MEMET FUAT’IN ELEŞTİRİ ÜSTÜNE
GÖRÜŞLERİ VEYA ÖZNEL BİR YARATICILIK OLARAK ELEŞTİRİ
ÖZ
Yazılarında, eleştirinin amacından, nasıl olması
gerektiğinden ve eleştirmenlerin niteliğinden söz açan Memet Fuat; bütün karşı
koyuşlara rağmen Türkiye’de eleştirinin varlığının savunuculuğunu yapmaktadır.
Öte yandan ise, Türkiye’de enikonu eleştirinin yapılamadığı düşüncesinin yaratılması
hususunda eleştirmenleri suçlamaktadır. Bu hususta, eleştirinin niteliğini
arttırmak adına, kendi sanat anlayışı çerçevesinde birtakım öneriler getirme;
Türkiye’de eleştirinin niteliğine hizmet eden bir standart ortaya koyarak
eleştirinin metotlarını belirleme gayretindedir. Bu minvalde, eleştiriye ve
eleştirmene saygı gösterilebilmesine ve onların hak ettiği değeri görebilmesine
hizmet etme yoluna gitmektedir. Aynı zamanda, büyük ölçüde eleştirinin sanatsal
niteliğini göstermeye çalışmaktadır. Bu çerçevede Memet Fuat; Noel Carroll ve
Edward Said gibi eleştiriyi olumlamakta ve eleştiriyi çağdaş pratikte, sanatsal
üretimin işlemesi için gerekli olan bir ara madde olarak görmektedir. Bu bağlamda,
ilk olarak Noel Carroll ve Edward Said’in edebi eleştiri konusu üzerine
görüşlerinden söz açacağım. Bunun ardından Memet Fuat’ın Eleştiri Üstüne
kitabında ortaya konan eleştiri anlayışını, Noel Carroll ve Edward Said’e
değinmek suretiyle ve her birinin arasındaki paralelliklerin nasıl ve ne
şekilde kurulabileceğini göstererek açımlayacağım. Son olarak, Memet Fuat’ın,
Noel Carroll ve Edward Said’le koşutluk arz ettiğini tespit ettiğim söz konusu
eleştiri anlayışını, nasıl ve ne derecede uyguladığını gösteren uygulamalı bir
eleştiri çalışmasıyla yazımı sonlandıracağım.
Anahtar Kelimeler: Eleştiri, Memet Fuat, Noel Carroll, Edvard Said.
MEMET FUAT’S OPINIONS ON CRITICISM OR CRITICISM AS A SUBJECTIVE CREATIVITY
ABSTRACT
Memet Fuat who spokes about the purpose of criticism,
how criticism should be, and the nature of critics in his writings; despite all
rejections, advocates the existence of criticism in Turkey. On the other hand,
he blames critics for the creation of the idea that criticism cannot be practiced
in Turkey. In this respect, in order to increase the quality of criticism, he
makes an effort to bring some suggestions within the framework of his artistic
understanding, and to determine the
methods of criticism by suggesting a standart serving the quality of criticism.
In this manner, he resorts serving that criticism and critics can be respected
and they can see value which they deserve. In the same time, he tries to show
the artistic qualities of criticism to a large extent. Within this scope, like
Noel Carroll and Edward Said, Memet Fuat affirms criticism and sees it as a
necessary intermediate for the process of artistic production in contemporary
practice. In this context, first of all, I will talk about the opinions of Noel
Carroll and Edward Said on the subject of literary criticism. Thereafter, I
will expound Memet Fuat’s understanding of criticism revealed in his book On Criticism by mentioning Noel Carroll
and Edward Said and by indicating how and in what way can be drawn the
analogies between each of them. Finally, I will conclude with one of the Memet
Fuat’s practical critiques that shows how Memet Fuat applies the concept of
criticism which I have found that it is parallel to Noel Carroll and Edward
Said.
Keywords: Criticism, Memet Fuat, Noel Carroll, Edward Said.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
DERGİPARK bünyesinde faaliyet gösteren Edebî Eleştiri Dergisi (Journal of Literary Criticism) hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz, hem ulusal ölçekli TR DİZİN'de hem de uluslararası ölçekli MLA'da taranmaktadır.