İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 273 - 287, 15.12.2020
https://doi.org/10.47948/efad.766506

Öz

Wall painting or mural -widespread English equivalent has become one of the popular and interesting art activities of today. Those who accept wall paintings as an art participate in tours to see them in the city, and the municipalities that organize festivals are increasing day by day. Thanks to the wall paintings, it is possible to create attractive and surprising intersections that create the harmony by softening the image on the outer walls of the buildings located in the gloomy, boring, repulsive urban environment. The city of Istanbul has the potential to become famous for itself in the world with its existing murals. Mural festivals supported by municipalities are organized in the city and local and foreign artists bring people together with art. This big metropolis still has many soulless, repulsive and unidentified deaf walls that can be used as canvases. This article is written to illustrate the developing wall painting (mural) by exemplifying the festival organized by the Kadıköy Municipality, Istanbul, to establish its relationship with the city and art. The mural festival, which did not take place in 2020 due to the Covid-19 pandemic, was held regularly eight times from 2012 to 2019. In the district, where forty-three wall paintings were reached in 2019, these work both meet deaf walls to the city with art and contribute to cultural tourism. The mural festival, which started in 2012 with the aim of reviving the deterioration area of Yeldeğirmeni, an attraction area, was created in the neighborhood and today the murals have spread to other parts of the municipality.

Kaynakça

  • Biaggini, M. (2018). “Painting the Walls: Visual Interventions in Public Space of the Outskirts of Buenos Aires”, Comunicacion y Medios, (38), 164-176.
  • Canlı Heykel Performansı" Sanatçılarının Zorlu Mesaisi 28 Ekim 2017, 07 Eylül 2019 tarihinde http://www.milliyet.com.tr/canli-heykel-performansi-sanatcilarinin-adana-yerelhaber-2367001/ adresinden erişildi.
  • Eraslan, Ş. (2014). “Roma Dönemi Efes ve Pompei Duvar Resimlerinin İkonografik Açıdan Değerlendirilmesi”, Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, (12), 1-10.
  • Erdoğan, G. (2009). Kamusal Mekanda Sokak Sanatı: Grafiti İstanbul, Beyoğlu, Yüksek Kaldırım Sokak İncelemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Görgülü, E. (2017). “JR’ın ‘Inside Out’ Projesindeki Portreler ve Kamusal Sanat”, İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 3 (2), 167-186.
  • Guemy, C. (2014). (C215/) Graffiti, sokak sanatı, muralissimo… Birbirine karıştırmasak artık şunları. Bahar T., Çolakoğlu F., Ataç A. & Soley U. (Ed.), Duvarların dili graffiti/Sokak sanatı içinde (s. 31-37). İstanbul, Pera Müzesi Yayını.
  • Güneş, Ş. (2009). Sokak Sanatı. İstanbul, Artes Yayınları. İnal, G. İ. (2011). Graffiti Sanatının Belgesel Sinemadaki Yansımaları “Duvarın Sesi”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Meriç, Ö. (2017). “Duvardaki Şen Direniş: Grafiti Başka Bir Dünya Tahayyülü Sunabilir mi?”, Intermedia International e-journal, 4 (6), 141-154.
  • NTV MSNBC arşivi, 30 Eylül 2019 tarihinde http://arsiv.ntv.com.tr/news/96743.asp adresinden erişildi.
  • Örnek, N. (2016). “Sokaktan Saraylara Street Art”, Tempo Dergisi Sanat Bölümü, 04 Ekim 2019 tarihinde http://nilayornek.com/sokaktan-saraylara-street-art adresinden erişildi.
  • Samancıoğlu, C. Z. (2014). “Grafiti ve Sokak Sanatı 10 Adımda Grafiti Hakkında Bilmeniz Gerekenler”, 05 Eylül 2019 tarihinde https://www.uplifers.com/graffiti-ve-sokak-sanati-10-adimda-graffiti-hakkinda-bilmeniz-gerekenler/ adresinden erişildi.
  • Şahin, D. (2018). “Z Kuşağı Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Sanat Tarihi Dersleri İçin Öneriler”, International Journal of Research in Fine Arts Education, 1 (1), 90-97.
  • Toy, E, & Görgülü, E. (2018). “Kamusal Alanda Sanat Uygulamalarına Bir Örnek: Mural İstanbul”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (56), 1150-1160.

