Kuramsal ve tarihsel bir değerlendirme niteliğinde olan bu makalenin amacı genelde Türkiye’deki Milli Eğitim Bakanlığı’nı (MEB) demokratik bir sistem örneği temelinde ele almak, özelde de MEB bünyesindeki Talim ve Terbiye Kurulu’nun (TTK) işlevlerindeki değişiklikleri irdelemektir. MEB’e ve TTK’ya dair irdelemeler, demokratik sistemlerin dayalı olduğu kuvvetler ayrılığı prensibi ile işleyen hukuk düzeni temel alınarak yapılmıştır. Bu anlamda MEB sisteminin çağdaş hukuk düzeninin temel dayanağı olan yasama, yürütme ve yargı unsurlarından oluşan bir sistem olarak yapılandırılmış olduğu; Talim ve Terbiye Kurulu’nun da bu düzenin temel organlarından biri olduğu varsayılmaktadır. Makalede MEB’in yapısının Türkiye Büyük Millet Meclisi’nden geçen yeni torba yasayla değiştiği ve Talim ve Terbiye Kurulu’nun karar organı olmaktan çıkarılarak danışma birimi haline getirildiği ileri sürülmektedir. Bu şekilde yetki ve sorumlulukların büyük ölçüde bir merkezde toplanmış olduğu, bununla birlikte MEB sisteminin daha merkeziyetçi hale dönüşeceği, dolayısıyla daha katı ve otoriter eğilimlerin ortaya çıkacağı iddia edilmektedir. Bu bağlamda Milli Eğitim Bakanlığı sisteminin tekrar ele alınması ve Talim ve Terbiye Kurulu’nun sistem içindeki yerinin ve rolünün güçlendirilmesi gerektiği önerilmektedir
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Kuvvetler ayrılığı
When the main frame mentioned above about functioning of Turkish Republic is
taken into consideration, it is seen that system of the Ministry of National Education has also
been constructed as the state within itself because according to organizational laws of MoNE
and organizational units composed according to these laws, three units are defined as
responsible for the minister directly. Within the system MoNE, it could be said that the
undersecretary and general directorates operating under supervision of the undersecretary
are responsible for executive functions. While National Board of Education fulfills legislative
duties, Board of Audit fulfills judiciary duties via its role of inspection. Emerging of units
acting as legislation departments in the Ministry of National Education is not new. Even
there was not the ministry responsible for education, the educational system was
administered and operated by boards. “Board” tradition in the process of Turkish
educational system was maintained as in the form of expanded but not continuous boards.
No matter whether they were continuous or not, many outstanding educators, poets, authors
and scientists served in these boards
Ministry of National Education of Turkey National Board of Education Separation of Power
Diğer ID | JA43GS45GB |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2 |