Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Pandemi Sonrası Okulların Açılmasına İlişkin Rezilyans Beklentisinin Belirlenmesi

Yıl 2021, , 353 - 362, 19.10.2021
https://doi.org/10.53506/egitim.902431

Öz

: Pandemiler gibi doğal afetlerin sağlık, güvenlik, ekonomik, sosyal, psikolojik olumsuz sonuçlarının yanı sıra eğitime de olumsuz etkileri oldukça fazladır. Eğitimin uzaktan yapılmasının getirdiği sorunlar hem öğretmenler, hem öğrenciler hem de veliler açısından bazı sorunlara neden olmuştur. Araştırma, pandemi sonrası öğretmenlerin rezilyans/resilience (eski hale dönüş) beklentilerini belirlemeyi amaçlamıştır. Bu durum öğretmenlerin sürdürecekleri eğitim yaşantıları açısından önemlidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile amaçlı örneklem türlerinden kolay ulaşılabilir örneklem ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma, örneklem grup ve ölçme aracıyla sınırlıdır. 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar döneminde sınıf öğretmeni olarak görev yapan gönüllü 20 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma verileri online ortamda araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin okula yeniden dönüş sürecinde en çok virüs nedeniyle hastalanmaktan kaygılandıkları, kurumsal olarak idari çözümler bekledikleri ortaya çıkmıştır. Bunun için öğretmenlerin kaygı düzeylerinin azaltılması, iyi olma hallerinin yükseltilmesi için gerekli desteklerin belli periyodlarla sağlanması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akbal, H. & Akbal, H. İ. (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Uzaktan Eğitim İle İlgili Yaşanan Sorunların Öğrenci Bakış Açısına Göre AHP Yöntemi İle İncelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11 (22), 533-546.
  • Akoğlu, G. & Karaaslan, T. B. (2020). COVID-19 Ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5(2): 99-103.
  • Aktaş, Ö. Büyüktaş, B. Gülle, M. & Yıldız, M. (2020). Covıd-19 Virüsünden Kaynaklanan İzolasyon Günlerinde Spor Bilimleri Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumları, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Alper, A. (2020). Pandemi Sürecinde K 12 Düzeyinde Uzaktan Eğitim: Durum Çalışması, Milli Eğitim, 49 (1), 45-67.
  • Aşkın, R. Bozkurt, Y. & Zeybek, Z. (2020). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19(37), 304-318.
  • Aykut, S. & Aykut, S. (2020). Kovıd-19 Pandemisi Ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Temelinde Sosyal Hizmetin Önemi, Toplumsal Politika Dergisi, 1(1), 56-66.
  • Başaran, M. Doğan, E. Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma, 5(2), 368-397.
  • Birinci, M. & Bulut, T. (2020). Covıd-19’un Sosyo-Ekonomik Yönden Dezavantajlı Gruplar Üzerindeki Etkileri: Sosyal Hizmet Bakış Açısından Bir Değerlendirme, Sosyal Çalışma Dergisi,4 (1) 62-68.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Süreci Ve Pandemi Sonrası Dünyada Eğitime Yönelik Değerlendirmeler: Yeni Normal Ve Yeni Eğitim Paradigması. Auad, 6(3), 112-142.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) Pandemisi Ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye’de Açık Ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları. AUAD, 6(2), 11-53.
  • Çakın, M. Külekçi & Akyavuz, E. (2020). The Covid-19 Process And İts Reflection On Education: An Analysis On Teachers’ Opinions. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 6(2), 165-186.
