Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Mesleki ve Teknik Eğitim Beceri Sistemlerinin Dijitalleşmesi

Yıl 2024, , 199 - 222, 31.07.2024
https://doi.org/10.58689/eibd.1445906

Öz

Günümüzde etkisini arttıran dijitalleşme, geleneksel iş hayatını teknolojinin daha yoğun kullanıldığı ortamlara dönüştürerek nitelikli insan sermayesine olan ihtiyacı artırmaktadır. Teknolojik gelişmeler, iş yaşamını modernize ettiği gibi meslekî ve teknik eğitim öğretimde de teknoloji tabanlı öğrenme yöntemlerinin kullanımını artırmaktadır. Çalışmada teknolojik gelişmeler doğrultusunda meslekî ve teknik eğitimin dijitalleşmesinin beceri sistemlerine etkisini özellikle muhasebe eğitimi bağlamında ele almak amacıyla doküman incelemesi ve içerik analizi gerçekleştirilmektedir. Özellikle ortaöğretim düzeyinde meslekî ve teknik eğitim öğretimin dijitalleşmesine odaklanılarak nitelikli iş gücünün ve rekabet düzeyinin artırılmasına vurgu yapmaktadır. Bulgular gelişen sınıf teknolojilerinin meslekî ve teknik eğitim öğretime entegresiyle öğrenci, öğretmen ve okul idarelerinin yanı sıra iş ve sosyal yaşamın da şekillendiğini göstermektedir. Çalışma meslekî ve teknik eğitim becerilerinin dijitalleşmesinde başarı için işgücü piyasası, öğrenciler, öğretmenler ve eğitim kurumları arasında güçlü bir iş birliğinin kurulmasının önemini ortaya koymaktadır. Meslekî ve teknik eğitim öğretim beceri sistemlerinin dijitalleşmesinde finansman, teknik alt yapı ve yasal düzenlemelerin sağlanmasında devlet desteğinin önemi vurgulanmaktadır.

Etik Beyan

Çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.

Destekleyen Kurum

Bu çalışmada herhangi bir resmi, ticari ya da kâr amacı gütmeyen organizasyondan fon desteği alınmamıştır.

