Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Düzenli Sabah Kahvaltısı Yapmanın Öğrenci Motivasyonuna Etkisinin Belirlenmesi

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 29, 301 - 313, 04.08.2021

Öz

Birey için gerekli öğünlerin en önemlisi sabah yapılan kahvaltıdır. Yeni güne enerjik başlamada, günü verimli sürdürmede ve gün içinde bir şeyleri yapmaya istekli olmada sabah yapılan kahvaltının önemi büyüktür. Motivasyon (güdülenmek); bireyi belirli bir amaç doğrultusunda harekete geçirmek anlamına gelmektedir. Motivasyon, öğrenme için gerekli şartların başında gelmektedir.
Sabah kahvaltı yaparak derse gelen öğrencilerin, derse olan motivasyonlarının artacağı düşüncesi ve sabah kahvaltısının ders motivasyonuna etkisini gösteren bilimsel
çalışmaların yetersiz olması sebebiyle, kahvaltı yapma ile motivasyon arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlı bu çalışma yapılmıştır.
Bu araştırma, Bursa TEV Hayri Tokaman Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde öğrenim görmekte olan 14-18 yaş aralığında 600 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Kahvaltı yapmanın ders motivasyonuna etkisini test etmek için de Motivasyonel Kararlılık Ölçeği kullanılmıştır.

