BibTex RIS Kaynak Göster

Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ve Akademik Sahtekârlık

Yıl 2014, Sayı: 9, 131 - 149, 23.07.2016

Öz

Bu çalışmada; öğretmen adaylarının olumsuz değerlendirilme korkuları ile akademik sahtekârlık eğilimleri arasındaki ilişkiyi incelenmektedir. Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada rastgele örneklem alma yöntemi uygulanarak 825 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Araştırmaya göre öğretmen adaylarının hem akademik sahtekârlık eğilimleri (X=2,86) hem de olumsuz değerlendirilme korkuları (X=2,66) orta düzeydedir. Çalışmada akademik sahtekârlık eğilimleri ölçeği ile olumsuz değerlendirilme korkusu ölçeği bazı kişisel değişkenlere göre anlamlı fark göstermektedir. Öğretmen adaylarının akademik sahtekârlık eğilimleri ölçeğinin alt boyutlarıyla, olumsuz değerlendirilme korkusu ölçeği arasında düşük düzeyde ilişki söz konusudur

Kaynakça

  • Akdağ, M. ve Güneş, H. (2002) Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 330-334.
  • Bozdoğan, A. ve Öztürk, Ç. (2008). Öğretmen adayları neden kopya çeker?. İlköğretim Online, 7 (1), 141-149.
  • Colnerud, G. ve Rosander, M. (2009) Academic dishonesty, ethical norms and learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 34 (5). 505-517.
  • Coşkan C. (2010) The effects of self-control and social influence on academic dishonesty: An experimental and correlational investigation. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University.
  • Çetin, B., Doğan, T. ve Sapmaz, F. (2010) Olumsuz değerlendirilme korkusu ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 35 (156), 205-216.
  • Demir, M. K. (2011) Öğretmen adaylarının karşılaşmak istemedikleri öğrenci davranışlarının analizi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 68-84.
  • Dilbaz, N. (1997). Sosyal Fobi. Psikiyatri Dünyası, 1, 18-24.
  • Eminoğlu, E. ve Nartgün, Z. (2009). Üniversite öğrencilerinin akademik sahtekarlık eğilimlerinin ölçülmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Ulusal İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1). 215-240.
  • Eraslan, A. (2011) Matematik öğretmen adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim, 36, (160), 52-64.
  • Ersoy, A. ve Özden, M. (2011). Öğretmen adaylarının ödevlerinde intihal yapmalarında öğretim elemanının rolüne ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10 (2), 608-619.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Meteksan AŞ. Karasar, N. (2002) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler (7. Baskı). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti.
  • Küçüktepe, S. E. ve Küçüktepe, C. (2012). Tarih öğretmeni adaylarının kopya çekme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 115-125.
  • Küçüktepe, S. E. (2010) A Study on preservice english teachers’ self-efficacy perceptions and tendency towards academic dishonesty. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4985-4990.
  • Küçüktepe, S. E. (2011). Evaluation of tendency towards academic dishonesty levels of psychological counseling and guidance undergraduate students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2722-2727.
  • Leary, M. R. (1983). A brief version of the Fear of Negative Evaluation Scale. Personality and Social Psychology Bulletin, 9, 371-376.
  • Lin, C., ve Wen, L. (2007) Academic dishonesty in higher education-a nationwide study in Taiwan. Higher Education, 54, 85-97.
  • Mallon, T. (1989).Stolen words: Forays into the origins and ravages of plagiarism. New York: Ticknor and Fields.
  • Marsden, H., Carroll, M., ve Neill, J. (2005) Who cheats at university? A self-report study of dishonest academic behaviours in a sample of Australian university students. Australian Journal of Psychology, 57 (1), 1-10.
  • Maurer, H., Kappe, F., ve Zaka, B. (2006). Plagiarism-A Survey. Journal of Universal Computer Science, 12 (8), 1050-1084. Park. C. (2004): Rebels without a clause: Towards an institutional framework for dealing with plagiarism by students. Journal of Further and Higher Education, 28 (3), 291-306.
  • Rapee, R., & Heimberg, R. (1997) A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behavioral Research and Therapy, 35 (8), 741-756.
  • Seven, M. A. ve Engin, A. O. (2008) Eğitim fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye duydukları ihtiyaç ve kopya çekme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 212-136.
  • Smith, W. (2005). Pandora’s box: Academic perceptions of student plagiarism in writng. Journal of English for Academic Purposes,4, 83-95.
  • Sönmez, V. (2005) Eğitim Felsefesi. (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Sübaşı, G. (2007). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygıyı yordayıcı bazı değişkenler. Eğitim ve Bilim, 32 (144), 3-15.
  • Swift, C. O., & Nonis, S. (1998). When no one is watching: Cheating behaviors on projects and assignments. Marketing Education Review, 8, 27-36.
  • Topsakal, C. (2011). Eğitim fakültesi öğretmen adaylarının aldıkları disiplin cezaları üzerine bir inceleme. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi,. 1 (7), 287-316.
  • Whitley, B. E., Jr. (1998). Factors associated with cheating among college students. Research in Higher Education, 39, 235-274.
  • Yangın, S. ve Kahyaoğlu, M. (2009) İlköğretim öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutum ve görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (21), 46-55.
  • Yıldırım, T., Çırak, Y. ve Konan, N. (2011). Öğretmen adaylarında sosyal kaygı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 85-100.

