Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINI ETKİLEYEN ÖRGÜTSEL FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 35 Sayı: 2, 61 - 67, 13.09.2019

Öz

ÖĞRENCİLERİN
AKADEMİK BAŞARILARINI ETKİLEYEN ÖRGÜTSEL FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ

ÖZET





Öğrencilerin akademik başarılarını,
öğretim elemanlarının mesleki yeterlilikleri ve iletişim becerileri, kurumun
yönetsel hizmetleri ve uygulamaları, fiziki koşul ve yeterlilikleri gibi
etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Bu araştırma üniversite öğrencilerinin
akademik başarılarını etkileyen, özellikle kurumsal yönetim ve öğretim
elemanlarının yeterlilikleri ile ilgili faktörlerin belirlenmesi amacıyla
yapılan tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırma kapsamına bir Hemşirelik
Fakültesi'nde çalışan ve araştırmayı kabul eden öğretim elemanları alınmıştır
(n=85). Veriler, sosyo-demografık özellikleri belirlemek için “Kişisel Bilgi
Formu” ve Memduhoğlu ve Tanhan (2013) tarafından geliştirilen “Üniversite
Öğrencilerinin  Akademik Başarılarını
Etkileyen Örgütsel Faktörler  Ölçeği”
kullanılarak toplanmıştır.
Öğrencilerin Akademik Başarılarını Etkileyen
Örgütsel Faktörler Ölçeği
toplamının(X=80,47±11,44), Öğretim Elemanlarının Mesleki Yeterlilikleri ve Uygulamaları  (X=80,47±11,44), Yönetsel Hizmet ve
Uygulamalar
(
X=30,98±4,91), İletişim (18,13±3,54) ve Fiziksel Ortam ve Donamım (4,27±1,71) alt boyutlarında puan
ortalamalarının orta düzeye yakın düşük
düzeyde
olduğu saptanmıştır. Bu doğrultuda
araştırma sonuçlarından yararlanarak düzenlemelere
gidilmesi önerilmektedir.  

Kaynakça

  • 1.Memduhoğlu H., Tarhan F. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty),10(2):106-124. 2.Ercan S. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeyleri İle Fen Bilgisi Öz Yeterlik Düzeylerinin Karşılaştırılması (Uşak İli örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.3. Sağlam F. (2007). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Derslerinde Bilgi Teknolojisi Kaynaklarından Yararlanma Öz Yeterlikleri Ve Etki Algılarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.4.Engin A., Özen, Ş. ve Bayoğlu, V. (2009).Öğrencilerin Okul Öğrenme Başarılarını Etkileyen Bazı Temel Değişkenler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(1): 125-156 5.Üstüner M., Demirtaş H., Cömert M., ve Özer N. (2009). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Özyeterlik Algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1–166.Alp Rençber B. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler . Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(1): 191-198 7.Koç M., Avşaroğlu S., Sezer A. (2004). “Üniversite öğrencilerinin akademik başarıları ile problem alanları arasındaki ilişki”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1): 483–497 8.Çuhadaroğlu F. (1989). Üniversite gençliğinde kimlik bocalamaları. Üniversite Genliğinde Uyum Sorunları Sempozyumu Bilimsel Çalışmaları. Ankara: Bilkent. 9.Dil S.,Bulantekin Ö. (2011).Hemşirelik Öğrencilerinde Akademik Başarı Düzeyi ile Aile İşlevselliği ve Kontrol Odağı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi - Journal of PsychiatricNursing, 2(1):17-2410.Celep C. (2002). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık. 11. Fidler P. (2002). The Relationship Between Teacher Instructional Techniques and Characteristics and Student Achivement in Reduced Size Calsses. Eric Document, 473460. 12. Demirtaş H., Özer N. (2007). Öğretmen Adaylarının Zaman Yönetimi Becerileri İle Akademik Başarısı Arasındaki İlişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1) .13.Akın U., Koçak, R. (2007). Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerileri ile İş Doyumları Arasındaki İlişki. Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi , Sayı 51: 353-370 Bir Araştırma. Eğitim Araştırmaları, 6(24), 87-96.http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12051.14.Baykara Pehlivan K. (2005). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim-Online, 4(2) :17-23 15.Balkıs M., Duru E., Buluş M., Duru S. (2011). Tükenmişliğin Öğretmen Adayları Arasındaki Yaygınlığı, Demografik Değişkenler ve Akademik Başarı ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1) : 151-16516. Çınar Ö.,Temelli F.(2017).Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeğinin Geliştirilmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği. International Congress of Management Economyamd Policy” kongresinde sunulmuş ve özet olarak yayınlanmıştır.17.Hattie J. (2009).Visiblelearning: A synthesis of over 800 meta-analyses related to achievement, Routledge, London.18. Şahin İ., Kaya S., Kablan Z. (2015).Okul Memnuniyeti İle Akademik Başarı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 12/18, 577-590,DOI Number: 19. Topçu B., Saraçlı S., Dursun P., Gazeloğlu C.(2012).Akademisyenlerin Yaşam Kaliteleri Üzerine Bir Çalışma: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1): 15-19 ISSN: 2146-443X. 20.Ekici G. (2006). Meslek Lisesi Öğretmenlerinin Öğretmen Öz Yeterlik İnançları Üzerine

ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINI ETKİLEYEN ÖRGÜTSEL FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 35 Sayı: 2, 61 - 67, 13.09.2019

