Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Radyan ve Özelde π Sayısına İlişkin Kavramsal Bilgileri

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 2, 488 - 504, 29.12.2018
https://doi.org/10.12984/egeefd.401997

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaokul
matematik öğretmenlerinin radyan kavramı ve özelde π sayısına ilişkin kavramsal
bilgilerini incelemektir. Araştırma, Türkiye’nin dört ilindeki farklı
sosyo-ekonomik çevrelerde bulunan ortaokullarda görev yapan ve farklı mesleki
deneyime sahip 43 matematik öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın verileri, katılımcıların radyan ve π sayısı hakkındaki bilgilerini
ortaya çıkarmaya yönelik hazırlanan ve beş açık uçlu sorudan oluşan bir form
vasıtasıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ortaokul matematik öğretmenlerinin π’yi
22/7 kesri, çevre/çap ve 3,14 sabit sayısı olarak düşündükleri, alan ve çevre
hesabı ve kolay işlem yapmak için kullandıkları görülmüştür. Bazı öğretmenler
radyan ve derece arasında eşleme yapamamış ve sabit bir sayı olan π’nin iki
farklı değerinin olamayacağını fark edememişlerdir. Ayrıca katılımcıların
çoğunun merkez açının radyan olarak ölçüsünün gördüğü yayın uzunluğuna sadece
birim çemberde eşit olduğunu bilmedikleri ve detaylı açıklama yapamadıkları
ortaya çıkmıştır. Öte yandan, az sayıda katılımcı açıların sayı doğrusunda
derece olarak gösterilemeyeceğini bunun yerine radyan karşılıklarının
yazılacağını belirtmiştir. Bu bulgulardan hareketle, katılımcıların çoğunun
radyan kavramına ilişkin eksik, yanlış ya da kavram yanılgılı bilgilere sahip
olduğu söylenebilir.   

Kaynakça

  • Akbaş, N. (2008). Onuncu sınıf öğrencilerinin radyan kavramına ilişkin sahip olduğu yanılgıların giderilmesine yönelik bir öğretim sürecinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Akkoç, H. (2008). Pre-service mathematics teachers’ concept images of radian. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 39 (7), 857–878.
  • Akkoç, H., & Akbaş Gül, N. (2010). Radyan kavramına ilişkin öğrenci güçlüklerinin giderilmesine yönelik tasarlanan bir öğretim yaklaşımının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 97–129.
  • Arslan, S. & Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: İlköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38-63.
  • Baki, A. (1998). Matematik öğretiminde işlemsel ve kavramsal bilginin dengelenmesi. Atatürk Üniversitesi 40. Kuruluş yıldönümü matematik sempozyumu, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Bekdemir, M. (2012). Öğretmen adaylarının çember ve daire konularında kavram ve işlem bilgilerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 83–95.
  • Çetin, Ö. F. (2011). Koordinat düzleminde birim çember yardımıyla tanjant ve kotanjant fonksiyonlarının grafik çiziminde sayı doğrusu kullanımı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 123–141.
  • Daymon, C., & Holloway, I. (2010). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. London: Routledge.
  • Demetgül, Z. (2001). Trigonometri konusundaki kavram yanılgılarının tespit edilmesi. Yüksek Lisans Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Durmuş, S. (2004). Matematikte öğrenme güçlüklerinin saptanması üzerine bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi,12(1), 125-128.
  • Erdem, E. & Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Fi, C. D. (2003). Preservice secondary school mathematics teachers’ knowledge of trigonometry: Subject matter content knowledge, pedagogical content knowledge and envisioned pedagogy. Unpublished PhD Thesis, University of Iowa, Iowa, USA.
  • Güntekin, H., & Akgün, L. (2011). Trigonometrik kavramlarla ilgili öğrencilerin sahip olduğu hatalar ve öğrenme güçlükleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 98-113.
  • Gürbüz, R., Erdem, E. & Gülburnu, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin matematik yeterliklerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 255-272.
  • Harel, G. (1989). Learning and teaching linear algebra: difficulties and an alternative approach to visualizing concepts and processes. Focus on Learning Problems in Mathematics, 11(2), 139-148
  • Hiebert, J., & Carpenter, T. P. (1992). Learning and teaching with understanding. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 65-97). New York: Macmillan.
  • Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), 371-406.
  • Lesh, R., & Doerr, H. (2003). Foundations of a models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. In R. Lesh, & H. Doerr (Eds.) Beyond constructivism (pp. 3-34). Hillsdale, NJ: Erlbaum. MEB (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: qualitative data analysis (2nd Editon). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Orhun, N. (2004). Students’ mistakes and misconceptions on teaching of trigonometry. http://dipmat.math.unipa.it/~grim/AOrhun.PDF adresinden alınmıştır.
  • Özaltun Çelik, A. & Bukova Güzel, E. (2016). Bir matematik öğretmenin ders imecesi boyunca öğrencilerin düşüncelerini ortaya çıkaracak soru sorma yaklaşımları. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(2), 365-392.
  • Soylu, Y. & Aydın, S. (2006). Matematik derslerinde kavramsal ve işlemsel öğrenmenin dengelenmesinin önemi üzerine bir çalışma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83-95.
  • Steckroth, J. J. (2007). Technology-enhanced mathematics instruction: effects of visualization on student understanding of trigonometry. Unpublished PhD Thesis, University of Virginia, Virginia.
  • Topçu, T., Kertil, M., Akkoç, H., Yılmaz, K. & Önder, O. (2006). Preservice and in-service mathematics teachers’ concept images of radian. Proceedings of the 30th International Conference on the Psychology of Mathematics Education (PME30) (Vol. 5, pp. 281 - 288). Prague, Czech Republic.
  • Tuna, A. (2013). A conceptual analysis of the knowledge of prospective mathematics teachers about degree and radian. World Journal of Education, 3(4), 1-9.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. New York: The Guilford Press.
Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 2, 488 - 504, 29.12.2018
https://doi.org/10.12984/egeefd.401997