Proje Numarası

----

Teşekkür

------

Kaynakça

  • Alkan, C., Doğan, H., ve Sezgin, İ. (2001). Meslekî ve teknik eğitimin esasları. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ally, M. (2019). Competency profile of the digital and online teacher in future education. International Review of Research in Open and Distance Learning, 20(2), 302-318.
  • Alp, E., ve Sönmez Çalış, A. (2022). TR21 Bölgesinde ortaöğretim düzeyindeki meslekî eğitimin genel görünümü. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 17(2), 169-179.
  • Awang Jafar, D. S., Saud, M. S, Abd Hamid, M. Z., Suhairom, N., Mohd Hisham, M. H., ve Zaid, Y. H. (2020). TVET teacher professional competency framework in industry 4.0 era. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 1969-1979.
  • Council of Europe. (2022). Artificial intelligence and education, a critical view through the lens of human rights, democracy and the rule of law. https://rm.coe.int/artificial-intelligence-and-education-a-critical-view-through-the-lens/1680a886bd
  • Fidan, M., ve Cura Yeleğen, H. (2022). Öğretmenlerin dijital yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve dijital yeterlik gereksinimleri. Ege Eğitim Dergisi, 23(2), 150-170. https://doi.org/10.12984/egeefd.1075367
  • Gacar, A. (2019). Yapay zekâ ve yapay zekânın muhasebe mesleğine olan etkileri: Türkiye’ye yönelik fırsat ve tehditler. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (EUREFE’19), 389-394.
  • Grech, A., ve Camilleri, A. F. (2017). Blockchain in education. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eurscientific-and-technical-research-reports/ blockchain-education
  • ILO - International Labour Organization. (2020). The digitization of TVET and skills systems. https://labordoc.ilo.org/discovery/delivery/41ILO_INST:41ILO_V1/1272069860002676
  • Ismail, A., Hassan, R., Abubakar, A., Hussin, H., Mat Hanafiah, M. A., ve Asary, L. H. (2018). The development of TVET educator competencies for quality Educator. Journal of Technical Education and Training, 10(2), 38-48.
  • Järvelä, S. (2006). Personalised learning? New insights into fostering learning capacity. Personalising Education, París: OECD/CERI, 31-46. http://www.oecd.org/site/schoolingfortomorrowknowledgebase/themes/demand/41176687.pdf
  • Kıranlı, S., ve Güngör, M. (2021). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan yükseköğretim. R. Küçükali (Ed.), Eğitim felsefesi, (s.328-336) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Küçükali, R., ve Coşkun, H. C. (2021). Eğitimde dijitalleşme ve yapay zekânın okul yöneticiliğindeki yeri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 4(2), 124-135. https://doi.org/10.52848/ijls.852119
  • Lase, D. (2019). Education and industrial revolution 4.0, Journal Handayani, 10(1), 48–62.
  • Lee, A. S. H., Atherton, G. ve Crosling, G. (2022). TVET teachers for the Fourth Industrial Age: Digital competency frameworks. In S. Elson-Rogers (Ed.), UNESCO-UNEVOC international centre for TVET. https://unevoc.unesco.org/up/TVET_Teachers_for_the_Fourth_Industrial_Age.pdf
  • Leslie, D., Burr, C., Aitken, M., Cowls, J., Katell, M., ve Briggs, M. (2021). Artificial intelligence, human rights, democracy, and the rule of law: a primer. The Council of Europe. https://www.turing.ac.uk/sites/default/files/2021-03/cahai_feasibility_study_ primer_final.pdf
  • MEB. (2024). Meslekî ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü Projeleri. https://mtegm.meb.gov.tr/www/projeler/icerik/2186
  • Metzlera, J., ve Woessmann, L. (2012). The impact of teacher subject knowledge on student achievement: Evidence from within-teacher within-student variation. Journal of Development Economics, 99(2), 486-496.
  • Ningsih, T. (2019). Smart teachers in developing students’ [1] Character in 4.0 industrial revolution era. Proceeding of 3rd International Conference on Empowering Moslem Society in the 4.0 Industry Era, 3, 58-68.
  • Özer, M., Suna, H. E., ve Numanoğlu, K. V. (2021). Increasing the social integration of Syrian refugees in Turkey through vocational education and training. International Journal of Management Economics and Business, 17 (3), 861-876.
  • Rofiq, Z., Surono, S., Bruri Triyono, M., ve Setiyo Hari Purwoko, B. (2019). Developing the standard competencies for vocational teacher candidates of mechanical engineering. Journal of Physics: Conference Series, 1273(1), 1-10.
  • Serçemeli, M. (2016). Muhasebe eğitiminde yeni bir yaklaşım önerisi: Ters yüz edilmiş sınıflar. Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak, 115-126.
  • Sudirman, A. (2019). Critical issues of teaching innovations for vocational teachers: a literature review. Journal of Physics: Conference Series, 1273 (012038).
  • Sunarto ve Supriadi, D. (2018). The professionalism of vocational teachers in central Java and Yogyakarta. Innovation Issues and Challenges in Education for Education Sustainability, 11-27.
  • Şahin, M. ve Samur, Y. (2017). Dijital çağda bir öğretim yöntemi: Oyunlaştırma. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 1-27.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık. UNESCO. (2021). TVET delivery: providing innovative solutions. https://unesdoc.unesco.org/ark: /48223/pf0000380178.locale=en
  • UNESCO-UNEVOC (2021-2023). Medium-term strategy III. https://unevoc.unesco.org/up/ UNEVOC_ MTS-III_EN.pdf
  • Wagiran, W., Pardjono, P., Suyanto, W., Sofyan, H., Soenarto, S., ve Yudantoko, A. (2019). Competencies of future vocational teachers: Perspective of in-service teachers and educational experts. Cakrawala Pendidikan, 38(2), 388-400.
  • Wollny, S., Schneider, J., Di Mitri, D., Weidlich, J., Rittberger, M., ve Drachsler, H. (2021). Are we there yet? a systematic literature review on chatbots in education. Frontiers in Artificial Intelligence, Systematic Review, 4(654924), 1-18.
  • World Economic Forum. (2017). The Global Risks Report 2017. https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2017
  • Yalap, H. ve Gazioğlu, M. (2023). Türk eğitim sisteminde dijitalleşmeye yönelik uygulamalar. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(ÖS), 80-90.
  • Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., ve Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education-Where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16 (39). https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0

