Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Motor Devir ve Yükünün Titreşim ve Gürültü Emisyonuna Olan Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2016, , 0 - 0, 30.09.2016
https://doi.org/10.31202/ecjse.258573

Öz

İçten yanmalı motorlardan kaynaklanan gürültü emisyonlarının insanlar ve canlılar üzerinde olumsuz etkileri bulunmaktadır. İçten yanmalı motorlarda gürültü emisyonları; mekanik, yanma ve aksesuar gürültülerinden kaynaklanmaktadır. Direk enjeksiyonlu dizel motorlarda yanma gürültüsü, silindir içerisinde oluşan basınç ve mekanik kuvvetlere bağlıdır. Yanma başlangıcında oluşan ani basınç artışı, yanma odası içinde gaz hareketini hızlandırır. Silindir içindeki bu basınç artışı,  yanma odası duvarını doğrudan etkileyerek, motor bloğunun titreşimine neden olur. Oluşan titreşim ortamda ses oluşturur. Bu nedenle oluşan gürültü emisyonunun büyüklüğü, motor titreşim genliği ile doğru orantılıdır.

Bu çalışmada standart dizel yakıtı ile çalıştırılan tek silindirli hava soğutmalı dizel bir motorun ortalama titreşim değerleri ve ortalama gürültü emisyonu değerleri deneysel olarak incelenmiştir. Deneyler motorun yüksüz ve tam yük altında çalıştığı üç farklı devir için yapılmıştır. Elde edilen veriler kıyaslamalı olarak incelenmiştir. Motor titreşim ve gürültü emisyonu değerlerinin devre bağlı olarak arttığı görülmüştür.  

Kaynakça

  • Saurabh, K., Mukherjee, P.S., ‘‘Additives depletion and engine oil condition – a case study’’, Industrial Lubrication and Tribology, 57 (2005) 69-72.
  • Usuba, Y., Kuzuoka, H., Kamiya, N., ‘‘Low noise design fort he main structual parts of V6 engines’’, International Journal of Vehicle Design, 10(1) (1989) 52-63.
  • Kırkup, S.M., Tyrrell, R.J., ‘‘Computer aided analysis of engine noise’’, International Journal of Vehicle Design, 13(4) (1992) 388-402.
  • Mikami, T., Oshino, Y., Tachibana, H., Relationship between running speed and sound power levels on urban roads, In Inter-Noise 98, 223-226, 1998.
  • Lee, S.K., Kim, B.S., Park, D.C., ‘‘Objective evaluation of the rumbling sound in passenger cars based on an artificial neural network’’, Proceedings Of The Institution Of Mechanical Engineers Part D-Journal Of Automobile Engineering, 219(4) (2005) 457-469.
  • Güney, A., Özlü, F., ‘‘Motorlu tasıt gürültüsü ve azaltma yöntemleri’’, Mühendis ve Makina, 41 (2000) 22-29.
  • Lionnet, C., Lardeur, P., ‘‘A hierarchical approach to the assessment of the variability of interior noise levels measured in passenger cars’’, Noise Control Engineerıng Journal, 55 (1) (2007) 29-37.
  • Priede, T., ‘‘Effect of operating parameters on sources of vehicle noise’’, Journal Of Sound and Vibration, 43(2) (1974) 239-252.
  • Stone, C.R., Hwan, E.K.M., ‘‘IDI diesel noise reduction with heated inlet air’’, International Journal of Vehicle Design, 14 (1993) 205-2011.
  • Redel-Macias, M.D., Pinzi, S., Leiva, D., Cubero-Atienza, A.J., Dorado, M.P., ‘‘Air and noise pollution of a diesel engine fueled with olive pomace oil methyl ester and petrodiesel blends’’, Fuel, 95 (2012) 615–621.
  • Taghizadeh-Alisaraei, A., Ghobadian, B., Tavakoli-Hashjin, T., Mohtasebi, S.S., ‘‘Vibration analysis of a diesel engine using biodiesel and petrodiesel fuel blends’’, Fuel, 102 (2012) 414–422.
  • Sarıdemir, S., ‘‘The effect of dwell angle on vibration characteristics of camshaft bearing housings’’ Journal of Mechanical Science and Technology (ISI), 27 (12) (2013) 3571-3577.
  • Sarıdemir, S., Saruhan, H., ‘‘Experimental analysis of maximum valve lift effects in cam-follower system for internal combustion engines’’, Journal of Mechanical Science and Technology (ISI), 28 (9) (2014) 3443-3448.
Yıl 2016, , 0 - 0, 30.09.2016
https://doi.org/10.31202/ecjse.258573

