Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Öğrencileri İle Farklı Programlarda Öğrenim Gören Öğrencilerin Çoklu Zekâ Alanlarının Karşılaştırması (Ç.Ü. Örneği)

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 78 - 107, 19.10.2019

Öz

Bu çalışma, Ç.Ü
Eğitim Fakültesi Fransızca, Almanca ve İngilizce öğretmenliği bölüm öğrencileri
ile Fen-Edebiyat Fakültesi Fizik ve Matematik Bölümü; Mühendislik
Mimarlık-Fakültesi Makine Mühendisliği Bölüm öğrencilerinin ve Eğitim Fakültesi
BÖTE öğrencilerinin çoklu zekâ alanlarının karşılaştırılmasını amaçlamaktadır.
Çalışmaya bu fakültelerin 1.sınıflarında öğrenim gören toplam 218 öğrenciye
birer anket uygulanmıştır. Anketler SPSS 15.00 programına aktarılmış, daha sonra
yorumlanmıştır.



Araştırmanın
bulguları, yabancı dil öğrencilerinin farklı programlarda öğrenim gören
öğrencilerden müziksel-ritmik (p<.017) bedensel-kinestetik (p<.000),
mantıksal-matematik (p<.000) sözel-dilsel (p<.041) ve doğacı zekâ olmak
üzere beş alanda farklılaştığını ortaya koymaktadır. Bu farklılaşma
sözel-dilsel beceride en üst düzeyde iken, bedensel-kinestetik ve
mantıksal-matematiksel alanda en düşük seviyededir. Ayrıca öğrencilerin zekâ
alanları ile öğrenim gördükleri bölümlerin sayısal ve sözel ağırlıklı olması
arasında doğrusal bir ilişki söz konusudur.