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, N. (2008). Onuncu sınıf öğrencilerinin radyan kavramına ilişkin sahip olduğu yanılgıların giderilmesine yönelik bir öğretim sürecinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Akkoç, H. (2008). Pre-service mathematics teachers’ concept images of radian. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 39 (7), 857–878.
  • Akkoç, H., & Akbaş Gül, N. (2010). Radyan kavramına ilişkin öğrenci güçlüklerinin giderilmesine yönelik tasarlanan bir öğretim yaklaşımının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(1), 97–129.
  • Arslan, S. & Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: İlköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38-63.
  • Baki, A. (1998). Matematik öğretiminde işlemsel ve kavramsal bilginin dengelenmesi. Atatürk Üniversitesi 40. Kuruluş yıldönümü matematik sempozyumu, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Bekdemir, M. (2012). Öğretmen adaylarının çember ve daire konularında kavram ve işlem bilgilerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 83–95.
  • Çetin, Ö. F. (2011). Koordinat düzleminde birim çember yardımıyla tanjant ve kotanjant fonksiyonlarının grafik çiziminde sayı doğrusu kullanımı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 123–141.
  • Daymon, C., & Holloway, I. (2010). Qualitative research methods in public relations and marketing communications. London: Routledge.
  • Demetgül, Z. (2001). Trigonometri konusundaki kavram yanılgılarının tespit edilmesi. Yüksek Lisans Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Durmuş, S. (2004). Matematikte öğrenme güçlüklerinin saptanması üzerine bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi,12(1), 125-128.
  • Erdem, E. & Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Fi, C. D. (2003). Preservice secondary school mathematics teachers’ knowledge of trigonometry: Subject matter content knowledge, pedagogical content knowledge and envisioned pedagogy. Unpublished PhD Thesis, University of Iowa, Iowa, USA.
  • Güntekin, H., & Akgün, L. (2011). Trigonometrik kavramlarla ilgili öğrencilerin sahip olduğu hatalar ve öğrenme güçlükleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 98-113.
  • Gürbüz, R., Erdem, E. & Gülburnu, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin matematik yeterliklerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 255-272.
  • Harel, G. (1989). Learning and teaching linear algebra: difficulties and an alternative approach to visualizing concepts and processes. Focus on Learning Problems in Mathematics, 11(2), 139-148
  • Hiebert, J., & Carpenter, T. P. (1992). Learning and teaching with understanding. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 65-97). New York: Macmillan.
  • Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), 371-406.
  • Lesh, R., & Doerr, H. (2003). Foundations of a models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. In R. Lesh, & H. Doerr (Eds.) Beyond constructivism (pp. 3-34). Hillsdale, NJ: Erlbaum. MEB (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: qualitative data analysis (2nd Editon). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Orhun, N. (2004). Students’ mistakes and misconceptions on teaching of trigonometry. http://dipmat.math.unipa.it/~grim/AOrhun.PDF adresinden alınmıştır.
  • Özaltun Çelik, A. & Bukova Güzel, E. (2016). Bir matematik öğretmenin ders imecesi boyunca öğrencilerin düşüncelerini ortaya çıkaracak soru sorma yaklaşımları. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(2), 365-392.
  • Soylu, Y. & Aydın, S. (2006). Matematik derslerinde kavramsal ve işlemsel öğrenmenin dengelenmesinin önemi üzerine bir çalışma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83-95.
  • Steckroth, J. J. (2007). Technology-enhanced mathematics instruction: effects of visualization on student understanding of trigonometry. Unpublished PhD Thesis, University of Virginia, Virginia.
  • Topçu, T., Kertil, M., Akkoç, H., Yılmaz, K. & Önder, O. (2006). Preservice and in-service mathematics teachers’ concept images of radian. Proceedings of the 30th International Conference on the Psychology of Mathematics Education (PME30) (Vol. 5, pp. 281 - 288). Prague, Czech Republic.
  • Tuna, A. (2013). A conceptual analysis of the knowledge of prospective mathematics teachers about degree and radian. World Journal of Education, 3(4), 1-9.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. New York: The Guilford Press.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrullah Erdem

Sedat Man Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erdem, E., & Man, S. (2018). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Radyan ve Özelde π Sayısına İlişkin Kavramsal Bilgileri. Ege Eğitim Dergisi, 19(2), 488-504. https://doi.org/10.12984/egeefd.401997