Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ BAKIŞIYLA PROGRAM DIŞI ETKİNLİKLER

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 13, 88 - 109, 19.12.2022

Öz

Bu araştırmada öğretmen adaylarının katıldıkları ya da katılmak istedikleri program dışı etkinliklere yönelik görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Araştırma tarama araştırması niteliğindedir. Çalışma grubunu bir yükseköğretim kurumu eğitim fakültesinde eğitimde program dışı etkinlikler dersine kayıtlı 106 öğretmen adayı oluşturmuştur. Açık uçlu dört sorudan oluşan bir anket veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi işe koşulmuştur. Öğretmen adayları çoğunlukla akademiyle dolaylı ilgili olan etkinliklere katılmıştır. Öğretmen adaylarının katılmayı istedikleri etkinliklerin ise çoğunlukla akademiyle dolaylı ilgili etkinlikler olduğu, onların içerisinde en çok kültürel etkinliklere yönelik görüş bildirdikleri söylenebilir. Program dışı etkinliklerin yararları bağlamında öğretmen adayları çoğunlukla öğretmenlik becerilerinin gelişmesi, olumlu duyuşsal özellikler kazanmaları ve iletişim becerilerinin gelişmesine vurgu yapmışlardır. Öğretmen adayları program dışı etkinliklerin daha etkili olabilmesine yönelik önerilerini daha çok etkinlik düzenleyicilere yönelik, ardından bireye özgü olarak belirtmişlerdir. Ekinliklerin çeşitlendirilmesi, bilimsel ve disiplin kulübü etkinlikleri bağlamında yönlendirme ve rehberlik yapılması gibi araştırmacılara ve uygulayıcılara yönelik öneriler verilmiştir.

Kaynakça

  • Aybek, A. (2007). Öğrencilerin beden eğitimi dersine ve ders dışı etkinliklere yönelik tutumlarında beden eğitimi öğretmenlerinin rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Bartkus, K. R., Nemelka, B., Nemelka, M., & Gardner, P. (2012). Clarifying the meaning of extracurriculur activity: a literature review of definitions. American Journal of Business Education, 5(6), 693-703.
  • Binbaşıoğlu, C. (2000). Okulda ders dışı etkinlikler. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Broh, B. A. (2002). Linking extracurricular programming to academic achievement: Who Benefits and why? Sociology of Education, 75(1), 69-95.
  • Brooks, R. (2007). Young people's extra-curricular activities: Critical social engagement – or ‘something for the CV’? Journal of Social Policy, 36(3), 417-434.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (29. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Chambers, E. A., & Schreiber, J. B. (2004). Girls' academic achievement: varying associations of extracurricular activities. Gender and Education, 16(3), 327-346.
  • Christison, C. (2013). The benefits of participating in extracurricular activities. BU Journal of Graduate Studies in Education, 5(2), 17-20.
  • Dickinson, J., Griffiths, T., & Bredice, A. (2020). ‘It’s just another thing to think about’: encouraging students’ engagement in extracurricular activities. Journal of Further and Higher Education, 45(6), 744-757.
  • Doygunel, A., & Köprülü, F. (2020, June). İlköğretim öğrencilerinin ders dışı etkinliklere katılımının öğrencilere getirisine ilişkin öğretmen görüşleri. Paper presented at 2st International Conference on Interdisciplinary Educational Reflections.
  • Eccles, J. S., & Barber, B. L. (1999). Student council, volunteering, basketball, or marching band: what kind of extracurricular involvement matters? Journal of Adolescent Research, 14, 10-43.
  • Ekinci, N. (2021). Temel kavramlar. N. Köksal ve Z. Ayvaz Tuncel (Ed.). Eğitimde program dışı etkinlikler (s. 1-19). Ankara: Pegem.