Kaynakça

  • Albrecht, K. (2006). Sosyal Zekâ: Başarının Yeni Bilimi. İstanbul: Timaş Yayınları.Altan, M. Z.(2012). Eğitim, Çoklu Zekâ Kuramı ve Çoklu Zekâ Kuramında Onuncu Boyut: Ahlâkî Zekâ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22 (1), 137-144.Altınok, E.(2008). Beden Eğitimi Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitim Ve Spor Ana Bilim Dalı. Konya. Armstrong, T.(1994). Multiple intelligences in the classroom. USA:ASCD Members Book.Ayaydın, A. (2009). Eğitimde Çoklu Zekâ Yansımaları ve Görsel Sanatlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 52-62.Aydoğdu, C. (2006). Yabancı Dil Sınıflarında İşbirlikçi Grup Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (31), 49-56.Azar, A.(2006). Lisede Seçilen Alan ve ÖSS Alan Puanları ile Çoklu Zekâ Profilleri Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 46, 157-174.Bailly, D. (1997). Didactique de l’Anglais, Objectifs et Contenus de l’Enseignement, Paris: Nathan.Balcı, T., Serindağ, E. ve Aksöz, A. S. (2006) 1988-1999 Eğitim-öğretim yılında uygulamaya konulan öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Örneği. Ç.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (31) 1-13.Brocato, E. D., Voorhees, C. M., ve Baker, J. (2012). Understanding the influence of cues from other customers in the service experience: A scale development and validation. Journal of Retailing 88 (3), 384-398. Bümen, N.(2002). Okulda Çoklu Zekâ Kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.Çicek, Ö.(2016). Türkiye’de Yabancı Dil Öğretiminin Tarihi: Berlitz Usulünün Uygulanışı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Orta Öğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Sivas. Demiray, G. ve Dolu, N. (2011). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Çoklu Zekânın Değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi 20 (1), 29-38.Demircan, Ö. (1990). Yabancı-Dil Öğretim Yöntemleri. İstanbul: Ekin Eğitim Yayıncılık.Demirel, Ö, Başbay, A. ve Erdem, E. (2006). Eğitimde Çoklu Zekâ: Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Demirel, Ö.(2004). Kuramdan Uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A yayıncılık.Doğan, C. (2012). Sistematik Yabancı Dil Öğretim Yaklaşımı ve Yöntemleri. İstanbul: Ensar Neşriyat.Ege, İ. (2011). İkinci Yabancı Dil (Almanca) Öğretiminde Avrupa Dil Portfolyosuna Dayalı Uygulamaların Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Konya.Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. NYC: Basic Books;Gardner, H. (1999). Kim Zekâ Sahibidir? Çoklu Zekâ ve Görüşmeler ve Makaleler. Meral Tüzel (Çev). İstanbul: Enka Okulları.Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri Çoklu Zekâ Kuramı. Ebru Kılıç (Çev). İstanbul: Alfa Yayınları.Genç, M. (2012). Öğretmenlerin Çoklu Zekâ Alanları İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 77-88.Göğüş, G. (2009). Müzik Yeteneğinin Geliştirilmesinde Küçük Yaşlarda Eğitime Başlamanın Önemi. Eğitim Fakültesi Dergisi XXII (1), 89-102.Gülfil, D. (2010). Fransızca Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Çoklu Zekâ Kuramına Göre Değerlendirilmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Adana.Günday, R.(2006). Fransızca Öğretmenliği İzlencesine Eleştirel Bir Yaklaşım. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (31) 5-32.Güneş, F. (2013). Dil Bilgisi Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi 2 (7), 71-92.Gürses, A. B.(2011). İlköğretim Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Gelişim Düzeylerine İlişkin Algıları ve İngilizce Öğretmenlerinin Çoklu Zekâya Yönelik Uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Elazığ. Halliwell, S. (1992).Teaching in English in The Primary Classroom. Harlow: Longman.Hamurcu, H. Günay Y. ve Özyılmaz, G. (2002). Buca Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Profilleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül ODTÜ Ankara, 54-87.Hengirmen, M, (2006). Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri ve Tömer Yöntemi. Ankara: Engin Yayın Evi. Karakuş, M. (2006). Öğretmen Yetiştirmede Felsefenin Yeri ve Önemi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (31), 79-85.Koca, E. (2010). 6 Yaş Grubunda Geri Planda Dinletilen Müziğin Çoklu Zekâ Alanlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul. Kuzu, T. (1999). Yabancı Dil Öğretiminde Okuma-Anlama Becerisinin Kazandırılması. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Eskişehir. Lazear, D. (1991). Seven Pathurays of Learning Teaching Student and Parents About Multiple İntelligences. Arizona: Zephyr Pres.Lazear, D. (2000). The Intelligent Curriculum. USA: Zephyr Pres.Memiş, M.R. ve Erdem M. D. (2013). Yabancı Dil Öğretiminde Kullanılan Yöntemler, Kullanım Özellikleri ve Eleştiriler. Turkish Studies 8 (9), 297-318.Moran, S., Kornhaber, M., ve Gardner, H. (2006). Orchestrating multiple intelligences. Educational Leadership, 64(1), 22-27Oral, B. (2001). Branşlarına Göre Üniversite Öğrencilerinin Zekâ Alanlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim 26 (122), 19-31.Özkan, H. H. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitim Programı Öğeleri İlişkisi. e-Journal of New World Sciences Academ,3 (2); 332-344.Piaget, J. (2016). Zekâ Psikolojisi. İsmail Hakkı Yılmaz Çev). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.Puren, C. (2004). L’evolutıon Historique Des Approches En Didactique Des Langues-Cultures ou Comment Faire L’unite Des «Unites Didactiques». Congrès Annuel de l’Association pour la Diffusion de l’Allemand En France (ADEAF), École Supérieure de Commerce de Clermont-Ferrand, 2-3 Novembre 2004, France.Rézeau, J. (2001). Médiatisation et Médiation Pédagogique Dans Un Environnemen Multimedia: Le Cas de l’Apprentissage de l’anglais en Histoire de l’Art à l’Université. Thèse de doctorat, Université Victor Segalen Bordeaux 2. Français. Saban, A. (2002). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitimi. (Geliştirilmiş II. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.Stern, H. (1991). Fundamental Concepts Of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press. Şahin, M. ve Duman, R. ( 2008). Cumhuriyetin Yapılanma Sürecinde Müzik Eğitimi. ÇTTAD VII (16-17), 259-272.Talu, N. (1999). Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitime Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15, 164-172.Vural, B. (2005). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.Yavuz, E. K. (2001). Eğitim-Öğretimde Çoklu Zekâ Teorisi ve Uygulamaları. Ankara: Özel Ceceli Okulları Yayınları.Yılmaz, H. (2016). Geleneksel Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri ve Yeni Yönelimler Erdinç Yücel, Hasan Yılmaz, & M. Serkan Öztürk (Ed.), Yabancı Dil Öğretimine Genel Bir Bakış. İçinde (s.7-17). Konya: Çizgi Kitabevi.Yönetken, H. B. (1993). Türkiye’de Müzik Eğitiminin Önemi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.Zirkel, S. (2000). Social Intelligence: The Development and Maintenance of Purposive Behavior. Reuven Bar-On & James D. A. Parker (Ed). Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 78 - 107, 19.10.2019