Öz

Kaynakça

  • Saurabh, K., Mukherjee, P.S., ‘‘Additives depletion and engine oil condition – a case study’’, Industrial Lubrication and Tribology, 57 (2005) 69-72.
  • Usuba, Y., Kuzuoka, H., Kamiya, N., ‘‘Low noise design fort he main structual parts of V6 engines’’, International Journal of Vehicle Design, 10(1) (1989) 52-63.
  • Kırkup, S.M., Tyrrell, R.J., ‘‘Computer aided analysis of engine noise’’, International Journal of Vehicle Design, 13(4) (1992) 388-402.
  • Mikami, T., Oshino, Y., Tachibana, H., Relationship between running speed and sound power levels on urban roads, In Inter-Noise 98, 223-226, 1998.
  • Lee, S.K., Kim, B.S., Park, D.C., ‘‘Objective evaluation of the rumbling sound in passenger cars based on an artificial neural network’’, Proceedings Of The Institution Of Mechanical Engineers Part D-Journal Of Automobile Engineering, 219(4) (2005) 457-469.
  • Güney, A., Özlü, F., ‘‘Motorlu tasıt gürültüsü ve azaltma yöntemleri’’, Mühendis ve Makina, 41 (2000) 22-29.
  • Lionnet, C., Lardeur, P., ‘‘A hierarchical approach to the assessment of the variability of interior noise levels measured in passenger cars’’, Noise Control Engineerıng Journal, 55 (1) (2007) 29-37.
  • Priede, T., ‘‘Effect of operating parameters on sources of vehicle noise’’, Journal Of Sound and Vibration, 43(2) (1974) 239-252.
  • Stone, C.R., Hwan, E.K.M., ‘‘IDI diesel noise reduction with heated inlet air’’, International Journal of Vehicle Design, 14 (1993) 205-2011.
  • Redel-Macias, M.D., Pinzi, S., Leiva, D., Cubero-Atienza, A.J., Dorado, M.P., ‘‘Air and noise pollution of a diesel engine fueled with olive pomace oil methyl ester and petrodiesel blends’’, Fuel, 95 (2012) 615–621.
  • Taghizadeh-Alisaraei, A., Ghobadian, B., Tavakoli-Hashjin, T., Mohtasebi, S.S., ‘‘Vibration analysis of a diesel engine using biodiesel and petrodiesel fuel blends’’, Fuel, 102 (2012) 414–422.
  • Sarıdemir, S., ‘‘The effect of dwell angle on vibration characteristics of camshaft bearing housings’’ Journal of Mechanical Science and Technology (ISI), 27 (12) (2013) 3571-3577.
  • Sarıdemir, S., Saruhan, H., ‘‘Experimental analysis of maximum valve lift effects in cam-follower system for internal combustion engines’’, Journal of Mechanical Science and Technology (ISI), 28 (9) (2014) 3443-3448.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm UMAS 2015 Ulusal Mühendislik Araştırmaları Sempozyumu Seçilen Makaleler
Yazarlar

Suat Sarıdemir

Fikret Polat

Mert Kılınçel

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2016
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

IEEE S. Sarıdemir, F. Polat, ve M. Kılınçel, “Motor Devir ve Yükünün Titreşim ve Gürültü Emisyonuna Olan Etkisinin İncelenmesi”, ECJSE, c. 3, sy. 3, 2016, doi: 10.31202/ecjse.258573.