Enlightenment is defined as the philosophical conception that emerged as an attitude against dogmatism in the history of Western philosophy and throughout the 18th century aimed at the wisdom-based critique of all kinds of social values. As for the Frankfurt School thinkers, the Enlightenment is seen as the cause of the demolitions of the 20th century, with the discourse of the re-evaluation of all existing values through the mind and the liberation of the mind. In this study we will be based primarily on the Enlightenment critiques of the school's subjective mind. We will touch upon the philosophical formations on the basis of positivism as an extension of the Enlightenment and the thought implications of theoretical thought systems in society. We will draw attention to power of the laws of society over the laws of nature. In this context, our aim will be to demonstrate the approaches developed by the Frankfurt School thinkers to events or facts when there is a revolutionary period such as the Enlightenment.
Frankfurt Okulu, özelde Rus
Devriminin etkisiyle Marksist ideolojiyi benimseyen doktora öğrencisi Felix
Weil ve Friedrich Pullock’un, daha genelde ise Frankfurt Üniversitesi Toplumsal
Araştırma Enstitüsü’ne (1923) bağlı bir grup araştırmacının toplumsal sorunlara
yönelik çalışmalarına verilen ortak addır. Ortaya konan araştırmalar enstitünün
yayın organına bağlı olan Sosyal Araştırmalar Dergisi etrafında toplanır ve
disiplinlerarası yürütülen çalışmalar düşünürlerce benimsediği şekliyle
eleştirel yöntem üzerinden yeniden çözümlenir. Bizim bu metinde amaçladığımız, Frankfurt
Okulu düşünürlerinin, söz konusu Aydınlanma gibi devrim niteliği taşıyan bir
dönem olduğunda, ortaya koydukları eleştirel yaklaşımı tartışabilmektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 7 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Karamanoglu Mehmetbey University Journal of the Faculty of Letters is lisensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.