ÖZET
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Ege Üniversitesi Hemşirelik
Fakültesi öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerini sosyo-demografik ve akademik
değişkenler çerçevesinde incelemektir.
Gereç-Yöntem: Toplam 722 öğrencinin katıldığı bu çalışmada, Schaufeli
ve ark. (2002) tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması Çapri, Gündüz ve
Gökçakan (2011) tarafından yapılan Maslach Tükenmişlik Ölçeği-Öğrenci Formu (MTÖ-ÖF)
kullanılmıştır. Verilerin analizinde; Kolmogorov-Smirnof analizi, Kruskall Wallis,
Mann Withney U korelasyon testleri kullanılmıştır.
Bulgular ve Sonuç: Araştırmada öğrencilerin tükenmişliklerinin;
cinsiyet, medeni durum ve yaşanılan yer değişkenlerinden etkilenmediği ancak,
yaş grubundan, sınıf düzeyinden, ekonomik durumdan, herhangi bir ek işte
çalışma durumundan, haftada görülen ders saatinden, not ortalamasından, bölüme
kendi isteğiyle gelip gelmeme durumundan, bölümden memnuniyetten, kendi
bölümüyle ilgili bir alanda çalışma durumundan, herhangi bir etkinliğe katılma
durumundan, eğitim sisteminden memnuniyet ve eğitim ortamının fiziki
koşullarından etkilendiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen sonuçlar
çerçevesinde öğrencilerin tükenmişlik durumunun yaş ortalaması büyük, ekonomik
durumunu kötü algılayan, herhangi bir işte çalışan, 3 ve 4. Sınıf, 30 saat ve
üzeri ders gören, 2.50 ve altı not ortalamasına sahip, herhangi bir sosyal etkinliğe
katılmayan, bölüme kendi isteğiyle
gelmeyen, bölümünden memnun olmayan, bölümüyle ilgili bir alanda çalışmak
istemeyen, bölümün eğitim sistemi ve eğitim ortamının fiziki koşullarından
memnun olmayan gruptan kaynaklandığı saptanmıştır .Bu sonuçlar çerçevesinde
tartışmalar yapılıp öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Tükenmişlik Sendromu, Hemşirelik, Öğrenci,
Üniversite
ABSTRACT
Objective: The aim of this
study is to examine the burnout levels of Ege University Faculty of nursing
students’ within the framework of socio-demographic and academic variables.
Methods: A total of
722 in this study, Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS) developed
by Schaufeli et al. (2002) and adapted to Turkish by Çapri, Gündüz and Gökçakan
(2011) was used. Kolmogorov-Smirnof analysis, Kruskal Wallis, Mann without U
correlation tests were used in the analysis of data.
Results
and Conclusion: Burnout of students in research; however, it has been concluded that it
is not affected by gender, marital status and displacement variables, but it is
affected by age group, grade, economic status, status of working, weekly course
hours, cumulative GPA, enthusiasm and willingness for entry into faculty, satisfaction
of the department, willingness to become a nurse, participation in any social activity,
satisfaction of education system and physical conditions of faculty. In terms
of the results it has been derived from higher average age, lower economic
situation, working status, being third and intern grade, weekly thirty and more
hours lectures, having 2.50 and lower average grade point, participate in any
social activity, unwillingness for entry into faculty and becoming a nurse.
Within the framework of these results, discussions were made and recommendations
were presented.
Keywords: Burnout Syndrome,
Nursing, Student, University
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 34 Sayı: 3 |