Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKULLARDA YAŞANAN SORUNLARIN OKUL MÜDÜRLERİNİN GÖRÜŞLERİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 37, 27 - 42, 30.04.2024

Öz

Bu araştırmada temel amaç, ilkokullarda yaşanan sorunların okul müdürlerinin görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi ile okul müdürlerinin ortaya koyduğu sorunlar ve varsa çözüm önerilerini bilimsel araştırma yöntemleriyle analizini sağlamaktır. Bu araştırmada bir olgu ya da konuya yönelik anlamların nasıl inşa edildiği, ilkokul müdürlerinin sorunları nasıl anlamlandırdıkları nitel araştırma modeline dayalı olgubilim deseni ile ortaya çıkarılmış ve yorumlanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak uzman görüşlerine ve ilgili alan yazına başvurularak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Adıyaman ilinde yapılan çalışma için ilgili kurumlardan araştırma uygulama izinleri alınmış ve 22 ilkokul müdürü ile 2022-2023 eğitim öğretim yılında gönüllülük esasına dayalı olarak yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Katılımcıların izni dâhilinde görüşmeler ses kaydı ile kayıt altına alınmış ve ses kayıtları tüm görüşmeler bitince bire bir deşifre edilerek yazıya geçirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiş ve her soru için uzman eşliğinde kategoriler ve alt kategoriler oluşturularak ortak kodlar elde edilmiştir. Verilerin modellemesinde Nvivo programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda; ilkokul müdürlerinin görüşleri çerçevesinde ilkokullarda yaşanan sorunların veliler, öğretmenler, destek personeli, branş öğretmenleri, eğitim bölgesi, mevzuat ve bürokratik iletişim, dış paydaşlar ve maddi yetersizliklerle ilgili sorunlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okulların destek personeli konusunda yetersiz olduğu, taşımalı eğitim sorununun devam ettiği ve sorunların çıkmasında velilerin medeni halinin, ekonomik ve akademik düzeylerinin etkili olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal, kuramsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Akademi. Ada, S. ve Ünal, S. (2001). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: M.Ü. Yayınları.
  • Altunay, E. (2019). Okulların finansman yönetimi açısından okul yöneticilerinin politik becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 90-106.
  • Altuntaş, B., Demirdağ, S. ve Ertem, H.Y. (2020). Velilerin algılarına göre okul yöneticilerinin yönetim becerileri ile okul iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 254-269.
  • Arslan, O. ve Ergen, İ. (2022). Mesleki deneyimi 10 yılı aşmış öğretmenlerin teknoloji kullanımı sürecinde karşılaştığı sorunlar. Ulusal Eğitim Dergisi, 2(2), 426-443.
  • Avcı, E. (2019). Okul yönetiminde kullanılan dijital iletişim araçlarının öğretmen ve yönetici üzerindeki memnuniyet algısı. Tezsiz Yüksek Lisans Projesi. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Baysan, B. (2019). İlkokullarda ölçme değerlendirme amaçlı yapılan deneme sınavlarının öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Bursalıoğlu, Z. (2013). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z. (1996). Eğitimde toplam kalite yönetimi. İstanbul
  • Celep, C. (2004). Dönüşümsel liderlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cengiz, İ. (1968). Önemli bir hizmet türü okula ile birliklerimiz M. E. konularını kapsar”. Lmi Aylık Dergi, 1.
  • Çelik, Ö. (2010). Okul yöneticilerinde özbilinç yeterliliği ve dönüşümcü liderlik özellikleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Çetin, S.K. Nayir, F. ve Taşkın, P. (2020). Okul yöneticilerinin eğitimde değişime ilişkin görüşleri. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 12-23.
  • Çınkır, Ş. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin sorunları: sorun kaynakları ve destek stratejileri. İlköğretim Online, 9(3), 1027-1036.
  • Demir, M. ve Eryaman, M.Y. (2020). Taşımalı ilkokul eğitim uygulaması ve karşılaşılan sorunlar: Antalya ili Korkuteli Kırsalı Örneği. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15(35), 213-247.
  • Demir, M.K. (2016). Problems encountered by school principals: Unchanging facts of changing Turkey. Taylor & Francis Online, 23, 629- 640.
  • İbili, H. ve Özbaş, M. (2021). Devlet okullarında görev yapan okul yöneticilerinin, entelektüel sermaye ve yönetimi hakkındaki görüşleri (Erzincan İli Örneği). Journal Of İnstitute Of Economic Develeopment And Social Researches, 7(26), 44-65.
  • İpek, C. (2017). Emeklilik hayatında uyum sorunu ve emeklilik eğitimi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 60-72.
  • İŞKUR. (t.y.). TYÇP. https://www.iskur.gov.tr/is-arayan/aktif-isgucu-programlari/toplum-yararina-programlar-typ/ Kaya, İ. (2008). Yoksullukla mücadelede eğitimin rolü: şartlı nakit transferi-ŞNT örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Köse, A., Uzun, M. ve Özaslan, G. Ö. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarında görevli yardımcı hizmetlilerin eğitim öğretim sürecindeki rollerine ilişkin yönetici görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(1), 61-83. Küçüksüleymanoğlu, R. (2006). Taşımalı eğitim (Bursa İli Örneği). İlköğretim Online, 5(2), 16-24.
  • Milli Eğitim İstatistikleri. (2022). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı. https://sgb.meb.gov.tr/ www/icerik_goruntule.php?KNO=460
  • Odabaş, H. (2001). Kurumsal iletişim açısından yazışmalar ve ülkemizde yazışmaların durumu. 21. Yüzyıla Girerken Enformasyon Olgusu Sempozyumu, T ürk Kütüphaneciler Derneği, Ankara.
  • Öğülmüş, K. (2012). Ücretli öğretmenlerin görevlerini yaparken karşılaştıkları sorunlar ve ücretli öğretmenlik uygulamasının okul yöneticilerince değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. S.B. Demir (çev.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Raju, M. V. R., & Rahamtulla, T. K. (2007). Adjustment problems among school students. Journal of the Indian academy of applied psychology, 33(1), 73-79.
  • Saban, A. ve Ersoy, A. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Türkyılmaz, M. İ. (2018). İlkokul 1.sınıf öğrencilerinin sosyal yeterlik ve hazırbulunuşluk becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Yavuz, Y. ve Çakır, P. (2022). PISA’da başarılı olan ülkeler ile Türkiye’de okul yöneticilerini seçme, atama ve yetiştirme süreci. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 427-447.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yin, R.K. (2016). Qualitative research from start to finish. NewYork: Guilford Press.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi
Bölüm 37.Sayı
Yazarlar

Dilek Yener 0009-0005-3291-9286

Hüseyin Taşar 0000-0001-9563-0440

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2023
Kabul Tarihi 3 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Yener, D., & Taşar, H. (2024). İLKOKULLARDA YAŞANAN SORUNLARIN OKUL MÜDÜRLERİNİN GÖRÜŞLERİ ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 13(37), 27-42.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.