In this study, the effect of rolling resistance change on regenerative braking was examined in an all-electric passenger car according to UDDS (Urban Dynamometer Driving Schedule) drive cycle. As the tires with high rolling resistance absorb the kinetic energy of the vehicle more than tires with low rolling resistance, regenerative braking gain is reduced. In the all-electric car model created using the ADVISOR vehicle simulation program state of charge (SOC) was found to be 87.1% in the car with low rolling resistance tires and SOC was 85.6% in the car with high rolling resistance for 1 drive cycle. In addition, regeneration recovery was also investigated due to road slope. As the road slope increased, the amount of recovery was reduced for both tires. While a recovery of 735.01 kJ was achieved in a tire with low rolling resistance, in a tire with high rolling resistance a recovery of 670.85 kJ was achieved at a 5% road slope.
Regenerative braking rolling resistance ADVISOR state of charge
Bu çalışmada tümüyle elektrikli binek tipi bir otomobilde UDDS Urban Dynamometer Driving Schedule-Kentsel Dinamometre Sürüş Programı) sürüş çevrimine göre yuvarlanma direnci değişiminin rejeneratif frenlemeye etkisi incelenmiştir. Yuvarlanma direnci yüksek lastiklerin düşük yuvarlanma direncine sahip lastiklere göre taşıtın kinetik enerjisini daha fazla absorbe etmesi sebebiyle rejeneratif frenleme kazanımı azalmıştır. ADVISOR taşıt simülasyon programı kullanılarak oluşturulan tümüyle elektrikli otomobil modelinde 1 sürüş çevrimi için düşük yuvarlanma direncine sahip lastik kullanan otomobilde State of Charge (SOC) %87.1, yüksek yuvarlanma direncine sahip lastik kullanan otomobilde SOC değeri %85.6 olarak bulunmuştur. Ayrıca yol eğimine bağlı olarak rejenerasyon geri kazanımı da araştırılmıştır. Yol eğiminin artmasıyla elde edilen geri kazanım miktarı her iki lastik için azalmıştır. % 5 yol eğiminde yüksek yuvarlanma direncine sahip lastikte 670.85 kJ geri kazanım elde edilirken düşük yuvarlanma direncine sahip lastikte 735.01 kJ geri kazanım elde edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Açık Dergi Erişimi (BOAI)
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.