Sağır Duvarları Sanatla Kazanmak: Duvar Resimleri

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 273 - 287, 15.12.2020
https://doi.org/10.47948/efad.766506

Öz

Duvar resmi ya da yaygın İngilizce karşılığıyla mural, günümüzün popüler ve ilgi çeken sanat aktivitelerinden biri olmuştur. Duvar resimlerinin bir sanat olduğunu kabul edenler, kentte onları görmek için turlara katılanlar, festival düzenleyen belediyeler her geçen gün artmaktadır. Duvar resimleri sayesinde kasvetli, sıkıcı, itici kentsel ortamlarda yer alan binaların dış duvarlarında görüntüyü yumuşatarak uyumu yaratan çekici ve sürprizli ara kesitler oluşturmak mümkün olmaktadır. İstanbul kenti de mevcut duvar resimleri ile dünyada adından söz ettirecek potansiyele sahiptir. Kentte belediyelerin de desteklediği duvar resmi ile ilgili festivaller düzenlenmekte ve yerli-yabancı sanatçılar da halkı sanatla buluşturmaktadır. Bu büyük metropolün halen tuval gibi kullanılabilecek çok sayıda gri, boş, sanat uygulamasına açık ve dönüştürülmesi halinde etkili görsel sunum oluşacağı sağır duvarları vardır. Bu yazı İstanbul, Kadıköy Belediyesi tarafından düzenlenen festivali örnekleyerek gelişmekte olan duvar resmini tanıtmak, sanat ve kentle ilişkisini kurmak için kaleme alınmıştır. Covid-19 pandemisi sebebiyle 2020 yılında gerçekleşemeyen mural festivali, 2012’den 2019 yılına dek 8 kez düzenli olarak gerçekleştirilmiştir. 2019 yılında kırk üç duvar resmine ulaşılan ilçede, bu eserler hem sağır duvarları sanatla kente kazandırmakta, hem de kültür turizmine katkı sağlamaktadır. 2012 yılında köhneleşmekte olan Yeldeğirmeni bölgesini canlandırmak amacıyla başlayan festival sayesinde bölgede bir çekim alanı oluşmuş ve günümüzde duvar resimleri ilçenin diğer mahallelerine de yayılmıştır.

