2018ARKE001
2018ARKE001
İnsanların Prehistorik dönemlerden itibaren, akarsuları ve denizleri ulaşım, taşımacılık ve geçim ekonomisini desteklemek için besin elde etmek amacıyla yoğun biçimde kullandıkları bilinmektedir. Diğer yandan Anadolu kıyılarındaki Neolitik Dönem’deki denizcilik faaliyetleri incelendiğinde, doğrudan denizcilik faaliyetlerine işaret edebilecek deniz araçlarına ve bu araçlara ait aksamlara dair veriler oldukça kısıtlıdır. Bununla beraber tespit edilen ancak denizcilik faaliyetteleri ile aktarımı mümkün olan çeşitli buluntular ışığında, böylesi faaliyetlerinin gerçekleştirildiğini ifade edebiliyoruz. Kara bağlantısı olmayan bölgeler arasında aktarılmış olan hammaddeler, alet veya eşyalar başta olmak üzere birçok dolaylı kanıt yukarıdaki tespiti doğrulamaktadır. Diğer yandan bu tür faaliyetlerde kullanılan araçların türleri ve yapım teknikleri, araçların kullanımı ve performansları gibi birçok soru hala tam olarak anlaşılamamıştır.
Bu soruların cevaplanmaya çalışıldığı bu çalışmada öncelikle denizcilik etkinliklerinin gerçekleştirildiği söz konusu dönemde kıyı şeridi ve deniz seviyelerinin durumu anlaşılmaya çalışılmıştır. Ardından prehistorik dönemlerde kullanılmış olabilecek primitif deniz araçlarının neler olabileceği hem az sayıdaki arkeolojik hem de etnografik örneklerden faydalanılarak basitten karmaşığa doğru bir silsilede sınıflandırılmıştır. Son aşamada ise çeşitli örnek ve kanıtlar üzerinden Neolitik Dönem’de kullanıldığına kanaat getirdiğimiz primitif bir deniz aracı türü olan yekpare bir ağaç gövdesinden oyma kazıma kanonun deneysel arkeoloji projesi kapsamında üretimi ve seyahat aşaması çalışmaları gerçekleştirilmiştir.
Prehistorya Neolitik Dönem İlkel Deniz Araçları Deneysel Arkeoloji Deneysel Kano Yapımı
PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
2018ARKE001
Bu makale, Pamukkale Üniversitesi, Arkeoloji Enstitüsü, Arkeoloji Ana Bilim Dalı, Arkeoloji Bili Dalı’nda gerçekleştirilen “Anadolu Kıyı Şeridi Neolitik Dönem Yerleşimleri Denizcilik Faaliyetleri ve Deneysel Arkeolojide İlkel Bir Deniz Aracı Üretim ve Seyahat Çalışması” isimli doktora tezinden derlenerek oluşturulmuştur. Doktora tezinin deneysel arkeoloji uygulama kısmı Pamukkale Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından 2018ARKE001 numaralı ve “Deneysel Arkeolojide Prehistorik Dönem Denizcilik Uygulamaları” isimli proje ile desteklenmiştir. Desteklerinden dolayı Pamukkale Üniversitesi ilgili birimlerine teşekkür ederiz.
It is well known that since prehistoric times, humans have made extensive use of rivers and seas for transportation, trade, and subsistence activities such as food procurement. However, when examining seafaring activities during the Neolithic period along the Anatolian coasts, direct evidence—such as watercraft and their components—remains extremely limited. Nevertheless, a variety of artifacts that could only have been transported through maritime means suggest that such activities did occur. Indirect evidence, including raw materials, tools, and objects exchanged between regions with no land connections, strongly supports this assertion. Despite this, many questions remain unresolved regarding the types of vessels used, their construction techniques, usage, and performance.
This study aims to address these questions by first reconstructing the coastline and sea levels during the relevant period to understand the environmental context of seafaring activities.It then proposes a classification of primitive watercraft that may have been used in prehistoric times, ranging from simple to complex, based on limited archaeological and ethnographic examples. In the final phase, the study details the construction and test voyage of a dugout canoe—carved from a single tree trunk—identified as a plausible type of primitive boat used in the Neolithic, within the framework of anexperimental archaeology project.
Prehistory Neolithic Period Primitive Watercraft Experimental Archaeology Dugout Canoe Construction.
2018ARKE001
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Deniz Arkeolojisi, Neolitik Çağ Arkeolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 2018ARKE001 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 4 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 35 |