygı düzeyleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(22), 23–34.

The Effect of Mathematıcs Anxıety Levels on Mathematıcal Self-Regulatıon Among Secondary School Students

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 2, 158 - 181, 30.10.2025
https://doi.org/10.54637/vizetek.27579522.6.2.3

Öz

This study aims to identify the effect of mathematics anxiety levels on students' self regulation in mathematics study among secondary school students. The research employs a quantitative approach using survey analysis. The participants consist of students enrolled in 10th and 11th grades of secondary education, including 27 female and 15 male students aged between 15 and 17, forming a total sample of 42 students. Normality tests were conducted on the collected data. Based on the results, independent samples t-tests were used for the grade level variable, Mann-Whitney U tests for gender, and ANOVA tests for age. These analyses were carried out to assess how significantly high levels of mathematics anxiety influence students’ self-regulatory behaviors in mathematics. The study further aims to determine to what extent anxiety affects students' academic self-regulation strategies. Moreover, the impact of students' anxiety levels on their academic performance and interest in lessons was also examined. In particular, the challenges faced by students with high anxiety and the coping strategies they developed were evaluated. The findings provide a valuable contribution to the literature by illustrating how mathematics anxiety may affect self-regulation. This research emphasizes the critical role of anxiety in shaping students' study behaviors and aims to establish a foundation for future studies. Additionally, the results offer practical insights for educators by suggesting strategies for reducing anxiety and supporting students' academic regulation skills.

Kaynakça

  • Babbie, E. R. (2013). The practice of social research (13th ed.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Boaler, J. (2016). Mathematical mindsets: Unleashing students’ potential through creative math, inspiring messages and innovative teaching. Jossey-Bass.
  • Boekaerts, M. (1999). Self-regulated learning: Where we are today. International Journal of Educational Research, 31(6), 445–457. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00014 2.
  • Burns, N., & Grove, S. K. (1993). The practice of nursing research: Conduct, critique, and utilization (2nd ed.). W.B. Saunders Company.
  • Çiltaş, A. (2011). Öğrenmede öz düzenleme becerisi ve matematik başarısı ilişkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17–24.
  • Durmaz, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin akademik güdülenme düzeyleri ile akademik öz-düzenleme stratejileri arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Erol, S. (1989). Matematik kaygısı ve başarı ilişkisi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ertkin, E., Dönmez, B., ve Özel, E. (2006). Öğrencilerin matematik dersine yönelik tutum ve kaygı düzeyleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(22), 23–34.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif Ertem Akbaş 0000-0002-4004-1697

Esin Mühirci 0009-0000-1603-5660

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 14 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ertem Akbaş, E., & Mühirci, E. (2025). Ortaöğretim Öğrencilerinde Matematik Kaygı Düzeylerinin Matematik Öz Düzenlemelerine Etkisi. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 6(2), 158-181. https://doi.org/10.54637/vizetek.27579522.6.2.3



         download   24218