The Digitalization of Vocational and Technical Education Skill Systems

Yıl 2024, , 199 - 222, 31.07.2024
https://doi.org/10.58689/eibd.1445906

Öz

Digitalization, which is increasing its impact today, increases the need for qualified human capital by transforming traditional business life into environments where technology is used more intensively. Technological developments not only modernize business life, but also increase the use of technology-based learning methods in vocational and technical education. In the study, document analysis and content analysis are carried out to address the impact of digitalization of vocational and technical education on skill systems in line with technological developments, especially in the context of accounting education. It emphasizes increasing the qualified workforce and the level of competition by focusing on the digitalization of vocational and technical education, especially at the secondary education level. The findings show that business and social life, as well as students, teachers and school administrations, are shaped by the integration of developing classroom technologies into vocational and technical education. The study reveals the importance of establishing a strong cooperation between the labor market, students, teachers and educational institutions for success in the digitalization of vocational and technical education skills. The importance of state support in providing financing, technical infrastructure and legal regulations in the digitalization of vocational and technical education and training skill systems is emphasized.

Proje Numarası

----

Kaynakça

  • Alkan, C., Doğan, H., ve Sezgin, İ. (2001). Meslekî ve teknik eğitimin esasları. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ally, M. (2019). Competency profile of the digital and online teacher in future education. International Review of Research in Open and Distance Learning, 20(2), 302-318.
  • Alp, E., ve Sönmez Çalış, A. (2022). TR21 Bölgesinde ortaöğretim düzeyindeki meslekî eğitimin genel görünümü. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 17(2), 169-179.
  • Awang Jafar, D. S., Saud, M. S, Abd Hamid, M. Z., Suhairom, N., Mohd Hisham, M. H., ve Zaid, Y. H. (2020). TVET teacher professional competency framework in industry 4.0 era. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 1969-1979.
  • Council of Europe. (2022). Artificial intelligence and education, a critical view through the lens of human rights, democracy and the rule of law. https://rm.coe.int/artificial-intelligence-and-education-a-critical-view-through-the-lens/1680a886bd
  • Fidan, M., ve Cura Yeleğen, H. (2022). Öğretmenlerin dijital yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve dijital yeterlik gereksinimleri. Ege Eğitim Dergisi, 23(2), 150-170. https://doi.org/10.12984/egeefd.1075367
  • Gacar, A. (2019). Yapay zekâ ve yapay zekânın muhasebe mesleğine olan etkileri: Türkiye’ye yönelik fırsat ve tehditler. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (EUREFE’19), 389-394.
  • Grech, A., ve Camilleri, A. F. (2017). Blockchain in education. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eurscientific-and-technical-research-reports/ blockchain-education
  • ILO - International Labour Organization. (2020). The digitization of TVET and skills systems. https://labordoc.ilo.org/discovery/delivery/41ILO_INST:41ILO_V1/1272069860002676
  • Ismail, A., Hassan, R., Abubakar, A., Hussin, H., Mat Hanafiah, M. A., ve Asary, L. H. (2018). The development of TVET educator competencies for quality Educator. Journal of Technical Education and Training, 10(2), 38-48.
  • Järvelä, S. (2006). Personalised learning? New insights into fostering learning capacity. Personalising Education, París: OECD/CERI, 31-46. http://www.oecd.org/site/schoolingfortomorrowknowledgebase/themes/demand/41176687.pdf
  • Kıranlı, S., ve Güngör, M. (2021). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan yükseköğretim. R. Küçükali (Ed.), Eğitim felsefesi, (s.328-336) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Küçükali, R., ve Coşkun, H. C. (2021). Eğitimde dijitalleşme ve yapay zekânın okul yöneticiliğindeki yeri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 4(2), 124-135. https://doi.org/10.52848/ijls.852119
