Objective: The aim of this study w as to determine the causes introduce themselves as a nurse of the recent graduates' midwives from the division of midwifery and final year students' midwives.Materials and Methods: The research was carried out as a qualitative a n d quantitative with 72 new graduates a nd final year students midwife identified with convenience sam pling in midwifery department of a state university in June-November 2014. Data were collected with an open-ended question. In this question, it w as asked to complete the phrase white space from new graduates a nd student midwives "I a nd m y friends would like to introduce / express a n d m ade as anurse myself / himself because o f t h e ........ reasons. Data were analysed as a qualitative andquantitative, a nd reported statements were grouped under the main themes of the "image of midwifery profession in the community", "application places" a nd "midwifery profession".Results: The new graduate a n d student midwives, concerning "the im age o f midwife profession in society", reported the reasons to introduce themselves as "nurses" most that the com m unity described as sam e qualification o f midwives a nd nurses n=30, 41.6% , nursing w as a more respectable profession n=16, 22.2% and the com m unity did not recognize the midwifery profession n = 1 3 ,18.1 % . Participants were expressed the causes about "practice fields" more as the working outside of their area of midwives n = l 1, 15.2% and the m aking to nursing tasks n=3, 4.1% . The reasons concerning "midwifery profession" showed more as that the score entry to midwifery division was lower than the nursing division n=21, 29.1% , could not assimilate to midwifery n=13, 18.0% a nd they did not rely on the training received n = l l % 15.2 .Conclusion: This study revealed that the new graduate students and midwifery introduced themselves a nd their friends as nurses with m any causes including related to the Im age o f the midwifery profession in the community, the application areas a nd midwifery profession. The development o f the professional identity of midwives might be contributed by taking into account this information in the midwifery training, implementation and management
Profession professional identity professional midwifery nursing
Amaç: Bu araştırma ebelik bölümünden yeni mezun ve son sınıf öğrenci ebelerin kendilerini hemşire olarak tanıtma nedenlerini belirlemek amacı ile yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Araştırma bir devlet üniversitesinin Ebelik Bölümü'nde, Haziran - Kasım 2014 tarihlerinde gelişi güzel örnekleme yöntemi Ne belirlenen 72 yeni mezun ve son sınıf öğrenci ebe ile niteliksel ve niceliksel olarak yapılmıştır. Veriler açık uçlu bir soru iletoplanmıştır. Bu soruda yeni mezun ve öğrenci ebelerin “Ben ve arkadaşlarım .........nedenlerinden dolayı kendimi/kendinihemşire olarak tanıtmak/ifade etmek istiyoruz ve ediyoruz” ifadesinde yer alan boşluğu tamamlamaları istenmiştir. Veriler niteliksel ve niceliksel olarak analiz edilmiş ve bildirilen ifadeler “ebelik mesleğinin toplumdaki imajı" "uygulam a alanları" ve “ebelik mesleği" ana temaları altında gruplanmıştır.Bulgular: Yeni mezun ve öğrenci ebelerin "ebelik mesleğinin toplumdaki imajına" ilişkin kendilerini “hemşire" olarak tanıtma nedenlerini en çok toplumun ebe ve hemşireyi aynı nitelendirdiği n=30, %41,6 , hemşireliğin daha saygın bir meslek olduğu n=16, %22,2 ve toplumun ebelik mesleğini tanımadığı n=13, %18,1 olarak bildirmişlerdir. Katılımcılar "uygulama alanlarına" ilişkin nedenleri ise daha fazla ebelerin kendi alanı dışında çalıştırılması n=11, %15,2 ve hemşirelik görevlerini yapması n=3, %4,1 olarak ifade etmişlerdir. "Ebelik mesleğine" ilişkin nedenler de daha çok ebelik bölümüne giriş puanının hemşirelik bölümünden düşük olması n=21, %29,1 , ebeliği özümseyememe n=13, %18,0 ve aldıkları eğitime güvenmeme n=11, %15,2 olarak göstermişlerdir.Sonuç: Bu araştırmada yeni mezun ve öğrenci ebelerin ebelik mesleğinin toplumdaki imajı, uygulama alanları ve ebelik mesleğine ilişkin olmak üzere çok sayıda neden ile kendilerinin ve arkadaşlarının, kendisini hemşire olarak tanıttıkları sonuçları elde edilmiştir. Ebelik eğitim,uygulama ve yönetim alanlarında bu sonuçların dikkate alınarak yeniden düzenleme yapılması ile ebelerin mesleki kimlik gelişimine katkı sağlanabilir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 32 Sayı: 2 |