Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Metaphoric Perceptions of Generation Z Towards the Ideal Manager: The Case of Aksaray

Yıl 2021, , 228 - 262, 15.12.2021
https://doi.org/10.47948/efad.987160

Öz

Generation Z, the generation born in the early 2000s according to the literature, has perceived the changes brought on by the era of rapid technological development into which they were born as part of life and their lives have been shaped in this direction. This generation, which has had the opportunity to develop in a versatile way, has the ability to communicate and organize, especially through social media, as the possibilities of accessing information have improved thanks to the internet. However, Generation Z has yet to show its existence in business life. This research was carried out with the idea that this generation’s perception of the ideal manager should be determined in order to understand these youth who will one day have a say in the future of the country as well as to offer them a style of management that will meet their needs. The subject of the study is the analysis of Generation Z’s perceptions of the ideal manager through metaphors. For this purpose, high school students studying at schools affiliated to the Aksaray Provincial Directorate of National Education were asked to complete the following sentence: “In my opinion, the administrator is like a/an…. because …..”. The research was conducted with 627 participants, whose identities have been kept anonymous and coded as G1, G2, G3, etc. A total of 847 metaphors were generated in these perception sentences, which were then organized into categories. Analysis of these categories yielded 30 different themes: justice, responsibility, equality, guidance, sincerity, democracy, innovation, understanding, respect, support, self-confidence, hard work, accumulation, having a balanced management approach, being competent, being authoritarian, foresight, reliability, necessity, disciplined work, determination, compatibility, tolerance, being experienced, benevolence, creativity, being good-intentioned, controlling, being an example, and being dominant. At the end of the research, suggestions developed based on the findings are included.

Kaynakça

  • Acılıoğlu, İ. (2015). “İş”te Y kuşağı. Ankara, Elma Yayınevi.
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z. & Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1), 165-182.
  • Aka, B. (2018). Bebek patlaması, x ve y kuşağı yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeylerinin kamu ve özel sektör farklılıklarına göre incelenmesi: bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9 (20), 118-135.
  • Akdemir, A. & Konakay, G. (2014). Y kuşağının kariyer algısı, kariyer değişimi ve liderlik tarzı beklentilerinin araştırılması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 11-42.
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Arar, T. (2016). Z kuşağında kariyer geliştirmede yetenek yönetimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Bakırtaş, T. & Kandemir, O. (2010). Gelişmekte olan ülkeler ve beyin göçü: Türkiye örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 961-974.
  • Becton, J.B., Walker, H.J., & Farmer, A.J. (2014). Generational differences in workplace behavior. Journal of Applied Social Psychology, 44, 175-189.
  • Castellano, G. W. (2014), Practices for engaging the 21st century workforce: challenges of talent management in a changing workplace. New Jersey: Pearson Education.
  • Çatalkaya, C. (2014). Kariyer 2.0. İstanbul, Optimist Yayınları.
  • Dixon, G., Mercado, A., Knowles, B. (2013). Followers and generations in the workplace. Engineering Management Journal, 25 (4), 62-73.
  • Erden Ayhün, S. (2013). Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve örgütsel yansımaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 93-112.
  • Hahn, J. (2011). Managing multiple generations: scenarios from the workplace. Nursing Forum, 46(3), 119- 128.
  • Kılıç, H. (2017). Anadolu üniversitesi açıköğretim fakültesi öğrenenlerinin anadolum ekampüs öğrenme yönetim sistemine ilişkin görüşlerinin kuşaklar bağlamında incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 104-124.
  • Mercan, N. (2016). X, Y ve Z kuşağı kadınların farklı tüketim alışkanlarının modern dünyada inşa edilmesi. Kadın Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 59-70.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Özer, P. S., Eriş, E. D. & Timurcanday Özmen, Ö. N. (2013). Kuşakların farklılaşan iş değerlerine ilişkin emik bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38 (10), 123-142.
  • Schullery, N. M. (2013). Workplace Engagement and Generational Differences in Values. Business Communication Quarterly, 76 (2), 252-265.
  • Senbir, H. (2004). Z son insan mı?. İstanbul, Okuyan Us Yayınları.
  • Şalap, K. O. (2016). Çalışma yaşamında kuşaklar: Kuşakların iş ve özelyaşam dengesine ilişkin yaklaşımları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tansel, A., & Güngör, N. D. (2004). Türkiye’den yurt dışına beyin göçü: Ampirik bir uygulama. ERC (Economic Research Center) Working Papers in Economics, 4 (02), 1-10.
  • Taş, H. C. & Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği. OPUS -Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 643-675.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. & Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7 (13), 1031-1048.
  • TDK. (1998). Türkçe Sözlük. Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2021). İstatistiklerle Gençlik, 2020. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2020-37242 sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.

