Since the Tawhid-i Tedrisat Law and the establishment of Imam Hatip Schools, one hundred years have passed. These schools emerged as a unique, institutional solution to religion-state and religion-society relations and the public's demands for religious education. Since their establishment, these schools have been the subject of political, ideological and sociological debates, but their historical and institutional dimensions have been neglected to be analyzed within a tradition of thought. In this study, such a historical perspective is adopted and Imam Hatip Schools are analyzed in the context of religious thought and state tradition. It is important to evaluate this historical-sociological ground without being bound by current political preferences and political and ideological attitudes. In this study, legal and institutional processes and findings on collective identity, belonging and social representations are discussed together. The contributions of these schools to the modernization process and the multidimensional role they played in social change have been revealed.
Religious Education Institutionalization Tradition Modernization Identity
Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun ve İmam Hatip Okullarının kuruluşunun üzerinden tam bir yüz yıl geçmiştir. Bu okullar din-devlet ve din-toplum ilişkilerine ve halkın din eğitimine yönelik taleplerine özgün, kurumsal bir çözüm olarak ortaya çıkmıştır. Kuruldukları günden beri politik, ideolojik ve sosyolojik tartışmalara konu olan bu okulların tarihsel ve kurumsal boyutları ile bir düşünce geleneği içerisinde irdelenmesi ihmal edilmiştir. Bu çalışmada böyle bir tarihsel perspektiften hareket edilmekte ve İmam Hatip Okulları bir dini düşünce ve devlet geleneği bağlamında ele alınmaktadır. Bu tarihsel-sosyolojik zeminin güncel siyasal tercihlerden, politik ve ideolojik tavır alışlardan bağımsız değerlendirilebilmesi önem arz etmektedir. Çalışmada yasal ve kurumsal süreçlerle kolektif kimlik, aidiyet ve toplumsal temsillere ilişkin bulgular bir arada değerlendirilmiştir. Böylelikle bu okulların modernleşme sürecine katkıları ve toplumsal değişimde oynadıkları çok boyutlu rolleri ortaya konulmaya çalışılmış; güncel dini ve kültürel meselelerin çözümünün gelenek ile modernliğin, toplumsal taleplerle kurumsal önerilerin bir arada düşünülmesi ile mümkün olacağına işaret edilmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Siyaset Bilimi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 40 Sayı: 1 |