Ergenlik çağındaki bireyler % 21’lik oranla Türkiye nüfusu içinde önemli bir yere sahiptir. Bu araştırmanın amacı, ergen asiliğini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu çerçevede 219 ergenle yapılan kompozisyon çalışmasına ek uzman görüşü ve alanyazın taraması yoluyla 76 madde içeren bir havuz oluşturulmuştur. Pilot çalışmanın ardından 11-19 yaş arasında 374 kişiye uygulanan taslak formun geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi (temel bileşenler analizi) sonunda, 37 madde olduğu belirlenen Ergen Asiliği Ölçeği’nin (ERAS) üç faktörde toplandığı görülmüştür: aileye yönelik asilik, okula yönelik asilik ve akrana yönelik asilik. Sözü geçen üç faktör toplam varyansın % 49’unu açıklamıştır. Ölçeğin tümü için .94 olan Cronbach alfa değeri faktörler açısından da yüksek bulunmuştur. Testi yarılama yöntemiyle elde edilen korelasyonların yüksek, madde analizi sonuçlarının ayırt edici bulunması ölçeğin güvenilir olduğunun göstergeleridir. Geçerlik ve güvenirlik özelliklerinin birbirinden farklı tekniklerle sınanması, ölçeğin psikometrik niteliklerini güçlü kılmıştır. Bu psikometrik nitelikler, ERAS’ın ergen asiliğinin belirlenmesini gerektiren araştırmalarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğuna işaret etmektedir
Although not included as an entry in terminology, adolescent rebelliousness has been
known since Socrates (469-399 B.C), at least with its gist found in written documents (Larson,
1996). The fact that Stanley Hall (1844-1924), considered to be the founding father of child
psychology, defined adolescence as a ‘stormy period’ while Freud referred to it as ‘…the
period an individual chooses between either to comply with or rebel against the authority”
proves that the psychological interest into the issues is not a new one (Kulaksızoğlu, 2011,
23).
Some scholars suggest that rebelliousness or the tendency towards it is a personality
trait (Gullone & Moore, 2000; Lee & Bichard, 2006). For instance, in their study with 82
university students ranging between 19 and 23 years of age, Lee and Bichard defined the
rebelliousness tendency as a personality trait and stated that the young bearing such
characteristics are more extrovert, impulsive, risk-taker, and noncompliant. Moreover,
rebellious personalities are known to take risks in order to disobey the perceived social
norms, to like going by labels such as “rebel” or “brave”, and to strongly resist any attempt
of persuasion with conviction. The possible link between adolescent rebelliousness and
identity status has been underlined in the literature (Bukobza, 2009; Steinberg, 2001). In
Bukobza’s study, moratorium identity status was determined to be significantly related with
all rebelliousness dimensions (telic, hedonistic, fantastic, and defiant rebellion), except
anarchism. A more striking finding from the same study pointed that present identity
achievement was highly correlated with past rebelliousness perception
Adolescent rebelliousness Adolescent Rebelliousness Scale Scale development
Diğer ID | JA85BM55UZ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 1 |