Objectives: This study was conducted to determine the COVID-19 risk perceptions, psychological distress levels of nursing students, and the affecting factors.
Methods: The sample of the descriptive and cross-sectional study included 338 students from the nursing department of a university. Data were collected using the personal information form, COVID-19 Related Psychological Distress Scale and COVID-19 Perceived Risk Scale between 17 June-17 July 2021 via online. Ethics committee approval, institutional permission, and written consent from the students were obtained to conduct the research. Descriptive statistical methods, Kruskal Wallis test, Mann Whitney-U test, Spearman correlation analysis test and linear regression analysis test were used in the analysis of the data.
Results: The mean score of the COVID-19 Related Psychological Distress Scale was found to be 39.61±8.75. It was determined that the mean total score of the COVID-19 Psychological Distress Scale was higher, and the differences were significant (p<0.05). The mean score of the students' COVID-19 Perceived Risk Scale was 25.53±5.15. There was a significant difference in the mean scores of the sub-dimensions and total scores of the COVID-19 Perceived Risk Scale according to gender and class (p<0.05). Positive correlations were found between COVID-19 Related Psychological Distress Scale and COVID-19 Perceived Risk Scale total score (r=0.447), COVID-19 Perceived Risk Scale cognitive subscale (r=0.186) and COVID-19 Perceived Risk Scale emotional subscale (r=0.476).
Conclusion: As a result of the study, it was determined that grade level and gender affected perceived risk and psychological distress in students. Fear-anxiety and suspicion were found to be predictors of perceived risk associated with COVID-19. It is recommended that psychological support trainings should be given to students who have just started their education in the nursing department and health professionals should conduct further studies on the psychological status of nursing students.
yok
Amaç: Bu çalışma pandemi döneminde hemşirelik öğrencilerinin COVID-19 risk algılarını, psikolojik sıkıntı düzeylerini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan çalışmanın örneklemine bir üniversitenin hemşirelik bölümündeki 338 öğrenci alınmıştır. Veriler, kişisel bilgi formu, COVID-19 Psikolojik Sıkıntı Ölçeği ve COVID-19 Algılanan Risk Ölçeği ile 17 Haziran-17 Temmuz 2021 tarihlerinde online toplanmıştır. Araştırma için etik kurul izni, kurum izni ve öğrencilerden yazılı onam alınmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, Kruskal Wallis testi, Mann Whitney-U testi, Spearman Korelasyon testi ve Lineer Regresyon testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin COVID-19 Psikolojik Sıkıntı Ölçeği puan ortalaması 39.61±8.75 bulunmuştur. Kadınların erkeklere göre ve birinci sınıfların üçüncü sınıflara göre COVID-19 Psikolojik Sıkıntı Ölçeği toplam puan ortalamalarının daha yüksek ve farkların anlamlı olduğu belirlendi (p<0.05). Öğrencilerin COVID-19 Algılanan Risk Ölçeği puan ortalaması 25.53±5.15 bulundu. Cinsiyet ve sınıfa göre COVID-19 Algılanan Risk Ölçeği alt boyutları ve toplam puan ortalamalarında anlamlı farklılık saptandı (p<0.05). COVID-19 Psikolojik Sıkıntı Ölçeği ile COVID-19 Algılanan Risk Ölçeği toplam puanı (r=0.447), COVID-19 Algılanan Risk Ölçeği bilişsel alt boyutu (r=0.186) ve COVID-19 Algılanan Risk Ölçeği duygusal alt boyutu arasında pozitif ilişki saptandı (r=0.476).
Sonuç: Çalışma sonucunda, sınıf düzeyinin ve cinsiyetin öğrencilerde algılanan risk ve psikolojik sıkıntıyı etkilediği saptandı. COVID-19 ile ilişkili algılanan riskin prediktörünün korku-kaygı ve şüphe olduğu belirlendi. Hemşirelik bölümünde eğitime yeni başlayan öğrencilere psikolojik olarak destek eğitimleri verilmesi ve sağlık profesyonellerinin hemşirelik öğrencilerinin psikolojik durumlarına yönelik ileri çalışma yapması önerilir.
yok
yok
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik Eğitimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 40 Sayı: 3 |