Osmanlı Devletinin son zamanlarında bürokratik anlamda genel bir değerlendirme yapıldığında görülen odur ki, Türklere yalnız ulemâ merdivenlerine tırmanma şansı verilmiş ve mümkün mertebe devlet idaresine hâkim olan noktalardan Türk soylular uzak tutulmaya çalışılmıştır.
İstanbul’un fethini izleyen iki yüz yılda Türk soylu olmayan sadrazamların
sayısı, Türk soylu vezirlerin tam yedi katı kadardır. Pencik Oğlanları ve Devşirme
kanunları bir anlamda devletin yıkılışını hızlandıran yasalar olmuşlardır. Dev-
şirme Kanunu uzun vadede Türk toplumu içinde hiçbir inancı bulunmayan, tam
manasıyla kozmopolit, acımasız, ahlâk anlayışı olmayan, çapulcu, egoist, şahsi hırs
ve çıkarları için her türlü işe teşebbüs etmekten çekinmeyen büyük bir gurubun
teşekkül etmesine sebep olmuştur. Bu organize gurup, ileri dönemlerde Yahudi
dönmeleriyle bütünleşecek, azınlıklarla işbirliği yapacak ve bu azınlıklar aracılığı
ile Avrupa’daki soydaşlarıyla bağlantı kurarak Tanzimât-Islahat Birinci ve İkinci
Meşrutiyet girişimlerinde devlete karşı savaşacak, hattâ Cumhuriyet Türkiye’sinin
Atatürk’ün önderliğindeki bağımsızlık mücadelelerinde de Türk Milletinin bü-
tünlüğünü savunanlara karşı çıkacaklardır. Amerikalı Prof. Earle'ün belirttiğine
göre bu azınlıklardan biri olan Ermenilerin, bu okullarda dillerini, geleneklerini
yeniden üstün tutmayı öğrenip, batının siyasal, toplumsal ve ekonomik ilerleme
ideallerini tanıdıkları anlaşılmaktadır. Böylece azınlıklar günümüzde de açık se-
çik görüldüğü şekliyle, bulundukları duruma karşı bir hoşnutsuzluk duymayı ve
köylü Müslüman komşularına karşı üstünlük duygusu beslemeyi ilke edindiler.
Bu makalede yabancıların uzun vadedeki iktidar mücadelelerinde, okullarını
Osmanlı Devleti hâkimiyet alanı ve özellikle jeopolitik anlamda çok büyük önemler arz eden bölgelerde kurmaları sonrasında gelişen olumsuzluklar vurgulanarak,
günümüzde benzeri anlamlardaki gelişmelerin doğuracağı sonuçlar açısından bir
değerlendirme zemini bulunmaya çalışılmıştır.
Türk devşirme azınlık yabancı gayr-ı Müslim köle Ermeni Rum misyoner İslâm Hıristiyan Yahudi
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 16 |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Mayıs 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 16 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.