BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi Öğrenme ve Öğretme Ortamına Yönelik Düşünceleri

Yıl 2011, Sayı: 4, 77 - 92, 23.07.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi öğrenme ve öğretme ortamına yönelik düşüncelerini tespit etmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 4,5,6,7,8. sınıfta öğrenim gören toplam 201 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerden öğrenme ve öğretme ortamını tanımlamaları istenmiş ve açık uçlu sorulardan oluşan bir nitel veri kaynağı kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerden fen ve teknoloji öğrenme ve öğretme ortamlarını çizimle anlatmaları istenmiştir. Veriler nitel ve nicel veri analizleriyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda, öğrenciler öğretmeni bilgiyi aktaran rolünde gördüklerini ve öğretmenlerin geleneksel öğretim yöntemlerini kullandıklarını ifade etmişlerdir. Kendilerini ise sınıf ortamında pasif olarak gördüklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca fen dersinde etkinliklerin eğlenceli olduğu, değerlendirmede geleneksel yöntemler kullanıldığı tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Acat, M. B. (2005). Öğrenci merkezli eğitimde öğrenme boyutlarının düzenlenmesi, Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu, Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Bay. E & Karakaya, Ş. (2009). Öğretmen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı uygulamaların etkililiğinin değerlendirilmesi, elektronik sosyal bilimler dergisi, 8, (28), 040-055.
  • Brooks, J. G. & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The Case For Constructivist Classrooms (revised edition), Alexandria, VA: Association for Supervision and Curruculum Development.
  • Bukova-Güzel, E. (2007). Matematik öğretmen adaylarının limit kavramını öğrenmelerinde yapılandırmacı öğrenme ortamının etkisinin belirlenmesi, kuram ve uygulamada eğitim bilimleri dergisi, 7 (3), 1155–1198.
  • Cırık, İ. (2005). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersi “güzel yurdumuz türkiye” ünitesi için sosyo-kültürel oluşturmacı ve geleneksel öğrenme ortamının öğrenenlerin akademik başarılarına, öğrenme kalıcılığına ve görüşlerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Dinçer, M. (2003). Yedinci sınıf fen bilgisi kuvvet konusu ile ilgili yapısalcı öğretim tasarımının öğrencilerin başarıları, kavram yanılgıları, kavram kalıcılığı ve öğrenme sürecine bakış açıları üzerindeki etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gelbal, S., Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar, hacettepe üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 33, 135-145.
  • Güneş, H. (2004). Öğrenme ortamını geliştirme, eğitişim dergisi, sayı 5.
  • Hançer, A. H. (2006). Enhancing Learning Though Constructivist Approach in Science Education,International Journal of Environmental and Science Education, 1 (2): 181-188.
  • Kalem, S., Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişim sürecine etkisi, kuram ve uygulamada eğitim bilimleri (educational sciences theory & practise), 3 (2), 433-461.
  • Kaplan, M. (2010). Kırsalda fen ve teknoloji dersi öğrenme ortamlarının yapılandırmacı öğrenme açısından değerlendirilmesi, (yüksek lisans tezi), eskişehir osmangazi üniversitesi, eskişehir.
  • Karaer, H. (2006) Fen bilgisi öğretmenlerinin ilköğretim ıı. kademedeki fen bilgisi öğretimi hakkındaki görüşleri (amasya örneği), erzincan eğitim fakültesi dergisi, 8, 1
  • Keser, Ö.F. ve Akdeniz, A.R. (2002). Geleneksel öğrenme ortamlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. v. ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi 16-18 eylül ODTÜ Ankara.
  • Koca, A.Ö., Yaman., M, & Şen, A.İ. (2005). Öğretmen adaylarının etkin öğrenme-öğretme ortamı hakkındaki görüşlerinin farklı yöntemler kullanılarak tespit edilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 117-126.
  • Özdemir, Y. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Öğrenme Kuramıyla İlgili Bilgi Düzeyleri, Yüksek Lisans Tezi Ondokuzmayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Özel, H., Şenocak, E., Yılmaz, G., Beyaz, İ., Özer, S. (2009), İlköğretim Okulları Sınıf İçi Öğrenme Ortamları Üzerine Bir araştırma, İlköğretim Online, 8 (2), 493–498.
  • Özerbaş, M.A. (2007), Yapılandırmacı Öğrenme Ortamının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Ve Kalıcılığına Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (4), 609- 635.
  • Özerbaş, M.A., Tabak, H., & Ahi, B. (2010). Aktif Öğrenme Ortamının İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersi Akademik Başarısına ve Motivasyonuna Etkisi, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Özmen, Ş. G. (2003), Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Taşkoyan, S. N. (2008). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Sorgulayıcı Öğrenme Stratejilerinin Öğrencilerin Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri, Akademik Başarıları ve Tutumları Üzerindeki Etkisi, Yüksek Lisans Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yılmaz, H. (2009). Fen ve Teknoloji Dersi 6. Sınıf Öğretim Programına Yönelik Öğrenci Görüş ve Beklentileri, Yüksek Lisans Tezi Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Wilson, B. (1996). Constructivist Learning Environments: Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.

