Objective: Self-efficacy, as an important motive in human behaviors, is a critical component of child and adolescent spiritual wellbeing. This research has been conducted in order to determine the self-efficacy levels of students and investigate the effects of gender, grade, type and economic status of the family as well as academic success and health status of the child on self-efficacy levels. Methods: The research has been conducted on 623 adolescents in primary education. Data has been collected via a survey form that has two parts. First part contains a personal data form and the second part includes Middle School Self-Efficacy Scale. Percentage Distribution, One Way ANOVA and T-test have been used in data analysis.Results: A meaningful distinction has been found between avarage points of inter-personal relations subscale according to genders t: 5.425, p=0.000 . There also found to be a meaningful distinction between avarage points of academic success subscale according to grade F: 3.100, p=0.046 . Statistically importart distinction has been found between avarage points of interpersonal relations subscale according to family types F: 3.167, p=0.043 . Statistically importart distinction has been found between avarage points of protective health subscale according to economic status of the family F:10.775, p=0.000 . Conclusion: The students received the highest points from “substance abuse potential” subscale and the lowest points from the “protective health subscale” of the Middle School SelfEfficacy Scale. Gender, grade, economic status of the family as well as academic success and health status of the child are the variables affecting the self-efficacy in primary education students.
Amaç: Öz yeterlik, insan davranışının önemli güdüleyicilerinden biri olarak çocuk ve ergenin ruh sağlığında önemli bir yere sahiptir. Bu araştırma, öğrencilerin öz-yeterlik düzeylerinin belirlenmesi ve cinsiyet, sınıf, aile tipi, ailenin ekonomik durumu, öğrencinin başarı durumu ve sağlık durumu değişkenlerine göre incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma ilköğretim öğrencisi olan 623 ergenle gerçekleştirilmiştir. Veriler iki bölümden oluşan anket formu ile elde edilmiştir. İlk bölümde kişisel bilgi formu, ikinci bölümde Ortaokul Öz-yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde yüzde dağılımları, Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA , İki Ortalama Arasındaki Farkın Önemlilik Testi t testi kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin cinsiyetine t: 5.425, p=0.000 ve aile tipine F: 3.167, p=0.043 göre kişiler arası ilişkiler alt ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir, öğrencilerin sınıflarına göre akademik başarı alt ölçeği puan ortalamaları arasında F: 3.100, p=0.046 ve ailenin ekonomik durumuna göre koruyucu sağlık alt ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur F:10.775, p=0.000 . Sonuç: Öğrenciler Ortaokul Öz-yeterlik Ölçeği’nden en yüksek puanı “madde bağımlılığı potansiyeli” alt ölçeğinden, en düşük puanı ise “koruyucu sağlık” alt ölçeğinden almışlardır. İlköğretim öğrencilerinde, cinsiyet, sınıf, ailenin ekonomik durumu, öğrencinin algıladığı sağlık durumu ve başarı durumu öz-yeterliği etkileyen değişkenlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 27 Sayı: 2 |