Z Kuşağı Gençliğinin İdeal Yöneticiye Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi: Aksaray İli Örneği

Yıl 2021, , 228 - 262, 15.12.2021
https://doi.org/10.47948/efad.987160

Öz

Gelişen teknolojinin içinde dünyaya gelen Z kuşağı, teknolojinin öncülük ettiği değişimi yaşamın bir parçası olarak algılamış ve hayatı da bu yönde şekillenmiştir. İnternetin yaygınlaşmasıyla birlikte bilgiye ulaşma imkânları geliştiği için kendilerini çok yönlü olarak geliştirme fırsatı bulan bu kuşak özellikle sosyal medya aracılığıyla haberleşme ve organize olma becerisine sahiptir. Literatürde yaygın olarak 2000’li yılların başında dünyaya gelen kuşak olarak kabul gören Z kuşağı iş yaşamında varlığını henüz gösterecektir. Ülkenin geleceğinde söz sahibi olacak olan bu gençliği anlamak ve onların ihtiyaçlarına cevap verecek bir yönetim sunmak için Z kuşağının ideal yönetici algısının belirlenmesi gerektiği düşüncesinden hareketle bu araştırma gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın konusu Z kuşağı gençliğinin ideal yönetici algılarının metaforlar yoluyla çözümlenmesidir. Bu amaçla Aksaray İl Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı liselerde öğrenim gören gençlerden “Bana göre yönetici …… gibidir. Çünkü ….” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. 627 katılımcı ile gerçekleştirilen araştırmada katılımcılar “G1, G2, G3…” şeklinde temsil edilmiştir. Gençlerin kaleme aldığı metaforik algı cümlelerinden 847 metafora ulaşılmış ve bu metaforlar kategoriler altında düzenlenmiştir. Yapılan incelemelerde 30 temaya ulaşılmıştır. Bunlar: Adalet, sorumluluk, eşitlik, rehberlik, samimiyet, demokratiklik, yenilikçilik, anlayışlılık, saygılı olmak, destekleyicilik, kendinden emin olmak, çalışkanlık, birikimlilik, dengeli yönetim anlayışına sahip olmak, işin ehli olmak, otoriter olmak, ileri görüşlülük, güvenilirlik, gereklilik, disiplinli çalışma, kararlılık, uyumluluk, hoşgörülü olmak, tecrübeli olmak, yardımseverlik, yaratıcılık, iyi niyetli olmak, denetleyicilik, örnek olmak ve hâkim olmaktır. Araştırma sonunda, elde edilen bulgulardan hareketle geliştirilen önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Acılıoğlu, İ. (2015). “İş”te Y kuşağı. Ankara, Elma Yayınevi.
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z. & Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1), 165-182.
  • Aka, B. (2018). Bebek patlaması, x ve y kuşağı yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeylerinin kamu ve özel sektör farklılıklarına göre incelenmesi: bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 9 (20), 118-135.
  • Akdemir, A. & Konakay, G. (2014). Y kuşağının kariyer algısı, kariyer değişimi ve liderlik tarzı beklentilerinin araştırılması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 11-42.
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Arar, T. (2016). Z kuşağında kariyer geliştirmede yetenek yönetimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Bakırtaş, T. & Kandemir, O. (2010). Gelişmekte olan ülkeler ve beyin göçü: Türkiye örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 961-974.
  • Becton, J.B., Walker, H.J., & Farmer, A.J. (2014). Generational differences in workplace behavior. Journal of Applied Social Psychology, 44, 175-189.
  • Castellano, G. W. (2014), Practices for engaging the 21st century workforce: challenges of talent management in a changing workplace. New Jersey: Pearson Education.
  • Çatalkaya, C. (2014). Kariyer 2.0. İstanbul, Optimist Yayınları.
  • Dixon, G., Mercado, A., Knowles, B. (2013). Followers and generations in the workplace. Engineering Management Journal, 25 (4), 62-73.
  • Erden Ayhün, S. (2013). Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve örgütsel yansımaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 93-112.
  • Hahn, J. (2011). Managing multiple generations: scenarios from the workplace. Nursing Forum, 46(3), 119- 128.
  • Kılıç, H. (2017). Anadolu üniversitesi açıköğretim fakültesi öğrenenlerinin anadolum ekampüs öğrenme yönetim sistemine ilişkin görüşlerinin kuşaklar bağlamında incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 104-124.
  • Mercan, N. (2016). X, Y ve Z kuşağı kadınların farklı tüketim alışkanlarının modern dünyada inşa edilmesi. Kadın Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 59-70.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Özer, P. S., Eriş, E. D. & Timurcanday Özmen, Ö. N. (2013). Kuşakların farklılaşan iş değerlerine ilişkin emik bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38 (10), 123-142.
  • Schullery, N. M. (2013). Workplace Engagement and Generational Differences in Values. Business Communication Quarterly, 76 (2), 252-265.
  • Senbir, H. (2004). Z son insan mı?. İstanbul, Okuyan Us Yayınları.
  • Şalap, K. O. (2016). Çalışma yaşamında kuşaklar: Kuşakların iş ve özelyaşam dengesine ilişkin yaklaşımları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tansel, A., & Güngör, N. D. (2004). Türkiye’den yurt dışına beyin göçü: Ampirik bir uygulama. ERC (Economic Research Center) Working Papers in Economics, 4 (02), 1-10.
  • Taş, H. C. & Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği. OPUS -Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 643-675.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. & Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7 (13), 1031-1048.
  • TDK. (1998). Türkçe Sözlük. Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2021). İstatistiklerle Gençlik, 2020. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2020-37242 sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hamza Aydoğdu 0000-0002-7363-7542