Öz

Kaynakça

  • Albrecht, K. (2006). Sosyal Zekâ: Başarının Yeni Bilimi. İstanbul: Timaş Yayınları.Altan, M. Z.(2012). Eğitim, Çoklu Zekâ Kuramı ve Çoklu Zekâ Kuramında Onuncu Boyut: Ahlâkî Zekâ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 22 (1), 137-144.Altınok, E.(2008). Beden Eğitimi Öğrencilerinin Bazı Değişkenlere Göre Çoklu Zekâ Alanlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitim Ve Spor Ana Bilim Dalı. Konya. Armstrong, T.(1994). Multiple intelligences in the classroom. USA:ASCD Members Book.Ayaydın, A. (2009). Eğitimde Çoklu Zekâ Yansımaları ve Görsel Sanatlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 52-62.Aydoğdu, C. (2006). Yabancı Dil Sınıflarında İşbirlikçi Grup Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (31), 49-56.Azar, A.(2006). Lisede Seçilen Alan ve ÖSS Alan Puanları ile Çoklu Zekâ Profilleri Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 46, 157-174.Bailly, D. (1997). Didactique de l’Anglais, Objectifs et Contenus de l’Enseignement, Paris: Nathan.Balcı, T., Serindağ, E. ve Aksöz, A. S. (2006) 1988-1999 Eğitim-öğretim yılında uygulamaya konulan öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Almanca Öğretmenliği Örneği. Ç.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (31) 1-13.Brocato, E. D., Voorhees, C. M., ve Baker, J. (2012). Understanding the influence of cues from other customers in the service experience: A scale development and validation. Journal of Retailing 88 (3), 384-398. Bümen, N.(2002). Okulda Çoklu Zekâ Kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.Çicek, Ö.(2016). Türkiye’de Yabancı Dil Öğretiminin Tarihi: Berlitz Usulünün Uygulanışı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Orta Öğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Sivas. Demiray, G. ve Dolu, N. (2011). Üniversite Sınavına Hazırlanan Öğrencilerde Çoklu Zekânın Değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi 20 (1), 29-38.Demircan, Ö. (1990). Yabancı-Dil Öğretim Yöntemleri. İstanbul: Ekin Eğitim Yayıncılık.Demirel, Ö, Başbay, A. ve Erdem, E. (2006). Eğitimde Çoklu Zekâ: Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Demirel, Ö.(2004). Kuramdan Uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A yayıncılık.Doğan, C. (2012). Sistematik Yabancı Dil Öğretim Yaklaşımı ve Yöntemleri. İstanbul: Ensar Neşriyat.Ege, İ. (2011). İkinci Yabancı Dil (Almanca) Öğretiminde Avrupa Dil Portfolyosuna Dayalı Uygulamaların Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Konya.Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. NYC: Basic Books;Gardner, H. (1999). Kim Zekâ Sahibidir? Çoklu Zekâ ve Görüşmeler ve Makaleler. Meral Tüzel (Çev). İstanbul: Enka Okulları.Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri Çoklu Zekâ Kuramı. Ebru Kılıç (Çev). İstanbul: Alfa Yayınları.Genç, M. (2012). Öğretmenlerin Çoklu Zekâ Alanları İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 77-88.Göğüş, G. (2009). Müzik Yeteneğinin Geliştirilmesinde Küçük Yaşlarda Eğitime Başlamanın Önemi. Eğitim Fakültesi Dergisi XXII (1), 89-102.Gülfil, D. (2010). Fransızca Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Çoklu Zekâ Kuramına Göre Değerlendirilmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Adana.Günday, R.(2006). Fransızca Öğretmenliği İzlencesine Eleştirel Bir Yaklaşım. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (31) 5-32.Güneş, F. (2013). Dil Bilgisi Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi 2 (7), 71-92.Gürses, A. B.