Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi Türk Eğitim Sistemi ve Sorunları

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 24 - 36, 19.04.2021

Öz

Osmanlı Devletinin, çöküşündeki en önemli etmenlerden biri eğitimdir. 29 Ekim 1923 tarihinde Cumhuriyetin ilanı ile Türk toplumunda bir çok alanda hayata geçirmiş olduğu yeniliklere eğitim alanı da dahil olmuş; eğitimde birçok yenilikler, köklü değişiklikler yapılmıştır. Özellikle Cumhuriyet döneminde yapılan yeniliklerin ve dönemin siyasal, kültürel, ekonomik değişimlerinin “halka anlatılması ve benimsetilmesi” hususunda eğitim çok önemli rol oynamıştır. Fakat Cumhuriyet döneminden bu yana toplum olarak eğitim yolunda kaynakların kullanımı konusunda başarısızlıklarda söz konusu olmuştur. Eğitim sistemiyle alakalı politika ve uygulamalarda da sürekliliğin olmadığı görülmektedir. Bu durum, Cumhuriyetten bugüne eğitim sisteminin bilgi ve değerleri aktarma konusunda başarısızlığa ve sorunlara yol açmaktadır. Bu düşünceden hareketle bu çalışmada, genel hatlarıyla Türkiye’ de Cumhuriyet dönemi eğitim sistemi incelenmiştir. Çalışmada öncelikle eğitim kavramı tanımlanmış olup Türkiye’de Cumhuriyet döneminde eğitim politikaları ve eğitim felsefesi incelenmiştir. Bu bağlamdan hareketle Cumhuriyet dönemi eğitim sistemi değerlendirilmiş ve dönemin başat eğitim sorunları tespit edilmiştir. Son olarak bu çalışmanın amacı; Cumhuriyet Dönemi Eğitim Sisteminin felsefî temelini, eğitimde yaşanan politik değişimlerini ve eğitim sorunlarını ele alıp değerlendirme yapmak olup; Türk eğitim sisteminin geleceğine ışık tutmaktır.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1978). Türkiyede Öğretmenlerin Toplımsal Değişmedeki Etkileri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığ Yayınları.
  • Akyüz, Y. (1997). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Arvasi, S. A. (1995), Eğitim Sosyolojisi, İstanbul : Burak Yayınevi.
  • Ayhan, H. (1995). Eğitim Bilimine Giriş. İstanbul : Şule Yayınları.
  • Bilgiseven, A. (1992). Eğitim Sosyolojisi. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Celkan, H.Y.(2006) “Bir Düşünür Ve Eğitimci Olarak Ziya Gökalp”,Atatürk Döneminden Günümüze Cumhuriyetin Eğitim Felsefesi Ve Uygulamaları Sempozyumu: 16-17 Mart 2006, (Gazi Üniversitesi Rektörlüğü Yayını), Ankara, S. 53-69.
  • Cevizci Ahmet, (2010), Felsefeye Giriş, Ankara: Nobel Yayın.
  • Çetin, H. (2003). Modernleşme Ve Türkiye’de Modernleşme Krizleri, Siyasal, Ankara.
  • Fidan, N. Erden, M.,(1997), Eğitime Giriş, Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Hacıeminoğlu, N. (1995). Milliyetçi Eğitim Sitemi. Turan Yayıncılık.
  • Hatipoğlu, V. (1973). Ölümsüz Atatürk Ve Dil Devrimi. Ankara : Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Kaya, Y. (1979). Eğitim Yönetimi: Kuram Ve Türkiye'deki Uygulama. İstanbul: Todie Yayınları.
  • Korkmaz, Z. (1992). Cumhuriyetin 75. Yılı Dil Bayramı. Ankara: Kültür Sanat Yayınları.
  • Medici, A. (1972). Yeni Eğitim, İstanbul: Varlık,.
  • Özkan, H . (2006). Popüler Kültür Ve Eğitim . Kastamonu Eğitim Dergisi , 14 (1) , 29-38 .
  • Öztürk, S. A. (2005). Cumhuriyet Dönemi Türk Eğitim Sistemi Ve Kalkınmada Eğitimin Önemi . Sakarya.
  • Sertkaya, F. (Tarih Yok). Atatürk'ün Dil Politikası. Türk Kültürü(46), 41-49.
  • Taşkesen, A. (2001). Cumhuriyet Dönemi Milli Eğitim Sorunları "Sosyolojik Bir Değerlendirme". Sakarya.
  • Turhan, M. (1969). Kültür Değişmeleri. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ülken, H.Z. (1967), Eğitim Felsefesi, İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.