Relationship Between Prospective Teachers’ Fear of Negative Evaluation and Their Academic Dishonesty Tendencies

Yıl 2014, Sayı: 9, 131 - 149, 23.07.2016

Öz

This study investigates the relationship between teacher candidates’ fear of negative evaluation and their level of academic dishonesty. The universe of the study consists of 4469 teacher candidates enrolled at Abant İzzet Baysal University in 2012-2013 educational year. 825 prospective teachers have participated in the study. In the study, basic random sampling model has been utilized. Academic dishonesty scale and fear of negative evaluation scale have statistically differed according to some demographic variables. In the study, statistically significant differences between subscales of academical dishonesty scale and fear of negative evaluation scale have been observed

Kaynakça

  • Akdağ, M. ve Güneş, H. (2002) Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31, 330-334.
  • Bozdoğan, A. ve Öztürk, Ç. (2008). Öğretmen adayları neden kopya çeker?. İlköğretim Online, 7 (1), 141-149.
  • Colnerud, G. ve Rosander, M. (2009) Academic dishonesty, ethical norms and learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 34 (5). 505-517.
  • Coşkan C. (2010) The effects of self-control and social influence on academic dishonesty: An experimental and correlational investigation. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University.
  • Çetin, B., Doğan, T. ve Sapmaz, F. (2010) Olumsuz değerlendirilme korkusu ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 35 (156), 205-216.
  • Demir, M. K. (2011) Öğretmen adaylarının karşılaşmak istemedikleri öğrenci davranışlarının analizi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 68-84.
  • Dilbaz, N. (1997). Sosyal Fobi. Psikiyatri Dünyası, 1, 18-24.
  • Eminoğlu, E. ve Nartgün, Z. (2009). Üniversite öğrencilerinin akademik sahtekarlık eğilimlerinin ölçülmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Ulusal İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1). 215-240.
  • Eraslan, A. (2011) Matematik öğretmen adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim, 36, (160), 52-64.
  • Ersoy, A. ve Özden, M. (2011). Öğretmen adaylarının ödevlerinde intihal yapmalarında öğretim elemanının rolüne ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10 (2), 608-619.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Meteksan AŞ. Karasar, N. (2002) Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler (7. Baskı). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti.
  • Küçüktepe, S. E. ve Küçüktepe, C. (2012). Tarih öğretmeni adaylarının kopya çekme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 115-125.
  • Küçüktepe, S. E. (2010) A Study on preservice english teachers’ self-efficacy perceptions and tendency towards academic dishonesty. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4985-4990.
  • Küçüktepe, S. E. (2011). Evaluation of tendency towards academic dishonesty levels of psychological counseling and guidance undergraduate students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2722-2727.
  • Leary, M. R. (1983). A brief version of the Fear of Negative Evaluation Scale. Personality and Social Psychology Bulletin, 9, 371-376.
  • Lin, C., ve Wen, L. (2007) Academic dishonesty in higher education-a nationwide study in Taiwan. Higher Education, 54, 85-97.
  • Mallon, T. (1989).Stolen words: Forays into the origins and ravages of plagiarism. New York: Ticknor and Fields.
  • Marsden, H., Carroll, M., ve Neill, J. (2005) Who cheats at university? A self-report study of dishonest academic behaviours in a sample of Australian university students. Australian Journal of Psychology, 57 (1), 1-10.
  • Maurer, H., Kappe, F., ve Zaka, B. (2006). Plagiarism-A Survey. Journal of Universal Computer Science, 12 (8), 1050-1084. Park. C. (2004): Rebels without a clause: Towards an institutional framework for dealing with plagiarism by students. Journal of Further and Higher Education, 28 (3), 291-306.
  • Rapee, R., & Heimberg, R. (1997) A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behavioral Research and Therapy, 35 (8), 741-756.
  • Seven, M. A. ve Engin, A. O. (2008) Eğitim fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye duydukları ihtiyaç ve kopya çekme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (1), 212-136.
  • Smith, W. (2005). Pandora’s box: Academic perceptions of student plagiarism in writng. Journal of English for Academic Purposes,4, 83-95.
  • Sönmez, V. (2005) Eğitim Felsefesi. (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Sübaşı, G. (2007). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygıyı yordayıcı bazı değişkenler. Eğitim ve Bilim, 32 (144), 3-15.
  • Swift, C. O., & Nonis, S. (1998). When no one is watching: Cheating behaviors on projects and assignments. Marketing Education Review, 8, 27-36.
  • Topsakal, C. (2011). Eğitim fakültesi öğretmen adaylarının aldıkları disiplin cezaları üzerine bir inceleme. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi,. 1 (7), 287-316.
  • Whitley, B. E., Jr. (1998). Factors associated with cheating among college students. Research in Higher Education, 39, 235-274.
  • Yangın, S. ve Kahyaoğlu, M. (2009) İlköğretim öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutum ve görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (21), 46-55.
  • Yıldırım, T., Çırak, Y. ve Konan, N. (2011). Öğretmen adaylarında sosyal kaygı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 85-100.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA57AT54HP
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yunus Emre Ömür Bu kişi benim

Recep Aydın Bu kişi benim

Türkan Argon Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Ömür, Y. E., Aydın, R., & Argon, T. (2016). Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ve Akademik Sahtekârlık. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama(9), 131-149.