Öz

ÖZET



Öğrencilerin akademik başarılarını,
öğretim elemanlarının mesleki yeterlilikleri ve iletişim becerileri, kurumun
yönetsel hizmetleri ve uygulamaları, fiziki koşul ve yeterlilikleri gibi
etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Bu araştırma üniversite öğrencilerinin
akademik başarılarını etkileyen, özellikle kurumsal yönetim ve öğretim
elemanlarının yeterlilikleri ile ilgili faktörlerin belirlenmesi amacıyla
yapılan tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırma kapsamına bir Hemşirelik
Fakültesi'nde çalışan ve araştırmayı kabul eden öğretim elemanları alınmıştır
(n=85). Veriler, sosyo-demografık özellikleri belirlemek için “Kişisel Bilgi
Formu” ve Memduhoğlu ve Tanhan (2013) tarafından geliştirilen “Üniversite
Öğrencilerinin  Akademik Başarılarını
Etkileyen Örgütsel Faktörler  Ölçeği”
kullanılarak toplanmıştır.
Öğrencilerin Akademik Başarılarını Etkileyen
Örgütsel Faktörler Ölçeği
toplamının(X=80,47±11,44), Öğretim Elemanlarının Mesleki Yeterlilikleri ve Uygulamaları  (X=80,47±11,44), Yönetsel Hizmet ve
Uygulamalar
(
X=30,98±4,91), İletişim (18,13±3,54) ve Fiziksel Ortam ve Donamım (4,27±1,71) alt boyutlarında puan
ortalamalarının orta düzeye yakın düşük
düzeyde
olduğu saptanmıştır. Bu doğrultuda
araştırma sonuçlarından yararlanarak düzenlemelere
gidilmesi önerilmektedir.  

Kaynakça

  • 1.Memduhoğlu H., Tarhan F. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty),10(2):106-124. 2.Ercan S. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeyleri İle Fen Bilgisi Öz Yeterlik Düzeylerinin Karşılaştırılması (Uşak İli örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.3. Sağlam F. (2007). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Derslerinde Bilgi Teknolojisi Kaynaklarından Yararlanma Öz Yeterlikleri Ve Etki Algılarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.4.Engin A., Özen, Ş. ve Bayoğlu, V. (2009).Öğrencilerin Okul Öğrenme Başarılarını Etkileyen Bazı Temel Değişkenler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(1): 125-156 5.Üstüner M., Demirtaş H., Cömert M., ve Özer N. (2009). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Özyeterlik Algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1–166.Alp Rençber B. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler . Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3(1): 191-198 7.Koç M., Avşaroğlu S., Sezer A. (2004). “Üniversite öğrencilerinin akademik başarıları ile problem alanları arasındaki ilişki”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1): 483–497 8.Çuhadaroğlu F. (1989). Üniversite gençliğinde kimlik bocalamaları. Üniversite Genliğinde Uyum Sorunları Sempozyumu Bilimsel Çalışmaları. Ankara: Bilkent. 9.Dil S.,Bulantekin Ö. (2011).Hemşirelik Öğrencilerinde Akademik Başarı Düzeyi ile Aile İşlevselliği ve Kontrol Odağı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi - Journal of PsychiatricNursing, 2(1):17-2410.Celep C. (2002). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık. 11. Fidler P. (2002). The Relationship Between Teacher Instructional Techniques and Characteristics and Student Achivement in Reduced Size Calsses. Eric Document, 473460. 12. Demirtaş H., Özer N. (2007). Öğretmen Adaylarının Zaman Yönetimi Becerileri İle Akademik Başarısı Arasındaki İlişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1) .13.Akın U., Koçak, R. (2007). Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Becerileri ile İş Doyumları Arasındaki İlişki. Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi , Sayı 51: 353-370 Bir Araştırma. Eğitim Araştırmaları, 6(24), 87-96.http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12051.14.Baykara Pehlivan K. (2005). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim-Online, 4(2) :17-23 15.Balkıs M., Duru E., Buluş M., Duru S. (2011). Tükenmişliğin Öğretmen Adayları Arasındaki Yaygınlığı, Demografik Değişkenler ve Akademik Başarı ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1) : 151-16516. Çınar Ö.,Temelli F.(2017).Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeğinin Geliştirilmesi: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği. International Congress of Management Economyamd Policy” kongresinde sunulmuş ve özet olarak yayınlanmıştır.17.Hattie J. (2009).Visiblelearning: A synthesis of over 800 meta-analyses related to achievement, Routledge, London.18. Şahin İ., Kaya S., Kablan Z. (2015).Okul Memnuniyeti İle Akademik Başarı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 12/18, 577-590,DOI Number: 19. Topçu B., Saraçlı S., Dursun P., Gazeloğlu C.(2012).Akademisyenlerin Yaşam Kaliteleri Üzerine Bir Çalışma: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1): 15-19 ISSN: 2146-443X. 20.Ekici G. (2006). Meslek Lisesi Öğretmenlerinin Öğretmen Öz Yeterlik İnançları Üzerine
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Akgün 0000-0001-8901-4895

Fatma Orgun

Gizem Arış Bu kişi benim

Ezgi Tok Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 13 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2018
Kabul Tarihi 13 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 35 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgün, S., Orgun, F., Arış, G., Tok, E. (2019). ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINI ETKİLEYEN ÖRGÜTSEL FAKTÖRLERİN İNCELENMESİ. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 35(2), 61-67.