Turkısh Educatıon System And Its Problems In The Republıc Perıod

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 24 - 36, 19.04.2021

Öz

With the proclamation of the Republic on 29 October 1923, the field of education was included in the innovations that it had implemented in many fields in Turkish society; Many innovations in education are deeply structured. Education played a very important role especially in the subject of "explaining and adopting" the innovations made during the Republic period and the political, cultural and economic changes of the period. However, since the Republic period, there have been failures in the use of resources in the way of education as a society. It is seen that there is no continuity in the policies and practices related to the education system. This situation has led to the failure and problems of the education system in transferring knowledge and values since the Republic. With this in mind, in this study, outlined Turkey's education system was investigated in the Republican era. The study is the first defined the concept of education and educational philosophy of the Republican era education policies in Turkey were examined. In this context, the education system of the Republic period was evaluated and the dominant education problems of the period were determined. Finally, the purpose of this study is; To examine and evaluate the philosophical basis of the Republican Era Education System, political changes in education and educational problems; To shed light on the future of the Turkish education system.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1978). Türkiyede Öğretmenlerin Toplımsal Değişmedeki Etkileri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığ Yayınları.
  • Akyüz, Y. (1997). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Arvasi, S. A. (1995), Eğitim Sosyolojisi, İstanbul : Burak Yayınevi.
  • Ayhan, H. (1995). Eğitim Bilimine Giriş. İstanbul : Şule Yayınları.
  • Bilgiseven, A. (1992). Eğitim Sosyolojisi. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Celkan, H.Y.(2006) “Bir Düşünür Ve Eğitimci Olarak Ziya Gökalp”,Atatürk Döneminden Günümüze Cumhuriyetin Eğitim Felsefesi Ve Uygulamaları Sempozyumu: 16-17 Mart 2006, (Gazi Üniversitesi Rektörlüğü Yayını), Ankara, S. 53-69.
  • Cevizci Ahmet, (2010), Felsefeye Giriş, Ankara: Nobel Yayın.
  • Çetin, H. (2003). Modernleşme Ve Türkiye’de Modernleşme Krizleri, Siyasal, Ankara.
  • Fidan, N. Erden, M.,(1997), Eğitime Giriş, Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Hacıeminoğlu, N. (1995). Milliyetçi Eğitim Sitemi. Turan Yayıncılık.
  • Hatipoğlu, V. (1973). Ölümsüz Atatürk Ve Dil Devrimi. Ankara : Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Kaya, Y. (1979). Eğitim Yönetimi: Kuram Ve Türkiye'deki Uygulama. İstanbul: Todie Yayınları.
  • Korkmaz, Z. (1992). Cumhuriyetin 75. Yılı Dil Bayramı. Ankara: Kültür Sanat Yayınları.
  • Medici, A. (1972). Yeni Eğitim, İstanbul: Varlık,.
  • Özkan, H . (2006). Popüler Kültür Ve Eğitim . Kastamonu Eğitim Dergisi , 14 (1) , 29-38 .
  • Öztürk, S. A. (2005). Cumhuriyet Dönemi Türk Eğitim Sistemi Ve Kalkınmada Eğitimin Önemi . Sakarya.
  • Sertkaya, F. (Tarih Yok). Atatürk'ün Dil Politikası. Türk Kültürü(46), 41-49.
  • Taşkesen, A. (2001). Cumhuriyet Dönemi Milli Eğitim Sorunları "Sosyolojik Bir Değerlendirme". Sakarya.
  • Turhan, M. (1969). Kültür Değişmeleri. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ülken, H.Z. (1967), Eğitim Felsefesi, İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevcan Şenkaloğlu 0000-0003-0315-1798

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şenkaloğlu, S. (2021). Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi Türk Eğitim Sistemi ve Sorunları. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 24-36.