Öğretmenin belli
bir öğrenciyle kurduğu ilişkiyi rapor ettiği, alanda yaygın olarak kullanılan
güvenilir ve geçerli nadir ölçme araçlarından biri, Pianta (1998, 2001)
tarafından geliştirilen ve orijinal adı Student – Teacher Relationship Scale
(STRS) olan “Öğrenci-Öğretmen İlişki Ölçeği” dir. Bu çalışmada son yıllarda
pratikliği nedeniyle alanda yaygın biçimde kullanılmaya başlanan
“Öğrenci-Öğretmen İlişki Ölçeği- Kısa Formu” nun Türkiye’deki geçerlik ve
güvenirlik bulgularına ilişkin bir uyarlama yapılmıştır. Kolay ulaşılabilir
örnekleme yoluyla amaca uygun olarak belirlenen 22 kurum, 830 çocuk ve
ölçekleri dolduran 165 öğretmen ile çalışma yürütülmüştür. Ölçeğin kısa formu
15 maddelik, yakınlık ve çatışma alt boyutlarını içeren 5’ li likert tipi bir
ölçektir. Yapılan güvenirlik analizleri sonunda, iç tutarlılık kat sayısı
toplam puan açısından (cronbach alfa) .82 olarak bulunmuştur. Alt ölçekler boyutunda değerlendirildiğinde
çatışma alt ölçeği iç tutarlık katsayısı .84, yakınlık alt ölçeği iç tutarlık
katsayısı ise. 76 olarak hesaplanmıştır.
Test-tekrar test güvenirlik katsayıları çatışma alt ölçeği için .87,
yakınlık alt ölçeği için .83, ve toplam puanda .83 olarak hesaplanmıştır.
Ölçekte yer alan 15 madde iki faktörlü yapıya zorlandığında ortaya çıkan bulgular
ölçeğin orijinal kısa formundaki iki faktörlü yapısının korunduğunu
göstermektedir. Ayrıca doğrulayıcı faktör analizine ilişkin bulgular öğrenci
-öğretmen ilişki ölçeğinin doğrulayıcı yapı geçerliğinin sağlandığını
göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile yayımlanmıştır.