Objective: Research, university students to the point of view of sexuality and information about family planning methods, opinions and practices with the aim of investigation was planned as a descriptive. Materials and methods: The universe of research at the University of the Ege 42693 studying students, the sample selected through without the possibility of purposeful sampling techniques, 4. class of 292 students constituted person. Questionnaire was used to collect data. In the analysis of data, number and percentage distribution, chi-square values were calculated. Results: Sexuality definitions varied by gender. 55.5% of students in not taking the sexual education have been identified. 20.8% of female students’ 70.9% of male students' sexual relationships experimented, 16.7% of female students' 54.7% of male students' regular contraceptive methods they use have been identified. 95.8% of female students' 93.9% of male students' of the emergency contraception did not hear the term, 39.8% of female students', 40.0% of male students' on of using emergency contraception did not know the status was determined. Conclusion and recommendations: Approximately half of the students feel free to let their views about sexuality are. Despite some students' sexual life and sexual relationships during and after a draw in the information and applications for protection are insufficient. About sexuality education starting from primary education in all stages of education taught by experts in the field may be recommended
Sexuality Family Planning Services Contraception Young Adult
Amaç: Araştırma, üniversite öğrencilerinin cinselliğe bakış açılarının ve aile planlaması yöntemleri konusunda bilgi, görüş ve uygulamalarının incelenmesi amacı ile tanımlayıcı olarak planlanmıştır. Gereç ve yöntem: Araştırmanın evrenini Ege Üniversitesi’nde okuyan 42693 öğrenci, örneklemini ise olasılıksız amaçlı örneklem tekniği ile seçilen, 4. sınıf öğrencilerinden 292 kişi oluşturmuştur. Veri toplamak için anket formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, sayı ve yüzde dağılımı ki-kare değerleri hesaplanmıştır. Bulgular: Cinsellik tanımlamalarının cinsiyete göre değiştiği bulunmuştur. Öğrencilerin %55.5’inin cinsel eğitim almadıkları saptanmıştır. Kız öğrencilerin %20.8’inin, erkek öğrencilerin %70.9’unun cinsel beraberlik deneyimledikleri, kız öğrencilerin %16.7’sinin, erkek öğrencilerin %54.7’sinin düzenli gebeliği önleyici yöntem kullandıkları saptanmıştır. Kız öğrencilerin %95.8’inin, erkek öğrencilerin %93.9’unun acil kontrasepsiyon terimini duymadıkları, kız öğrencilerin %39.8’inin, erkek öğrencilerin %40.0’ının acil kontrasepsiyonun kullanıldığı durumları bilmediği saptanmıştır. Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin yaklaşık yarısı cinsellikle ilgili görüşlerini bildirmekten çekinmektedir. Öğrencilerin bir kısmı cinsel beraberlik yaşamasına rağmen cinsel beraberlik sırasında ve sonrasında korunmaya yönelik bilgi ve uygulamaları yetersizdir. Cinsellikle ilgili eğitimlerin ilköğretimden başlayarak eğitimin her aşamasında konunun uzmanları tarafından verilmesi önerilebilir
Cinsellik Aile planlaması hizmetleri Doğum kontrolü Genç erişkin
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 28 Sayı: 1 |