Abstract: The rapid advancements in artificial intelligence have significantly impacted the field of education. This study aims to identify and analyze research on the use of artificial intelligence in biology education, exploring how AI is utilized, its implementation in schools, and the advantages and disadvantages it brings. Furthermore, it reveals the different aspects addressed by studies in this field and the progression of AI use in biology education. The research adopts a bibliometric content analysis, a mixed-methods approach. Relevant articles were obtained from “Google Scholar,” “Scopus,” and “Web of Science” databases using keywords such as “biology education,” “artificial intelligence,” “AI,” “ChatGPT,” and “LLM.” After necessary filtering, a total of 40 articles were used for analysis. The review indicates that the highest number of publications on AI in biology education occurred in the years 2023, 2024, and the ongoing 2025. Additionally, while the results highlight the benefits of using AI in biology education, they also indicate potential drawbacks, especially for middle and high school students, if not supervised properly.
biology education artificial ıntelligence chatgpt secondary education content analysis.
Öz: Yapay zeka ile ilgili gelişmelerin hız kazanması, eğitim alanını da oldukça etkilemektedir. Bu araştırma, Biyoloji eğitiminde yapay zekanın kullanımına yönelik yapılan çalışmalara ulaşılıp bu çalışmaların yapay zekanın biyoloji eğitiminde nasıl kullanıldığı, okullardaki uygulamalarını, kullanımının saplayacağı avantaj ve dezavantajları ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Ayrıca, bu alanda yapılan çalışmaların ele aldığı farklı yönler ve yapay zekanın biyoloji eğitiminde kullanımının nasıl ilerlediği de ortaya çıkarılmıştır. Araştırmada karma yöntemlerden olan bibliyometrik içerik analizi benimsenmiştir. Analize ait verileri elde etmek için araştırma konusuna uyan makalelere “Google Scholar”, “Scopus” ve “web of science” veri tabanlarından ulaşılmıştır. Bu veri tabanlarında “biology education”, “artifiicial intellengence” “AI”, “ChatGPT”, “LLM” gibi anahtar kelimeleri ile yapılan taramada gerekli ayıklamalar yapıldıktan sonra toplam 40 makale araştırma için kullanılmıştır. Analizin yapıldığı çalışmalar incelendiğinde biyoloji eğitiminde yapay zeka ile ilgili en fazla yayının yapıldığı yıllar 2023, 2024 ve devam eden 2025 yılı olarak görülmektedir. Ayrıca çalışmaların sonuçlarına bakıldığında yapay zekanın biyoloji eğitiminde kullanılmasının sağladığı avantajların yanı sıra denetimli bir şekilde yapılmadığında özellikle orta okul ve lise öğrencileri için dezavantajlarının da olduğu görülmektedir.
biyoloji eğitimi yapay zeka chatGBT lise eğiitimi içerik analizi
Çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.
Bu çalışmada herhangi bir resmi, ticari ya da kâr amacı gütmeyen organizasyondan fon desteği alınmamıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Biyoloji Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Temmuz 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 10 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 32 |