Objective: This study was carried out as quasi experimental with pretest-posttest design to evaluate impact of health promotion course on health promotion behaviours of nursing students. Material and Methods: It was conducted on enrolled nursing students in the first grade who took part in health promotion course between February and May 2014. In study, it was recruited all of class 43 student without sampling method but was included that forty student who had fully filled the socio-demographic questionnaire and Healthy Life Style Behaviour Scale II during pretestposttest. The data was collected using students' socio-demographic characteristics form, questions related to some medical characteristics and Healthy Life Style Behaviour Scale II. Healthy Life Style Behaviour Scale II and questions related to some medical characteristics was administered two times in pretest-posttest at the beginning and end of a health promotion course. Results: In pretest-posttest comparisons; the students' Healthy Life Style Behaviour Scale II subscale and total scale score of before and after health promotion course were significant differences in physical activity pretest 16.8±5.2 -posttest 18.2±4.6 scores t= -2.143, p=0.038 , was found out increasing total score of the scale t= -1.577, p=0.123 and the subscale score of health responsibility t=-1.977, p=0.055 , stress management t= -1.513, p=0.138 , nutrition t= -0.762, p=0.450 and decreasing subscale score of spirituality development t= 0.939, p=0.354 and interpersonal relationships t= 0.052, p=0.959 . Conclusions: At the end of course, it was provided change in the subscale of physical activity of scale, was found out increasing total score of the scale and the subscale score of health responsibility, stress management, nutrition and decreasing subscale score of spirituality development and interpersonal relationships. It is limited the effects of theoretic course to promote health on nursing students. Nurse educators and researchers can be implemented different interventions using interactive methods
Health promotion nursing students health behaviour short-term courses
Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinde sağlığı geliştirme dersinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları üzerine etkisini değerlendirmek amacıyla öntest-sontest desenli yarı deneysel olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışma hemşirelik birinci sınıfta kayıtlı Şubat-Mayıs 2014 tarihlerinde sağlığı geliştirme dersini alan öğrenciler ile yürütülmüştür. Araştırmada örneklem yöntemine gidilmeden sınıfın tümü 43 öğrenci alınmış, ancak veri toplama araçlarını tam olarak dolduran 40 öğrenci çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri öğrencilerin sosyodemografik özellikler soru formu, bazı sağlıkla ilgili özelliklere ait sorular ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II kullanılarak toplanmıştır. Sağlıkla ilgili özelliklere ait sorular ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II dersin başında ve sonunda ön test-son test olarak iki kez uygulanmıştır. Bulgular: Ön test-son test karşılaştırmasında; öğrencilerin sağlığı geliştirme dersi öncesi ve sonrası ölçek alt boyutlarının ve toplam puanın fiziksel aktivite ön test 16.8±5.2 -son test 18.2±4.6 puanında fark anlamlıydı t= -2.143, p=0.038 , ölçeğin sağlık sorumluluğu t=-1.977, p=0.055 , beslenme t= -1.513, p=0.138 , stres yönetimi t= -0.762, p=0.450 alt boyutlarında ve toplam puanında t= -1.577, p=0.123 artış, manevi gelişim t= 0.939, p=0.354 ve kişilerarası ilişkiler t= 0.052, p=0.959 alt boyutlarında düşüş saptanmıştır. Sonuç: Sağlığı geliştirme dersinin sonunda ölçeğin fiziksel aktivite alanında istatistiksel olarak anlamlı değişim sağlanmış, ölçeğin sağlık sorumluluğu, beslenme, stres yönetimi alt boyutlarında ve toplam puanında artış olmuştur. Hemşirelik öğrencileri üzerinde sağlığı geliştirmek için teorik dersin etkileri sınırlıdır. Hemşire eğitimci ve araştırmacılar interaktif yöntemler kullanarak farklı girişimler uygulayabilir
Sağlığı geliştirme hemşirelik öğrencileri sağlık davranışı kısa süreli ders
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 32 Sayı: 1 |