Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

School Administrators' and Teachers' Opinions on the Expert Teacher and Head Teacher Education Program

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 38, 265 - 289, 02.09.2024

Öz

The aim of this research is to examine the opinions of school administrators and teachers about the expert and head teacher training program. The research was carried out with a qualitative research technique and was designed with a phenomenology reserach design. The study group consists of 8 school administrators and 8 teachers working in the Gaziosmanpaşa district of Istanbul in the 2022-2023 academic year. Since data saturation was reached as a result of the interviews, the study group was limited to 16 people. These participants were selected with criterion-based sampling technique which is one of the purposive sampling methods. The data were collected using semi-structured interview technique and were analyzed using content analysis method. According to the results of the research, while some of the participants have a positive opinion about these seminar programs, some have a negative opinions. Participants expressed that the seminars are mainly based on theoretical knowledge, long and enough and practical practices are not given in the seminars. Again, they negatively evaluated that the seminars are held in the summer period, that is, during the holiday periods in a short time. In addition, while the participants found the content of this seminar program up-to-date, they criticized the lack of separate topics for each branch. According to the results, it is suggested that such seminar programs should be planned within an academic year, spred over a wider period of time and supported by practical examples. At the same time, it is also suggested that face-to-face education should be preferred instead of distance education and the content should be presented in a shorter and more concise manner, away from conceptual confusion, and feedback activities should be included.

Kaynakça

  • AVCI, Alperen ve KAYIRAN, Derya, (2023), “Uzman öğretmenlik yetiştirme programının öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri çerçevesinde değerlendirilmesi”, Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, VII, 14: 1-11.
  • BALTACI, Ali, (2019), “Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?”, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, V, 2: 368-388.
  • BAŞKALE, Hatice, (2016), “Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, IX, 1: 23-28.
  • BOGDAN, Robert ve BİKLEN, Sari Knopp, (2007), “Qualitative research for education: An introduction to theory and practice”, Allyn and Bacon.
  • CRESWELL, John W., (2007), “Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches”, Sage. ELAGÖZ, Zafer ve PALA ELAGÖZ, Meltem, (2023), “Öğretmenlik meslek kanunu’nun kariyer basamakları sistemine ilişkin öğretmen görüşleri”, Ulusal Eğitim Dergisi, III, 2: 530-547.
  • KANDEMİR, Ayhan, (2023), “İlkokul yönetici ve öğretmenlerinin uzman öğretmenlik/başöğretmenlik eğitimlerine ilişkin görüşleri”, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXIII, 1: 229-248.
  • Öğretmen Bilişim Ağı. (2022). Başöğretmenlik eğitim programı semineri-meb personeli. https://www.oba.gov.tr/egitim/detay/basogretmenlik-egitim-programi-semineri-meb-personeli-283 adresinden 22 Şubat 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Öğretmen Bilişim Ağı. (2022). Uzman öğretmenlik eğitim programı semineri-meb personeli. https://www.oba.gov.tr/egitim/detay/uzman-ogretmenlik-egitim-programi-semineri-meb- personeli-286 adresinden 23 Ekim 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. (2022, 26 Mayıs). Öğretmenlik kariyer basamakları iş ve işlemleri. https://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-kariyer-basamaklari-is-ve-islemleri/icerik/991 adresinden 30 Ekim 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Resmi Gazete (2022). Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği, Sayı.31833, 12.05.2022. Resmi Gazete (2022). Öğretmenlik Meslek Kanunu, Sayı.31750, 14.02.2022.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan, (2005), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.

