Bu çalışmanın amacı ortaokul
matematik öğretmenlerinin radyan kavramı ve özelde π sayısına ilişkin kavramsal
bilgilerini incelemektir. Araştırma, Türkiye’nin dört ilindeki farklı
sosyo-ekonomik çevrelerde bulunan ortaokullarda görev yapan ve farklı mesleki
deneyime sahip 43 matematik öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın verileri, katılımcıların radyan ve π sayısı hakkındaki bilgilerini
ortaya çıkarmaya yönelik hazırlanan ve beş açık uçlu sorudan oluşan bir form
vasıtasıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ortaokul matematik öğretmenlerinin π’yi
22/7 kesri, çevre/çap ve 3,14 sabit sayısı olarak düşündükleri, alan ve çevre
hesabı ve kolay işlem yapmak için kullandıkları görülmüştür. Bazı öğretmenler
radyan ve derece arasında eşleme yapamamış ve sabit bir sayı olan π’nin iki
farklı değerinin olamayacağını fark edememişlerdir. Ayrıca katılımcıların
çoğunun merkez açının radyan olarak ölçüsünün gördüğü yayın uzunluğuna sadece
birim çemberde eşit olduğunu bilmedikleri ve detaylı açıklama yapamadıkları
ortaya çıkmıştır. Öte yandan, az sayıda katılımcı açıların sayı doğrusunda
derece olarak gösterilemeyeceğini bunun yerine radyan karşılıklarının
yazılacağını belirtmiştir. Bu bulgulardan hareketle, katılımcıların çoğunun
radyan kavramına ilişkin eksik, yanlış ya da kavram yanılgılı bilgilere sahip
olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile yayımlanmıştır.