  • Çaykuş, T. E. & Çaykuş, T. M. (2020). Covıd-19 Pandemi Sürecinde Çocukların Psikolojik Dayanıklılığını Güçlendirme Yolları: Ailelere, Öğretmenlere Ve Ruh Sağlığı Uzmanlarına Öneriler, Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 95-113.
  • Doğan, B. K. & Pekasıl, A. N. (2021). Covid-19 Pandemisi Bağlamında Evsizler, Mevsimlik Tarım İşçileri, Mülteci, Şartlı Mülteci Ve Geçici Koruma Kapsamında Bulunan Suriyelilerin Sorunları Üzerine Bir Değerlendirme. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 32(1), 275-292.
  • Gerçek, M. & Börekçi, Y. D. (2019). Bireysel Yine/Yenilenmeyi (Rezilyansı/Dayanıklılığı) Destekleyici İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 20(45), 17-37.
  • Işık, A. (2020). “Koronavirüs (Covid-19) Salgını Döneminde Ailede Krize Müdahale”, Akademia Doğa Ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 2020: 1-9.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-19 Pandemisinin Toplumsal Etkileri, Değişim Ve Güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi 4(1), 3-15.
  • Karatepe, F. Küçükgençay, N. & Peker, B. (2020). Öğretmen Adayları Senkron Uzaktan Eğitime Nasıl Bakıyor? Bir Anket Çalışması. Journal Of Social And Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Kımter, N. (2020). Covid-19 Günlerinde Bireylerin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 574-605.
  • Kul, A. Demir, R. & Katmer, A. N. (2020). Covid-19 Salgını Döneminde Psikolojik Sağlamlığın Yordayıcısı Olarak Yaşam Anlamı Ve Kaygı. Turkish Studies, 15(6), 695-719.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemler, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ok, M. & Çalışkan, M. (2019). Ev Ödevleri: Öğretmen, Öğrenci Ve Veli Görüşleri. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 594-621.
  • Özdoğan, Ç. A. & Berkant, G. H. (2020). Covid-19 Pandemi Dönemindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi, Milli Eğitim, 49 (1), 13-43.
  • Paydar, S. & Doğan, A. (2019). Öğretmen Adaylarının Açık Ve Uzaktan Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. Eğitim Ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi Dönemi Eğitim: Sorunlar Ve Fırsatlar, Turkish Studies, 15(4),959-975.
  • Seçkin, Ş. & Hasanoğlu, A. (2016). Çocukta Rezilyans (2. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tönbül, Ö. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Salgını Sonrası 20-60 Yaş Arası Bireylerin Psikolojik Dayanıklılıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Uluslararası Akademik Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Araştırmaları Dergisi, 2(2), 159-174.
  • Tümkan, F. & Tümkan, Ş. (2020). Pandemi Döneminde Eğitime Verilen Zorunlu Aranın İlkokullardaki Eğitim Açısından Yarattığı Değişimin Etkilerinin Değerlendirilmesi, Turkish Studies, 15(4), 1163-1184.
  • UNICEF, (2020). Okulların Tekrar Açılmasına Yönelik Çerçeve, Https://Www.Unicef.Org/Turkey/Media/9806/File/Okullar%C4%B1n%20Yeniden%20A%C3%A7%C4%B1lma%20S%C3%Bcrecini%20Destekleyici%20%C3%87er%C3%A7eve%20D%C3%B6k%C3%Bcman.Pdf 22 mart 2020 tarihinde erişildi.
  • Uyar, E. (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2), 15-32.
  • Yıldırım, S. (2020). Salgınların Sosyal-Psikolojik Görünümü: Covid-19 (Koronavirüs) Pandemi Örneği. Turkish Studies, 15(4), 1331-1351.
  • Yurtbakan, E. & Akyıldız, S. (2020). Sınıf Öğretmenleri, İlkokul Öğrencileri Ve Ebeveynlerin Covid-19 İzolasyon Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitim Faaliyetleri Hakkındaki Görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977.