  • Gündoğdu, C., Karataş, Ö., & Nacar, E. (2011). Ders dışı etkinliklerin uygulamalarında okul müdürlerinin sorunları. Sports Sciences, 6(1), 65-72.
  • Holloway, J. H. (1999). Extracurricular activities the path to academic success. Educational Leadership, 57(4), 87-88.
  • Ilhomovna, H. P., & Ismatovna, D. G. (2020). The role of extracurriculur activities in an educational process. Journal NX-A, Special Issue on Application of Science for Sustainable Development to Overcome Covid-19 Pandemic, 335-339.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keser, F., Akar, H., & Yıldırım, A. (2011). The role of extracurriculur activities in active citizenship education. Journal of Curriculum Studies, 43(6), 809-837.
  • Kocayiğit, A. ve Ekinci, N. (2020). Ortaöğretim okullarında uygulanan program dışı etkinliklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29), 1810-1848.
  • Köse, E. (2013). Eğitim kurumlarında gerçekleştirilen ders dışı etkinliklerin sınıflandırılmasına yönelik bir öneri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 336-353.
  • Mahoney, J. L., & Cairns, R. B. (1997). Do extracurricular activities protect against early school dropout? Developmental Psychology, 33(2), 241-253.
  • Marsh, H. W, & Kleitman, S. (2002). Extracurriculur school activities: the good, the bad, and the nonlinear. Harvard Educational Review, 72(2), 464-515.
  • Massoni, E. (2011). Positive effects of extra curricular activities on students. ESSAI, 9, 84-87.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. New Delhi: Sage.
  • Morino, J. A., Alos, F., Alcala, R., Pino, M., J., Hreeuzo, J., & Ruiz, R. (2006). Extra-curricular activities and academic performance in secondary students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 35- 46.
  • Özgündüz, G. (2006). Yatılı ilköğretim bölge okullarındaki öğrenci velilerinin ders dışı etkinliklere yaklaşımları (Ankara ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Pehlivan, Z. (1998). Ders dışı okul spor etkinlikleri ve yeniden örgütlenmesi. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 11- 31.
  • Poyraz, A. (1999). Ortaöğretim kurumlarında ders dışı sportif faaliyetlerin organizasyonu katılım sorunları ve çözüm yolları üzerine bir araştırma (Afyon il örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Selçuk, T. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin ders dışı spor yarışmalarına katılımı ve Sorunları (Mersin ili Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Sezen, G. (2007). Sosyo-ekonomik yapısı düşük öğrencilere yönelik ders dışı etkinliklerin sağlanması (İntel öğrenci programı-İstanbul ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yahşi, Ö. ve Kırkıç, K. A. (2021). İlkokul eğitiminde program dışı etkinlikler. K. A. Kırkıç ve H. Vatansever (Ed.), Kuramdan uygulamaya ilkokul eğitiminde yenilikçi öğrenme ve öğretim içinde (s. 41-70). Efe Akademi.
  • Uysal, F., ve Kısa, N. (2021). Covid-19 pandemi döneminde ilkokul web sayfalarının program dışı etkinlikler bağlamında incelenmesi: Burdur İli örneği. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(2), 398-415.
  • Uysal, F., & Özkan Elgün, İ. (2020, November). Which extra-curricular activities am i in? Paper presented at 3rd International New York Conference on Evolving Trends in Interdisciplinary Research & Practices, Ankara.
  • Wilson, N. L. (2009). Impact of extracurricular activities on students (Unpublished Master’s Thesis). University of Wisconsin-Stout the Graduate School, Wisconsin.