Uzman Öğretmenlik/Başöğretmenlik Eğitim Programıyla İlgili Okul Yöneticileri ve Öğretmen Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 38, 265 - 289, 02.09.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik eğitim programıyla ilgili okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma tekniklerine göre yürütülmüş ve olgubilim desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılı, İstanbul ili Gaziosmanpaşa ilçesinde görev yapan 8 okul yöneticisi ve 8 öğretmen oluşturmaktadır. Yapılan görüşmeler sonucu veri doygunluğuna ulaşıldığı için çalışma grubu 16 kişi ile sınırlandırılmıştır. Bu kişiler amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüte dayalı örnekleme tekniği ile seçilmiştir. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Yüz yüze görüşmeler yapılarak elde edilen verilerin analizi içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre katılımcıların bir kısmı bu seminer programlarına dair olumlu görüşe sahipken bir kısmı da olumsuz görüşe sahiptir. Katılımcılar seminerler ile ilgili teori ve kuram ağırlıklı olduğu, bununla birlikte uzun olduğu ve seminerlerde uygulamalara yeterince yer verilmediği yönünde görüşlerini bildirmişlerdir. Yine seminerlerin yaz döneminde yani öğretmenlerin dinlenme süreleri içinde ve dar zamanda yapılmasını olumsuz değerlendirmişlerdir. Ayrıca katılımcılar bu seminer programına ait içeriği güncel bulurken her alana yönelik olarak ayrı ayrı konulara yer verilmemesini eleştirmişlerdir. Araştırma sonuçlarına göre bu tür seminer programlarının bir eğitim öğretim yılı içine yani daha geniş zamana yayılarak ve uygulamaya dayalı somut örneklerle desteklenerek planlanması önerilmektedir. Aynı zamanda uzaktan eğitim yerine yüz yüze eğitimin tercih edilmesi, içeriğin kavram kargaşasından uzak, daha kısa ve öz olarak sunulması ve geri bildirim etkinliklerine yer verilmesi öneriler arasında yer almaktadır.

Kaynakça

  • AVCI, Alperen ve KAYIRAN, Derya, (2023), “Uzman öğretmenlik yetiştirme programının öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri çerçevesinde değerlendirilmesi”, Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, VII, 14: 1-11.
  • BALTACI, Ali, (2019), “Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?”, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, V, 2: 368-388.
  • BAŞKALE, Hatice, (2016), “Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, IX, 1: 23-28.
  • BOGDAN, Robert ve BİKLEN, Sari Knopp, (2007), “Qualitative research for education: An introduction to theory and practice”, Allyn and Bacon.
  • CRESWELL, John W., (2007), “Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches”, Sage. ELAGÖZ, Zafer ve PALA ELAGÖZ, Meltem, (2023), “Öğretmenlik meslek kanunu’nun kariyer basamakları sistemine ilişkin öğretmen görüşleri”, Ulusal Eğitim Dergisi, III, 2: 530-547.
  • KANDEMİR, Ayhan, (2023), “İlkokul yönetici ve öğretmenlerinin uzman öğretmenlik/başöğretmenlik eğitimlerine ilişkin görüşleri”, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXIII, 1: 229-248.
  • Öğretmen Bilişim Ağı. (2022). Başöğretmenlik eğitim programı semineri-meb personeli. https://www.oba.gov.tr/egitim/detay/basogretmenlik-egitim-programi-semineri-meb-personeli-283 adresinden 22 Şubat 2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Öğretmen Bilişim Ağı. (2022). Uzman öğretmenlik eğitim programı semineri-meb personeli. https://www.oba.gov.tr/egitim/detay/uzman-ogretmenlik-egitim-programi-semineri-meb- personeli-286 adresinden 23 Ekim 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. (2022, 26 Mayıs). Öğretmenlik kariyer basamakları iş ve işlemleri. https://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-kariyer-basamaklari-is-ve-islemleri/icerik/991 adresinden 30 Ekim 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Resmi Gazete (2022). Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği, Sayı.31833, 12.05.2022. Resmi Gazete (2022). Öğretmenlik Meslek Kanunu, Sayı.31750, 14.02.2022.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan, (2005), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnsan Merkezli Bilgi İşleme (Diğer)
Bölüm 38.Sayı
Yazarlar

Özge Özen 0009-0005-1556-7880

Aydın Balyer 0000-0003-1784-2522

Yayımlanma Tarihi 2 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2023
Kabul Tarihi 2 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Özen, Ö., & Balyer, A. (2024). Uzman Öğretmenlik/Başöğretmenlik Eğitim Programıyla İlgili Okul Yöneticileri ve Öğretmen Görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 13(38), 265-289.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.