BibTex RIS Kaynak Göster

BİR YÜKSEKOKUL ÇALIŞANLARININ KİŞİSEL DEĞERLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2007, Cilt: 23 Sayı: 2, 1 - 11, 01.06.2007

Öz

Bu çalışmada; Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu çalışanlarının öncelikli kişisel değerleri ve bu değerlerin gelecekte tatmin edilme derecelerine ilişkin görüşleri incelenmiştir. Tanımlayıcı bir araştırma niteliğinde planlanmış bu çalışmanın evrenini Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu’ nda çalışanların tümü oluşturmuştur, ayrıca örnekleme yöntemine gidilmemiştir N= 86 . Katılım oranı % 91.86’ dır. Veriler, Etik Kurul’ dan gerekli izin alındıktan sonra anket formu ile toplanmıştır. Anket formu iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde çalışanların tanıtıcı özelliklerini belirlemeye yönelik 11 soru, ikinci bölümde ise genellikle paylaşılan 25 değer, açıklamaları ile yer almaktadır. Araştırmaya katılan çalışanlardan ikinci bölümde yer alan bu değerlerden kendi önceliklerine göre en önemli gördükleri ilk 5 değeri belirlemeleri istenmiştir. Daha sonra, belirlenen ilk 5 değerin “şu anda”, “5 yılda”, “10 yılda”, “15 yılda” ne derece tatmin edilmiş olacağını 1-10 arası ölçek üzerinde değerlendirmeleri istenmiştir 1= Tatmin edilmemiş olacak, 10= Tamamen tatmin edilmiş olacak . Araştırma verileri SPSS programında sayı yüzde dağılımları, ortalama, ki kare analizi ve t testi ile değerlendirilmiştir. Çalışanların en çok önem verdikleri değerlerin sırasıyla sağlıklı olmak %43.0 , aile mutluluğu %35.4 , huzur %22.8 , eşitlik % 12.7 ve güven % 11.4 olduğu belirlenmiştir. Şu anda en çok tatmin edilen değerin “aile mutluluğu”, en az tatmin edilen değerin ise “eşitlik” olduğu belirlenmiştir. İlerleyen yıllarda yine “aile mutluluğu” değerinin en çok tatmin edilen, “sağlıklı olmak” değerinin ise en az tatmin edilen değer olacağı belirlenmiştir. Yapılan istatistiksel analizlerde, yaş grubu ve toplam çalışma yılı ile “güven”, çocuk sayısı ile “huzur” ; mezuniyet yılı ile “sağlıklı olmak” değerleri arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. Belirlenen değerlerde değişim olup olmadığı belirli aralıklarla değerlendirilmesi hedeflenmiştir

Kaynakça

  • Akça ŞA (1998). Üniversite öğretim elemanlarının sağlığı geliştirme davranışları ve bunu etkileyen etmenlerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 132.
  • Altun İ (2000). Kocaeli Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin kişisel değerleri ve meslek seçimine etki eden faktörler. 1. Uluslar arası- 4. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Antalya: 75-77.
  • Bahçecik N, Pek H (1995). Hemşirelerin değer kavramları ile ilgili görüşleri ve sahip oldukları değerler. IV. Ulusal Hemşirelik Kongresi Özet Kitabı, Ankara: 71-72.
  • Bilen M (1995). Sağlıklı insan ilişkileri. Geliştirilmiş Beşinci Baskı, Ankara: Armoni Ltd. Şti., 93.
  • Bilgin N (2003). Sosyal psikoloji sözlüğü. Kavramlar, yaklaşımlar. Ankara: Bağlam Yayıncılık, 80-81.
  • Cortis JD (2003). Culture, values and racism: Application to nursing. İnternational Nursing Review, 50, 55-64.
  • Çimete G, Karagöz S (1992). Hemşirelikte değerler. III. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Sivas, 481-488.
  • Dökmen Ü (2000). Varolmak, gelişmek, uzlaşmak. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 279- 295.
  • Fry ST (2000). Hemşirelik uygulamalarında etik. Bağ B (çev). Erzurum: Aktif Yayınevi, 5-10. 11

PERSONEL VALUES OF EMPLOYEES OF A HIGHER EDUCATION SCHOOL

Yıl 2007, Cilt: 23 Sayı: 2, 1 - 11, 01.06.2007

Öz

In this study, it has been investigated personal values and in-future satisficton level of prior values of Ege University School of Nursing employees. The population of this descriptive study was all the employees of Ege University School of Nursing. Besides, sampling method was not be used N=86 . The participation rate was %91.86. The data were collected by questionnaire after getting necessary permissions from Ethic Committee. The questionnaire consisted of two sections; the first section contanied 11 questions to identify socio-demographic features of employees. The second part contained 25 common value explanations. It had been asked participants to identify 5 most values.After than, it has been asked to evaluate from 1 to 10 how these 5 value will be fulfilled “right now”, “in 5 years” “in 10 years” “in 15 years” 1 = It will not be fulfilled, 10= It will be fulfilled completely . The data were evaluated with SPSS program by number and percent distributions, qui square analysis. It has been identified that the most cared values in the school of nursing employees were being healthy 43.0 % , happines of family 35.4 % , peace 22.8 % , equality 12.7 % and safety 11.4 % . During the study period, it was determined that, the most satisfying value was “family happiness” and the least satisfying value was “equality”. Fort the next years, it was determined that, the “family happiness” again will be the most satisfying value and “being healthy” will be the least satisfying value. In the statistical analysis, it was seen that there was a significant relationship between age group, total working years and “trust”; number of child and “peace”; education years and “being healthy”. And it is suggested to be evaluated whether there has been any change in the determined values in a time of

Kaynakça

  • Akça ŞA (1998). Üniversite öğretim elemanlarının sağlığı geliştirme davranışları ve bunu etkileyen etmenlerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 132.
  • Altun İ (2000). Kocaeli Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin kişisel değerleri ve meslek seçimine etki eden faktörler. 1. Uluslar arası- 4. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Antalya: 75-77.
  • Bahçecik N, Pek H (1995). Hemşirelerin değer kavramları ile ilgili görüşleri ve sahip oldukları değerler. IV. Ulusal Hemşirelik Kongresi Özet Kitabı, Ankara: 71-72.
  • Bilen M (1995). Sağlıklı insan ilişkileri. Geliştirilmiş Beşinci Baskı, Ankara: Armoni Ltd. Şti., 93.
  • Bilgin N (2003). Sosyal psikoloji sözlüğü. Kavramlar, yaklaşımlar. Ankara: Bağlam Yayıncılık, 80-81.
  • Cortis JD (2003). Culture, values and racism: Application to nursing. İnternational Nursing Review, 50, 55-64.
  • Çimete G, Karagöz S (1992). Hemşirelikte değerler. III. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Sivas, 481-488.
  • Dökmen Ü (2000). Varolmak, gelişmek, uzlaşmak. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 279- 295.
  • Fry ST (2000). Hemşirelik uygulamalarında etik. Bağ B (çev). Erzurum: Aktif Yayınevi, 5-10. 11
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Süheyla Altuğ Özsoy Bu kişi benim

Fahriye Vatan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altuğ Özsoy, S., & Vatan, F. (2007). BİR YÜKSEKOKUL ÇALIŞANLARININ KİŞİSEL DEĞERLERİNİN İNCELENMESİ. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 23(2), 1-11.