EXTRACURRICULAR ACTIVITIES FROM THE PERSPECTIVE OF PROSPECTIVE TEACHERS

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 13, 88 - 109, 19.12.2022

Öz

The purpose of study is to learn what prospective teachers think about the extracurricular activities they participate in or would like to participate in. It is a survey research study. The study group was made up of 106 prospective teachers who were enrolled in a higher education institution's extracurricular activities in education course. As a means of gathering data, a questionnaire with four open-ended questions was employed. The data was analyzed using content and descriptive analysis. The majority of the activities in which prospective teachers took part had some connection to the academy. It may be argued prospective teachers prefer to voice their thoughts about cultural events and that the majority of the activities they desire to take part in are ones that are only loosely connected to the academy. Prospective teachers mostly emphasized improvement of their communication skills, the acquisition of positive affective qualities, and the growth of their teaching skills while discussing the advantages of extracurricular activities. The majority of prospective teachers' advice focused on the extracurricular activity planners, although some of it was also directed at particular participants. Expanding activities, guiding, and guiding in the context of scientific and discipline club activities were some of the suggestions.

Kaynakça

  • Aybek, A. (2007). Öğrencilerin beden eğitimi dersine ve ders dışı etkinliklere yönelik tutumlarında beden eğitimi öğretmenlerinin rolü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Bartkus, K. R., Nemelka, B., Nemelka, M., & Gardner, P. (2012). Clarifying the meaning of extracurriculur activity: a literature review of definitions. American Journal of Business Education, 5(6), 693-703.
  • Binbaşıoğlu, C. (2000). Okulda ders dışı etkinlikler. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Broh, B. A. (2002). Linking extracurricular programming to academic achievement: Who Benefits and why? Sociology of Education, 75(1), 69-95.
  • Brooks, R. (2007). Young people's extra-curricular activities: Critical social engagement – or ‘something for the CV’? Journal of Social Policy, 36(3), 417-434.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (29. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Chambers, E. A., & Schreiber, J. B. (2004). Girls' academic achievement: varying associations of extracurricular activities. Gender and Education, 16(3), 327-346.
  • Christison, C. (2013). The benefits of participating in extracurricular activities. BU Journal of Graduate Studies in Education, 5(2), 17-20.
  • Dickinson, J., Griffiths, T., & Bredice, A. (2020). ‘It’s just another thing to think about’: encouraging students’ engagement in extracurricular activities. Journal of Further and Higher Education, 45(6), 744-757.
  • Doygunel, A., & Köprülü, F. (2020, June). İlköğretim öğrencilerinin ders dışı etkinliklere katılımının öğrencilere getirisine ilişkin öğretmen görüşleri. Paper presented at 2st International Conference on Interdisciplinary Educational Reflections.
  • Eccles, J. S., & Barber, B. L. (1999). Student council, volunteering, basketball, or marching band: what kind of extracurricular involvement matters? Journal of Adolescent Research, 14, 10-43.
  • Ekinci, N. (2021). Temel kavramlar. N. Köksal ve Z. Ayvaz Tuncel (Ed.). Eğitimde program dışı etkinlikler (s. 1-19). Ankara: Pegem.
  • Gündoğdu, C., Karataş, Ö., & Nacar, E. (2011). Ders dışı etkinliklerin uygulamalarında okul müdürlerinin sorunları. Sports Sciences, 6(1), 65-72.
  • Holloway, J. H. (1999). Extracurricular activities the path to academic success. Educational Leadership, 57(4), 87-88.
  • Ilhomovna, H. P., & Ismatovna, D. G. (2020). The role of extracurriculur activities in an educational process. Journal NX-A, Special Issue on Application of Science for Sustainable Development to Overcome Covid-19 Pandemic, 335-339.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keser, F., Akar, H., & Yıldırım, A. (2011). The role of extracurriculur activities in active citizenship education. Journal of Curriculum Studies, 43(6), 809-837.
  • Kocayiğit, A. ve Ekinci, N. (2020). Ortaöğretim okullarında uygulanan program dışı etkinliklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29), 1810-1848.
  • Köse, E. (2013). Eğitim kurumlarında gerçekleştirilen ders dışı etkinliklerin sınıflandırılmasına yönelik bir öneri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 336-353.
  • Mahoney, J. L., & Cairns, R. B. (1997). Do extracurricular activities protect against early school dropout? Developmental Psychology, 33(2), 241-253.
  • Marsh, H. W, & Kleitman, S. (2002). Extracurriculur school activities: the good, the bad, and the nonlinear. Harvard Educational Review, 72(2), 464-515.
  • Massoni, E. (2011). Positive effects of extra curricular activities on students. ESSAI, 9, 84-87.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. New Delhi: Sage.
  • Morino, J. A., Alos, F., Alcala, R., Pino, M., J., Hreeuzo, J., & Ruiz, R. (2006). Extra-curricular activities and academic performance in secondary students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1), 35- 46.
  • Özgündüz, G. (2006). Yatılı ilköğretim bölge okullarındaki öğrenci velilerinin ders dışı etkinliklere yaklaşımları (Ankara ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Pehlivan, Z. (1998). Ders dışı okul spor etkinlikleri ve yeniden örgütlenmesi. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 11- 31.
  • Poyraz, A. (1999). Ortaöğretim kurumlarında ders dışı sportif faaliyetlerin organizasyonu katılım sorunları ve çözüm yolları üzerine bir araştırma (Afyon il örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Selçuk, T. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin ders dışı spor yarışmalarına katılımı ve Sorunları (Mersin ili Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Sezen, G. (2007). Sosyo-ekonomik yapısı düşük öğrencilere yönelik ders dışı etkinliklerin sağlanması (İntel öğrenci programı-İstanbul ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yahşi, Ö. ve Kırkıç, K. A. (2021). İlkokul eğitiminde program dışı etkinlikler. K. A. Kırkıç ve H. Vatansever (Ed.), Kuramdan uygulamaya ilkokul eğitiminde yenilikçi öğrenme ve öğretim içinde (s. 41-70). Efe Akademi.
  • Uysal, F., ve Kısa, N. (2021). Covid-19 pandemi döneminde ilkokul web sayfalarının program dışı etkinlikler bağlamında incelenmesi: Burdur İli örneği. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(2), 398-415.
  • Uysal, F., & Özkan Elgün, İ. (2020, November). Which extra-curricular activities am i in? Paper presented at 3rd International New York Conference on Evolving Trends in Interdisciplinary Research & Practices, Ankara.
  • Wilson, N. L. (2009). Impact of extracurricular activities on students (Unpublished Master’s Thesis). University of Wisconsin-Stout the Graduate School, Wisconsin.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Uysal

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Uysal, F. (2022). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BAKIŞIYLA PROGRAM DIŞI ETKİNLİKLER. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(13), 88-109.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi (MAKÜ-EBED), eğitim bilimleri, alan eğitimi ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki gelişmeleri bilimsel bir zeminde paylaşarak bilime katkı sağlamayı amaçlayan ulusal, hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz yılda bir kez çevrimiçi olarak yayımlanmakta olup, tüm makaleler açık erişim olarak sunulmaktadır