Neşe Kara Özkan 0000-0001-7639-9773

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 25 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 9 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Aydoğdu, H., & Kara Özkan, N. (2021). Z Kuşağı Gençliğinin İdeal Yöneticiye Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi: Aksaray İli Örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 4(2), 228-262. https://doi.org/10.47948/efad.987160
AMA Aydoğdu H, Kara Özkan N. Z Kuşağı Gençliğinin İdeal Yöneticiye Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi: Aksaray İli Örneği. KMÜ EFAD. Aralık 2021;4(2):228-262. doi:10.47948/efad.987160
Chicago Aydoğdu, Hamza, ve Neşe Kara Özkan. “Z Kuşağı Gençliğinin İdeal Yöneticiye Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi: Aksaray İli Örneği”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 4, sy. 2 (Aralık 2021): 228-62. https://doi.org/10.47948/efad.987160.
EndNote Aydoğdu H, Kara Özkan N (01 Aralık 2021) Z Kuşağı Gençliğinin İdeal Yöneticiye Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi: Aksaray İli Örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 4 2 228–262.
IEEE H. Aydoğdu ve N. Kara Özkan, “Z Kuşağı Gençliğinin İdeal Yöneticiye Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi: Aksaray İli Örneği”, KMÜ EFAD, c. 4, sy. 2, ss. 228–262, 2021, doi: 10.47948/efad.987160.
ISNAD Aydoğdu, Hamza - Kara Özkan, Neşe. “Z Kuşağı Gençliğinin İdeal Yöneticiye Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi: Aksaray İli Örneği”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 4/2 (Aralık 2021), 228-262. https://doi.org/10.47948/efad.987160.
JAMA Aydoğdu H, Kara Özkan N. Z Kuşağı Gençliğinin İdeal Yöneticiye Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi: Aksaray İli Örneği. KMÜ EFAD. 2021;4:228–262.
MLA Aydoğdu, Hamza ve Neşe Kara Özkan. “Z Kuşağı Gençliğinin İdeal Yöneticiye Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi: Aksaray İli Örneği”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 2, 2021, ss. 228-62, doi:10.47948/efad.987160.
Vancouver Aydoğdu H, Kara Özkan N. Z Kuşağı Gençliğinin İdeal Yöneticiye Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi: Aksaray İli Örneği. KMÜ EFAD. 2021;4(2):228-62.

20525   20522     20540       Creative Commons Lisansı

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Karamanoglu Mehmetbey University Journal of the Faculty of Letters is lisensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.