Kaynakça

  • Biaggini, M. (2018). “Painting the Walls: Visual Interventions in Public Space of the Outskirts of Buenos Aires”, Comunicacion y Medios, (38), 164-176.
  • Canlı Heykel Performansı" Sanatçılarının Zorlu Mesaisi 28 Ekim 2017, 07 Eylül 2019 tarihinde http://www.milliyet.com.tr/canli-heykel-performansi-sanatcilarinin-adana-yerelhaber-2367001/ adresinden erişildi.
  • Eraslan, Ş. (2014). “Roma Dönemi Efes ve Pompei Duvar Resimlerinin İkonografik Açıdan Değerlendirilmesi”, Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, (12), 1-10.
  • Erdoğan, G. (2009). Kamusal Mekanda Sokak Sanatı: Grafiti İstanbul, Beyoğlu, Yüksek Kaldırım Sokak İncelemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Görgülü, E. (2017). “JR’ın ‘Inside Out’ Projesindeki Portreler ve Kamusal Sanat”, İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 3 (2), 167-186.
  • Guemy, C. (2014). (C215/) Graffiti, sokak sanatı, muralissimo… Birbirine karıştırmasak artık şunları. Bahar T., Çolakoğlu F., Ataç A. & Soley U. (Ed.), Duvarların dili graffiti/Sokak sanatı içinde (s. 31-37). İstanbul, Pera Müzesi Yayını.
  • Güneş, Ş. (2009). Sokak Sanatı. İstanbul, Artes Yayınları. İnal, G. İ. (2011). Graffiti Sanatının Belgesel Sinemadaki Yansımaları “Duvarın Sesi”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Meriç, Ö. (2017). “Duvardaki Şen Direniş: Grafiti Başka Bir Dünya Tahayyülü Sunabilir mi?”, Intermedia International e-journal, 4 (6), 141-154.
  • NTV MSNBC arşivi, 30 Eylül 2019 tarihinde http://arsiv.ntv.com.tr/news/96743.asp adresinden erişildi.
  • Örnek, N. (2016). “Sokaktan Saraylara Street Art”, Tempo Dergisi Sanat Bölümü, 04 Ekim 2019 tarihinde http://nilayornek.com/sokaktan-saraylara-street-art adresinden erişildi.
  • Samancıoğlu, C. Z. (2014). “Grafiti ve Sokak Sanatı 10 Adımda Grafiti Hakkında Bilmeniz Gerekenler”, 05 Eylül 2019 tarihinde https://www.uplifers.com/graffiti-ve-sokak-sanati-10-adimda-graffiti-hakkinda-bilmeniz-gerekenler/ adresinden erişildi.
  • Şahin, D. (2018). “Z Kuşağı Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Sanat Tarihi Dersleri İçin Öneriler”, International Journal of Research in Fine Arts Education, 1 (1), 90-97.
  • Toy, E, & Görgülü, E. (2018). “Kamusal Alanda Sanat Uygulamalarına Bir Örnek: Mural İstanbul”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (56), 1150-1160.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Nilay Evcil 0000-0001-5165-255X

Selhan Yalçın Usal 0000-0002-9488-2475

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 8 Temmuz 2020
Kabul Tarihi 30 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Evcil, A. N., & Yalçın Usal, S. (2020). Sağır Duvarları Sanatla Kazanmak: Duvar Resimleri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 3(2), 273-287. https://doi.org/10.47948/efad.766506
AMA Evcil AN, Yalçın Usal S. Sağır Duvarları Sanatla Kazanmak: Duvar Resimleri. KMÜ EFAD. Aralık 2020;3(2):273-287. doi:10.47948/efad.766506
Chicago Evcil, Ayşe Nilay, ve Selhan Yalçın Usal. “Sağır Duvarları Sanatla Kazanmak: Duvar Resimleri”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2020): 273-87. https://doi.org/10.47948/efad.766506.
EndNote Evcil AN, Yalçın Usal S (01 Aralık 2020) Sağır Duvarları Sanatla Kazanmak: Duvar Resimleri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 3 2 273–287.
IEEE A. N. Evcil ve S. Yalçın Usal, “Sağır Duvarları Sanatla Kazanmak: Duvar Resimleri”, KMÜ EFAD, c. 3, sy. 2, ss. 273–287, 2020, doi: 10.47948/efad.766506.
ISNAD Evcil, Ayşe Nilay - Yalçın Usal, Selhan. “Sağır Duvarları Sanatla Kazanmak: Duvar Resimleri”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 3/2 (Aralık 2020), 273-287. https://doi.org/10.47948/efad.766506.
JAMA Evcil AN, Yalçın Usal S. Sağır Duvarları Sanatla Kazanmak: Duvar Resimleri. KMÜ EFAD. 2020;3:273–287.
MLA Evcil, Ayşe Nilay ve Selhan Yalçın Usal. “Sağır Duvarları Sanatla Kazanmak: Duvar Resimleri”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, 2020, ss. 273-87, doi:10.47948/efad.766506.
Vancouver Evcil AN, Yalçın Usal S. Sağır Duvarları Sanatla Kazanmak: Duvar Resimleri. KMÜ EFAD. 2020;3(2):273-87.

20525   20522     20540       Creative Commons Lisansı

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Karamanoglu Mehmetbey University Journal of the Faculty of Letters is lisensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.