Etik İlkeler ve Yayın Politikası
Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi Mart 2024 sayısı da dahil sonraki tüm sayılarda Etik Kurul Onayı olmayan makaleleri değerlendirmeye almayacaktır.
· Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar
· İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
· İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
· Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
· Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar için etik kurul onayı gerekmektedir.
· Dergilerde yayımlanacak makalelerde yazar(lar)ın etik kurul izini ve/ya yasal/özel iznin gerekli olup olmadığını makalesi içerisinde belirtilmiş olması gerekmektedir. Gerekli izinlerin alınması gerekiyorsa, iznin alınacağı kurum, alındığı tarih ve karar ve/ya sayı numarası açıkça sunulmalıdır.
· Çalışma insan ve hayvan deneklerinin kullanımını gerektiriyor ise çalışmanın uluslararası deklarasyon, kılavuz vb. uygun gerçekleştirildiği beyan edilmelidir.
Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi eğitim alanlarında üretilen özgün araştırmaların bilimsel ve etik ilkeler doğrultusunda değerlendirilerek yayınlandığı bir dergidir. Dergimizin yayın politikasında etik ilkeler önemli bir yere sahiptir. Bu etik ilkeler, COPE (Committee on Publication Ethics) tarafından hazırlanan yönergeler esas alınarak tarafımızca kabul edilmiştir https://publicationethics.org/. Editörler, hakemler ve yazarlar için dergimizce uygulanan etik ilkeler bu yönergelere göre oluşturulmuştur. Aşağıda COPE tarafından hazırlanan yönergeler temele alınarak tarafların etik sorumlulukları özetlenmiştir.
Editörlerin Etik Sorumlulukları
• Dergi politikalarını editörler kurulunda tartışarak oluşturmak ve politikaların etkililiğini değerlendirmek
• Hakemleri, yazarları ve araştırmacıları derginin yayın ve etik ilkeleri hakkında bilgilendirmek ve onlardan gelen dönütleri dikkate almak
• Dergiye yayınlanmak üzere gönderilen makalelerin derginin yayın politikasına uygunluk, özgünlük, alana katkı ve yeterlilikleri açısından ön değerlendirmesini yapmak
• Ön değerlendirme sonucunda yayınlanması uygun olmayan makalelerin yazarlarına bilgi vermek, yayınlanabileceğine karar verilenleri yayın sürecine almak
• Yayın sürecine alınan makalelere, makalenin çalışma konusu ile ilgili uzmanlığı bulunan alan editörü ve /veya hakemleri atamak
• Yayın sürecine alınan makalelerin kör hakemlik ve değerlendirme sürecine göre değerlendirmesini sağlamak
• Dergiye makale gönderecek yazarlar için ayrıntılı bir rehber hazırlamak ve yazarlardan gelen soruları açıklayıcı bir şekilde cevaplandırmak
• Makalelere atanacak alan editörlerini ve hakemleri ilgili yayının çalışma alanına uygun olacak şekilde nesnel bir şekilde belirlemek
• Hakem ve yazar arasında çift körleme değerlendirme sürecini titizlikle uygulamak
• Hakem ve yazar arasında çıkar çatışması olan durumlarda müdahale etmek
• Hakemleri zamanında, tarafsız ve etkili değerlendirme yapmaları konusunda teşvik etmek
• Dergiye gönderilen makalelerin intihal taramalarının yapılması ve uygun olmayanlar hakkında yazara bilgi vermek
Hakemlerin Etik Sorumlulukları
• Uzmanlık alanına girmeyen makaleleri değerlendirmeyi reddetmek
• Makaleleri çift taraflı körleme esasına uygun olarak değerlendirmek
• Değerlendirme sürecinde tarafsız ve bilimsel ilkelere uygun davranmak
• Hakem değerlendirme formunda makalenin yayınlanma durumuna ilişkin kararının gerekçelerini açıklamak
• Bilimsel ilkelere uygun, kibar ve saygılı bir dil kullanmak
• Makaleleri kendilerine verilen süre içinde değerlendirmek
Yazarların Etik Sorumlulukları
• Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi’ne gönderdikleri makaleleri eş zamanlı başka bir dergiye göndermemiş olmak.
• Makaleleri bilimsel araştırma yöntemi ve rapor yazma ilkelerine uygun olarak nesnel bir biçimde kaleme almak.
• Makalede yer alan tüm atıflara kaynakçada yer vermek, kaynakçada yer alan kaynaklara metin içinde atıfta bulunmak