Kaynakça

  • DAPI Léonie N, HORNELL, Agneta, JANLERT, Urban, STENLUND, Hans ve LARSSON, Christel, (2011), “Public Health Nutr”, Energy And Nutrient İntakes İn Relation To Sex And Socio-Economic Status Among School Adolescents İn Urban Cameroon, Africa, V, 14: 904-913.
  • DUDEK, Susane G., (1993), “Nutrition Handbook for Nursing Practice”, Edition, J.B. Lippincott Company., Philadelphia: 267-323.
  • SPARK, Arlene, (1998), “In Health Promotion Throughout the Lifespan” Nutrition Counseling, (Ed. EDELMAN, Carole Lium ve MANDLE Carol Lynn), Mosby Company, St.Louis.
  • ALBashtawy, Mohammed, ALSHLOUL, Mohammed, ALKAWALDEH, Abdullah, FREİJ, Mazen, AL-RAWAJFAH Omar, GHARAİBEH, Huda, ALMANSİ, Shaheerha, ALGHZAWİ, Hamzah, AL- KHATEEB, Akef, TAWALBEH, Loai, BATİHA,
  • Abdul-Monim ve AL-RSHOULD, Yahya, (2014), “British Journal of School Nursing” Looking at school nurses’ roles in tackling overweight and obesity, IX, 8, 402–404.
  • ALBashtawy, Mohammed, BATİHA, Abdul-Monim, TAWALBEH, Type, TUBAİSHAT, Ahmad ve ALAZZAM, Manar, (2015), “Journal of School Nursing”, Selfmedication among school students, II, 31: 110–116.
  • HADDAD, Linda G, OWİES, Arva ve MANSOUR, Amoni, (2009), “Health Promotion International”, Wellness Appraisal Among Adolescents İn Jordan: A Model From A Developing Country: A Cross-Sectional Questionnaire Survey, II, 24: 130–139.
  • KAWAFHA, Mariam M., (2013), “Journal of Basic and Applied Sciences”, Impact Of Skipping Breakfast On Various Educational And Overall Academic Achievements Of Primary Schoolchildren İn Northern Of Jordan, Jordan Irbid National University, VII, 7: 155–160.
  • KAWAFHEH, Mariam M., HAMDAN, Falastine R., EL-SAYED ABOZEİD, Shalabia ve NAWAFLEH, Hani, (2014), “International Journal of Advanced Nursing Studies”, The Effect Of Health Education Programs For Parents About Breakfast On Students’ Breakfast And Their Academic Achievement İn The North Of Jordan, II, 3: 84–89. R E Kleinman, S Hall, H Green, D Korzec-Ramirez, K Patton, M E Pagano ve J M Murphy, (2002), “Annals of Nutrition and Metabolism”, Diet, Breakfast, And Academic Performance İn Children, I, 46: 24–30.
  • ALBashtawy, Mohammed, (2017), “Journal Of Pediatric Nursing”, Breakfast eating habits among schoolchildren, 36: 118-123. ROBERTS, Glyn C., TREASURE, Darren C. ve CONROY, David E., (2007), “Handbook of Sport Psychology”, Understanding the dynamics of motivation in sport and physical activity: An achievement goal interpretation. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Ed.), Third Edition, John Wiley & Sons, 3-10.
  • MAHONEY Caroline R, TAYLOR, Holly A, KANAREK, Robin B ve SAMUEL, Priscilla, (2005), “Physiology & Behavior”, Effect Of Breakfast Composition On Cognitive Processes İn Elementary School Children, V, 85: 635-645. AMES, Carole A., (1990), “Teachers College Record”, Motivation: What Teachers Need To Know, III, 91: 409- 421.
  • MAULANA, Ridwan, OPDENAKKER, Marie-Christine, BROK, Perry Den BOSKER, Roel, (2011), “Asia Pacific Journal of Education”, Teacher-Student İnterpersonal Relationships İn Indone-Sia: Profiles And İmportance To Student Motivation, I, 31: 33-49.
  • DÖRNYEİ, Zoltán ve USHİODA, Ema, (2011), “Teaching And Researching Motivation (2nd Ed.)”, (ed. Christopher, N, Candlin and David R. Hall): Great Britain. CONSTANTİN, Ticu, HOLMAN, Andrei C. ve Hojbotă Ana Maria, (2011), “Development And Validation Of a Motivational Persistence Scale”, (Çeviren: H. Sarıçam, A. Akın, Ü. Akın ve A. B. İlbay), II, 45: 99-120.
  • SARIÇAM, Hakan, AKIN, Ahmet, AKIN, Ümran ve İLBAY, Azmi Bayram, (2013), “Turkish Journal of Education”, Motivasyonel Kararlılık Ölçeği’nin Türkçe Formu: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması, Araştırma Makalesi, III, 1.
  • O’NEİL, Carol E., BYRD-BREDBENNER, Carol, HAYES, Dayle, JANA, Laura,
  • KLİNGER, Sylvia E. ve STEPHENSON-MARTİN, Susan, (2014), “Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics”, The Role Of Breakfast İn Health: Definition And Criteria For A Quality Breakfast, XII, 114: 8-26.
  • DESHMUKH-TASKAR, Priya R, NICKLAS, Theresa A, O’NEIL, Carol E, KEAST, Debra R, RADCLIFFE, John D ve CHO, Susan, (2010), “J Am Diet Assoc”, The Relationship Of Breakfast Skipping And Type Of Breakfast Consumption With Nutrient İntake And Weight Status İn Children And Adolescents: The National Health And Nutrition Examination Survey 1999-2006, VI, 110: 869-878.
  • MORENO, Luis A., RODRİGUEZ, Gerardo., FLETA, Jesus, BUENO-LOZANO, Manuel, LAZARO, Aurora ve BUENO, Gloria, (2010), “Crit Rev Food Sci Nutr”, Trends Of Dietary Habits İn Adolescents, II, 50: 106-112.
  • RAMPERSAUD, Gail C., (2009), “American Journal Of Lifestyle Medicine”, For Children And Adolescents: Update And Recommendations For Practitioners, II, 3: 86- 103.
  • ADOLPHUS, Katie, LAWTON, Clara L, CHAMP, Claire L ve DYE, Louise, (2016), “Advances in Nutrition”, The Effects Of Breakfast And Breakfast Composition On Cognition İn Children And Adolescents: A Systematic Review, VII, 3: 590–612.
  • NAKADE, Miyo, AKİMİTSU, Osami, WADA, Kai, KREJCİ, Milada, NOJİ, Teruki, TANIWAKI, Nozomi, TAKEUCHİ, Hitomi ve HARADA, Tetsuo, (2012), “Journal of Physiological Anthropology”, Can Breakfast Tryptophan And Vitamin B6 İntake And Morning Exposure To Sunlight Promote Morning-Typology İn Young Children Aged 2 To 6 Years, I, 31: 11.
  • RAMPERSAUD, Gail C, PEREİRA, Mark A, GİRARD, Beverly L, ADAMS, Judi ve METZL, Jordan D, (2005), “J Am Diet Assoc”, Breakfast Habits, Nutritional Status, Body Weight, And Academic Performance İn Children And Adolescents, V, 105: 743-760.
  • CUETO, Santiago ve Chinen, Marjorie, (2008), “Int J Educ Dev”, Educational İmpact Of A School Breakfast Programme İn Rural Peru,II, 28: 132-148. ADOLPHUS, Katie, LAWTON, Clara L. ve Dye, Louise, (2013), “Frontiers İn Human Neuroscience”, The Effects Of Breakfast On Behavior And Academic Performance İn Children And Adolescents, VII, 42
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 29
Yazarlar

Sinan Çinibulak Bu kişi benim 0000-0002-2792-8488

İsmail Özkaya Bu kişi benim 0000-0001-7834-3028

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 24 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Çinibulak, S., & Özkaya, İ. (2021). Düzenli Sabah Kahvaltısı Yapmanın Öğrenci Motivasyonuna Etkisinin Belirlenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 10(29), 301-313.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.