(2011). İlköğretim Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Gelişim Düzeylerine İlişkin Algıları ve İngilizce Öğretmenlerinin Çoklu Zekâya Yönelik Uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Elazığ. Halliwell, S. (1992).Teaching in English in The Primary Classroom. Harlow: Longman.Hamurcu, H. Günay Y. ve Özyılmaz, G. (2002). Buca Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Profilleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül ODTÜ Ankara, 54-87.Hengirmen, M, (2006). Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri ve Tömer Yöntemi. Ankara: Engin Yayın Evi. Karakuş, M. (2006). Öğretmen Yetiştirmede Felsefenin Yeri ve Önemi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (31), 79-85.Koca, E. (2010). 6 Yaş Grubunda Geri Planda Dinletilen Müziğin Çoklu Zekâ Alanlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul. Kuzu, T. (1999). Yabancı Dil Öğretiminde Okuma-Anlama Becerisinin Kazandırılması. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Eskişehir. Lazear, D. (1991). Seven Pathurays of Learning Teaching Student and Parents About Multiple İntelligences. Arizona: Zephyr Pres.Lazear, D. (2000). The Intelligent Curriculum. USA: Zephyr Pres.Memiş, M.R. ve Erdem M. D. (2013). Yabancı Dil Öğretiminde Kullanılan Yöntemler, Kullanım Özellikleri ve Eleştiriler. Turkish Studies 8 (9), 297-318.Moran, S., Kornhaber, M., ve Gardner, H. (2006). Orchestrating multiple intelligences. Educational Leadership, 64(1), 22-27Oral, B. (2001). Branşlarına Göre Üniversite Öğrencilerinin Zekâ Alanlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim 26 (122), 19-31.Özkan, H. H. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitim Programı Öğeleri İlişkisi. e-Journal of New World Sciences Academ,3 (2); 332-344.Piaget, J. (2016). Zekâ Psikolojisi. İsmail Hakkı Yılmaz Çev). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.Puren, C. (2004). L’evolutıon Historique Des Approches En Didactique Des Langues-Cultures ou Comment Faire L’unite Des «Unites Didactiques». Congrès Annuel de l’Association pour la Diffusion de l’Allemand En France (ADEAF), École Supérieure de Commerce de Clermont-Ferrand, 2-3 Novembre 2004, France.Rézeau, J. (2001). Médiatisation et Médiation Pédagogique Dans Un Environnemen Multimedia: Le Cas de l’Apprentissage de l’anglais en Histoire de l’Art à l’Université. Thèse de doctorat, Université Victor Segalen Bordeaux 2. Français. Saban, A. (2002). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitimi. (Geliştirilmiş II. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.Stern, H. (1991). Fundamental Concepts Of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press. Şahin, M. ve Duman, R. ( 2008). Cumhuriyetin Yapılanma Sürecinde Müzik Eğitimi. ÇTTAD VII (16-17), 259-272.Talu, N. (1999). Çoklu Zekâ Kuramı ve Eğitime Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15, 164-172.Vural, B. (2005). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.Yavuz, E. K. (2001). Eğitim-Öğretimde Çoklu Zekâ Teorisi ve Uygulamaları. Ankara: Özel Ceceli Okulları Yayınları.Yılmaz, H. (2016). Geleneksel Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri ve Yeni Yönelimler Erdinç Yücel, Hasan Yılmaz, & M. Serkan Öztürk (Ed.), Yabancı Dil Öğretimine Genel Bir Bakış. İçinde (s.7-17). Konya: Çizgi Kitabevi.Yönetken, H. B. (1993). Türkiye’de Müzik Eğitiminin Önemi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.Zirkel, S. (2000). Social Intelligence: The Development and Maintenance of Purposive Behavior. Reuven Bar-On & James D. A. Parker (Ed). Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Gülfil 0000-0002-1790-1898

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gülfil, D. (2019). Yabancı Dil Öğrencileri İle Farklı Programlarda Öğrenim Gören Öğrencilerin Çoklu Zekâ Alanlarının Karşılaştırması (Ç.Ü. Örneği). Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 78-107.