Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü Öğrencilerinin Ders Seçim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 26, 499 - 525, 15.08.2020

Öz

Amaç: Ders seçimi; öğrencilerin mesleki gelişimlerini etkileyen önemli süreçlerden biridir ve bu süreçte karşılaşılan sorunlar öğrencilerin öğrenim süresini uzatabilir,
derslerdeki yeterliliklerini etkileyebilir, uygulamalar sırasında ders almayı zorunlu kılabilir, mesleki gelişimi için gerekli olan dersleri daha az almasına veya mesleki
gelişimi için gerekli olmayan dersleri almasına neden olabilir. Bu nedenle ders seçim sürecinde karşılaşılan sorunların araştırılması önemlidir. Bu çalışma Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü (DKTB) lisans öğrencilerinin ve lisans mezunlarının ders seçim sürecinde karşılaştıkları sorunları incelemeyi amaçlamaktadır. Yöntem: Çalışma kapsamında 7 üniversiteden DKTB lisans öğrencisi veya lisans mezunu 152 katılımcıya ulaşılmıştır. 25 katılımcının daha önce ders seçim sürecinde bulunmadığı göz önünde bulundurularak, bu katılımcılar çalışma dışında tutulmuş ve kalan 127 katılımcıdan elde edilen veriler bu çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışma verileri; öğrencilere yöneltilen 3’ü çoktan seçmeli, 30’u likert tip ölçek olmak üzere toplam 33 maddeden oluşan anket sonuçlarının analizidir. Anket maddeleri üniversite, yönetmelik, öğrenci işleri ve sistem kaynaklı; bilgilendirme eksikliği ve danışman kaynaklı; kişisel nedenlerden kaynaklı karşılaşılan sorunlar başlıkları altında 3 kategoriye ayrılmış ve betimsel araştırma modeli ile değerlendirilmiştir. Veriler frekans analizi ve çapraz tablo teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgular ve Sonuç: Üniversite, yönetmelik, öğrenci işleri ve sistem kaynaklı karşılaşılan sorunlar başlığı altında bulunan maddeler arasında katılımcılar en çok; seçmeli dersler arasında yeteri kadar alternatif olmadığı için ders seçim sürecinde sorun yaşamaktadır(%87,4). Bilgilendirme eksikliği ve danışman kaynaklı sorunlar başlığı altında bulunan maddeler arasında katılımcılar en çok; bilgilendirme eksikliği nedeniyle ders seçim sürecinde sorun yaşamaktadır(%78). Kişisel nedenlerden kaynaklı karşılaşılan sorunlar başlığı altında bulunan maddeler arasında katılımcılar en çok; ders içeriğine yönelik bilgisizliği/düşünceleri/ön yargıları nedeniyle ders seçim sürecinde sorun yaşamaktadır(%78,7). Bu anlamda ulaşılan sonuçların, DKTB lisans öğrencilerinin ders seçim sürecinde yaşadığı sorunlara çözümsel
yaklaşım için veri ortaya koyacağı düşünülmektedir

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları, 22
  • Duru, H., Akgün, E. G., & Maviş, İ. Dil ve Konuşma Terapisi Mesleğine Yönelik Farkındalığın Belirlenmesi. Dil, Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi, I, 3:257- 280.
  • ERSÖZ, Filiz; KABAK, Mehmet; YILMAZ, Zafer. Lisanüstü Öğrenimde Ders Seçimine Yönelik Bir Model Önerisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2011, XIII, 2: 227-249.
  • KURNAZ, Mehmet Altan; NEDIM, A. L. E. V. İlköğretim ve ortaöğretim lisansüstü öğrencilerinin ders seçimi yaklaşımları ve ilgili sorunları. Journal of Turkish Science Education, 2009, VI, 3: 38-52.
  • KUTLU, Batuhan; ABALI, Yusuf; TAMER, E. R. E. N. Çok ölçütlü karar verme yöntemleri ile seçmeli ders seçimi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2012, II, 2: 5-25.
  • Savaş, M., & Toğram, B. (2013). Türkiye’deki Dil Ve Konuşma Terapistlerinin Otizm Alanındaki Eğitim ve Klinik Bilgilerinin Belirlenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, XIII, 4:183-194.
  • TEZCAN, Habibe; GÜMÜŞ, Yeliz. Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2008, XXVIII, 1:1-17
  • Topbaş, S., Konrot, A., Ege,P., (2002). Dil ve Konuşma Terapistliği: Türkiye’de Gelişmekte Olan Bir Bilim Dalı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları Yüksek Öğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr adresinden alınmıştır. (Erişim Tarihi:27.03.2019).
  • Yüksek Öğretim Kurumu Lisans Atlası. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=19015 adresinden alınmıştır (Erişim Tarihi:27.03.2019).
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 26
Yazarlar

Furkan Ali Irklı 0000-0002-0479-2717

Seher Çelik Bu kişi benim 0000-0003-2124-0436

Müge Müzeyyen Çiyiltepe Bu kişi benim 0000-0003-4161-8117

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Irklı, F. A., Çelik, S., & Çiyiltepe, M. M. (2020). Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü Öğrencilerinin Ders Seçim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 9(26), 499-525.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.