  • Lase, D. (2019). Education and industrial revolution 4.0, Journal Handayani, 10(1), 48–62.
  • Lee, A. S. H., Atherton, G. ve Crosling, G. (2022). TVET teachers for the Fourth Industrial Age: Digital competency frameworks. In S. Elson-Rogers (Ed.), UNESCO-UNEVOC international centre for TVET. https://unevoc.unesco.org/up/TVET_Teachers_for_the_Fourth_Industrial_Age.pdf
  • Leslie, D., Burr, C., Aitken, M., Cowls, J., Katell, M., ve Briggs, M. (2021). Artificial intelligence, human rights, democracy, and the rule of law: a primer. The Council of Europe. https://www.turing.ac.uk/sites/default/files/2021-03/cahai_feasibility_study_ primer_final.pdf
  • MEB. (2024). Meslekî ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü Projeleri. https://mtegm.meb.gov.tr/www/projeler/icerik/2186
  • Metzlera, J., ve Woessmann, L. (2012). The impact of teacher subject knowledge on student achievement: Evidence from within-teacher within-student variation. Journal of Development Economics, 99(2), 486-496.
  • Ningsih, T. (2019). Smart teachers in developing students’ [1] Character in 4.0 industrial revolution era. Proceeding of 3rd International Conference on Empowering Moslem Society in the 4.0 Industry Era, 3, 58-68.
  • Özer, M., Suna, H. E., ve Numanoğlu, K. V. (2021). Increasing the social integration of Syrian refugees in Turkey through vocational education and training. International Journal of Management Economics and Business, 17 (3), 861-876.
  • Rofiq, Z., Surono, S., Bruri Triyono, M., ve Setiyo Hari Purwoko, B. (2019). Developing the standard competencies for vocational teacher candidates of mechanical engineering. Journal of Physics: Conference Series, 1273(1), 1-10.
  • Serçemeli, M. (2016). Muhasebe eğitiminde yeni bir yaklaşım önerisi: Ters yüz edilmiş sınıflar. Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ocak, 115-126.
  • Sudirman, A. (2019). Critical issues of teaching innovations for vocational teachers: a literature review. Journal of Physics: Conference Series, 1273 (012038).
  • Sunarto ve Supriadi, D. (2018). The professionalism of vocational teachers in central Java and Yogyakarta. Innovation Issues and Challenges in Education for Education Sustainability, 11-27.
  • Şahin, M. ve Samur, Y. (2017). Dijital çağda bir öğretim yöntemi: Oyunlaştırma. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 1-27.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık. UNESCO. (2021). TVET delivery: providing innovative solutions. https://unesdoc.unesco.org/ark: /48223/pf0000380178.locale=en
  • UNESCO-UNEVOC (2021-2023). Medium-term strategy III. https://unevoc.unesco.org/up/ UNEVOC_ MTS-III_EN.pdf
  • Wagiran, W., Pardjono, P., Suyanto, W., Sofyan, H., Soenarto, S., ve Yudantoko, A. (2019). Competencies of future vocational teachers: Perspective of in-service teachers and educational experts. Cakrawala Pendidikan, 38(2), 388-400.
  • Wollny, S., Schneider, J., Di Mitri, D., Weidlich, J., Rittberger, M., ve Drachsler, H. (2021). Are we there yet? a systematic literature review on chatbots in education. Frontiers in Artificial Intelligence, Systematic Review, 4(654924), 1-18.
  • World Economic Forum. (2017). The Global Risks Report 2017. https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2017
  • Yalap, H. ve Gazioğlu, M. (2023). Türk eğitim sisteminde dijitalleşmeye yönelik uygulamalar. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(ÖS), 80-90.
  • Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., ve Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education-Where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16 (39). https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Teknik, Mesleki ve İş Yeri Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cennet Gürbüz 0000-0002-0279-3214

Proje Numarası ----
Erken Görünüm Tarihi 17 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2024
Kabul Tarihi 4 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Gürbüz, C. (2024). Mesleki ve Teknik Eğitim Beceri Sistemlerinin Dijitalleşmesi. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 15(29), 199-222. https://doi.org/10.58689/eibd.1445906