Determining The Resilience Expectations Of Teachers Regarding The Reopening Of Schools After The Pandemic

Yıl 2021, , 353 - 362, 19.10.2021
https://doi.org/10.53506/egitim.902431

Öz

Natural disasters as well as pandemics have significant negative effects on education in addition to their health, safety, economic, social, and psychological consequences. The problems caused by remote education have caused some problems in terms of both teachers, students, and parents. The study aimed to determine the resilience expectations of teachers after the pandemic. This situation is important for teachers' educational life. The study was carried out with a case study design, which is one of the qualitative research methods, and an easily accessible sample, which is one of the purposeful sampling types. The research is limited to the sample group and measurement tool. 20 volunteer teachers working as primary school teachers in the spring semester of the 2019-2020 academic year constitute the sample of the study. The research data were developed online by the researcher, collected with a semi-structured interview form, and analysed by content analysis method. According to the results of the study, it was found that teachers mostly worried about getting sick due to the virus and expected administrative solutions institutionally in the process of returning to school. To do this, it is recommended to provide the necessary support periodically to reduce the anxiety levels of teachers and increase their well-being.

Kaynakça

  • Akbal, H. & Akbal, H. İ. (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Uzaktan Eğitim İle İlgili Yaşanan Sorunların Öğrenci Bakış Açısına Göre AHP Yöntemi İle İncelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11 (22), 533-546.
  • Akoğlu, G. & Karaaslan, T. B. (2020). COVID-19 Ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5(2): 99-103.
  • Aktaş, Ö. Büyüktaş, B. Gülle, M. & Yıldız, M. (2020). Covıd-19 Virüsünden Kaynaklanan İzolasyon Günlerinde Spor Bilimleri Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumları, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Alper, A. (2020). Pandemi Sürecinde K 12 Düzeyinde Uzaktan Eğitim: Durum Çalışması, Milli Eğitim, 49 (1), 45-67.
  • Aşkın, R. Bozkurt, Y. & Zeybek, Z. (2020). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19(37), 304-318.
  • Aykut, S. & Aykut, S. (2020). Kovıd-19 Pandemisi Ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Temelinde Sosyal Hizmetin Önemi, Toplumsal Politika Dergisi, 1(1), 56-66.
  • Başaran, M. Doğan, E. Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma, 5(2), 368-397.
  • Birinci, M. & Bulut, T. (2020). Covıd-19’un Sosyo-Ekonomik Yönden Dezavantajlı Gruplar Üzerindeki Etkileri: Sosyal Hizmet Bakış Açısından Bir Değerlendirme, Sosyal Çalışma Dergisi,4 (1) 62-68.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Süreci Ve Pandemi Sonrası Dünyada Eğitime Yönelik Değerlendirmeler: Yeni Normal Ve Yeni Eğitim Paradigması. Auad, 6(3), 112-142.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) Pandemisi Ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye’de Açık Ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları. AUAD, 6(2), 11-53.
  • Çakın, M. Külekçi & Akyavuz, E. (2020). The Covid-19 Process And İts Reflection On Education: An Analysis On Teachers’ Opinions. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 6(2), 165-186.
  • Çaykuş, T. E. & Çaykuş, T. M. (2020). Covıd-19 Pandemi Sürecinde Çocukların Psikolojik Dayanıklılığını Güçlendirme Yolları: Ailelere, Öğretmenlere Ve Ruh Sağlığı Uzmanlarına Öneriler, Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 95-113.
  • Doğan, B. K. & Pekasıl, A. N. (2021). Covid-19 Pandemisi Bağlamında Evsizler, Mevsimlik Tarım İşçileri, Mülteci, Şartlı Mülteci Ve Geçici Koruma Kapsamında Bulunan Suriyelilerin Sorunları Üzerine Bir Değerlendirme. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 32(1), 275-292.
  • Gerçek, M. & Börekçi, Y. D. (2019). Bireysel Yine/Yenilenmeyi (Rezilyansı/Dayanıklılığı) Destekleyici İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 20(45), 17-37.
  • Işık, A. (2020). “Koronavirüs (Covid-19) Salgını Döneminde Ailede Krize Müdahale”, Akademia Doğa Ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 2020: 1-9.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-19 Pandemisinin Toplumsal Etkileri, Değişim Ve Güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi 4(1), 3-15.
  • Karatepe, F. Küçükgençay, N. & Peker, B. (2020). Öğretmen Adayları Senkron Uzaktan Eğitime Nasıl Bakıyor? Bir Anket Çalışması. Journal Of Social And Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Kımter, N. (2020). Covid-19 Günlerinde Bireylerin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 574-605.
  • Kul, A. Demir, R. & Katmer, A. N. (2020). Covid-19 Salgını Döneminde Psikolojik Sağlamlığın Yordayıcısı Olarak Yaşam Anlamı Ve Kaygı. Turkish Studies, 15(6), 695-719.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemler, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ok, M. & Çalışkan, M. (2019). Ev Ödevleri: Öğretmen, Öğrenci Ve Veli Görüşleri. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 594-621.
  • Özdoğan, Ç. A. & Berkant, G. H. (2020). Covid-19 Pandemi Dönemindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi, Milli Eğitim, 49 (1), 13-43.
  • Paydar, S. & Doğan, A. (2019). Öğretmen Adaylarının Açık Ve Uzaktan Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. Eğitim Ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi Dönemi Eğitim: Sorunlar Ve Fırsatlar, Turkish Studies, 15(4),959-975.
  • Seçkin, Ş. & Hasanoğlu, A. (2016). Çocukta Rezilyans (2. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tönbül, Ö. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Salgını Sonrası 20-60 Yaş Arası Bireylerin Psikolojik Dayanıklılıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Uluslararası Akademik Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Araştırmaları Dergisi, 2(2), 159-174.
  • Tümkan, F. & Tümkan, Ş. (2020). Pandemi Döneminde Eğitime Verilen Zorunlu Aranın İlkokullardaki Eğitim Açısından Yarattığı Değişimin Etkilerinin Değerlendirilmesi, Turkish Studies, 15(4), 1163-1184.
  • UNICEF, (2020). Okulların Tekrar Açılmasına Yönelik Çerçeve, Https://Www.Unicef.Org/Turkey/Media/9806/File/Okullar%C4%B1n%20Yeniden%20A%C3%A7%C4%B1lma%20S%C3%Bcrecini%20Destekleyici%20%C3%87er%C3%A7eve%20D%C3%B6k%C3%Bcman.Pdf 22 mart 2020 tarihinde erişildi.
  • Uyar, E. (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(2), 15-32.
  • Yıldırım, S. (2020). Salgınların Sosyal-Psikolojik Görünümü: Covid-19 (Koronavirüs) Pandemi Örneği. Turkish Studies, 15(4), 1331-1351.
  • Yurtbakan, E. & Akyıldız, S. (2020). Sınıf Öğretmenleri, İlkokul Öğrencileri Ve Ebeveynlerin Covid-19 İzolasyon Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitim Faaliyetleri Hakkındaki Görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nida Bayındır 0000-0001-8329-358X

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Bayındır, N. (2021). Öğretmenlerin Pandemi Sonrası Okulların Açılmasına İlişkin Rezilyans Beklentisinin Belirlenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 353-362. https://doi.org/10.53506/egitim.902431