The Opinions of Primary School Students in Terms of Science and Technology Courser’s Learning and Teaching Environments

Yıl 2011, Sayı: 4, 77 - 92, 23.07.2016

Öz

The purpose of this study is to determine primary school students’ opinions about learning and teaching environments. Qualitative research method was used in study. The sample of the research includes 201 primary school students who are studying in class of 4, 5, 6, 7, 8. The students defined learning and teaching environments with qualitative data source that includes open ended questions. Also the students were asked to report science and technology courses’s learning and teaching environments by drawing. Datas were analyzed by using quantitative and qualitative analyzes. According to the findings of the research, the students consider their teachers’ role that transfer knowledge and declare the teachers who use traditional teaching methods. The students consider themselves as passive in classroom environment. Also it was determined that science and technology lessons’s activities are enjoyable and teachers use traditional methods by evaluating them

Kaynakça

  • Acat, M. B. (2005). Öğrenci merkezli eğitimde öğrenme boyutlarının düzenlenmesi, Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu, Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Bay. E & Karakaya, Ş. (2009). Öğretmen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı uygulamaların etkililiğinin değerlendirilmesi, elektronik sosyal bilimler dergisi, 8, (28), 040-055.
  • Brooks, J. G. & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The Case For Constructivist Classrooms (revised edition), Alexandria, VA: Association for Supervision and Curruculum Development.
  • Bukova-Güzel, E. (2007). Matematik öğretmen adaylarının limit kavramını öğrenmelerinde yapılandırmacı öğrenme ortamının etkisinin belirlenmesi, kuram ve uygulamada eğitim bilimleri dergisi, 7 (3), 1155–1198.
  • Cırık, İ. (2005). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersi “güzel yurdumuz türkiye” ünitesi için sosyo-kültürel oluşturmacı ve geleneksel öğrenme ortamının öğrenenlerin akademik başarılarına, öğrenme kalıcılığına ve görüşlerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Dinçer, M. (2003). Yedinci sınıf fen bilgisi kuvvet konusu ile ilgili yapısalcı öğretim tasarımının öğrencilerin başarıları, kavram yanılgıları, kavram kalıcılığı ve öğrenme sürecine bakış açıları üzerindeki etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gelbal, S., Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar, hacettepe üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 33, 135-145.
  • Güneş, H. (2004). Öğrenme ortamını geliştirme, eğitişim dergisi, sayı 5.
  • Hançer, A. H. (2006). Enhancing Learning Though Constructivist Approach in Science Education,International Journal of Environmental and Science Education, 1 (2): 181-188.
  • Kalem, S., Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişim sürecine etkisi, kuram ve uygulamada eğitim bilimleri (educational sciences theory & practise), 3 (2), 433-461.
  • Kaplan, M. (2010). Kırsalda fen ve teknoloji dersi öğrenme ortamlarının yapılandırmacı öğrenme açısından değerlendirilmesi, (yüksek lisans tezi), eskişehir osmangazi üniversitesi, eskişehir.
  • Karaer, H. (2006) Fen bilgisi öğretmenlerinin ilköğretim ıı. kademedeki fen bilgisi öğretimi hakkındaki görüşleri (amasya örneği), erzincan eğitim fakültesi dergisi, 8, 1
  • Keser, Ö.F. ve Akdeniz, A.R. (2002). Geleneksel öğrenme ortamlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. v. ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresi 16-18 eylül ODTÜ Ankara.
  • Koca, A.Ö., Yaman., M, & Şen, A.İ. (2005). Öğretmen adaylarının etkin öğrenme-öğretme ortamı hakkındaki görüşlerinin farklı yöntemler kullanılarak tespit edilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 117-126.
  • Özdemir, Y. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Öğrenme Kuramıyla İlgili Bilgi Düzeyleri, Yüksek Lisans Tezi Ondokuzmayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Özel, H., Şenocak, E., Yılmaz, G., Beyaz, İ., Özer, S. (2009), İlköğretim Okulları Sınıf İçi Öğrenme Ortamları Üzerine Bir araştırma, İlköğretim Online, 8 (2), 493–498.
  • Özerbaş, M.A. (2007), Yapılandırmacı Öğrenme Ortamının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Ve Kalıcılığına Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (4), 609- 635.
  • Özerbaş, M.A., Tabak, H., & Ahi, B. (2010). Aktif Öğrenme Ortamının İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersi Akademik Başarısına ve Motivasyonuna Etkisi, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Özmen, Ş. G. (2003), Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Taşkoyan, S. N. (2008). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Sorgulayıcı Öğrenme Stratejilerinin Öğrencilerin Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri, Akademik Başarıları ve Tutumları Üzerindeki Etkisi, Yüksek Lisans Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yılmaz, H. (2009). Fen ve Teknoloji Dersi 6. Sınıf Öğretim Programına Yönelik Öğrenci Görüş ve Beklentileri, Yüksek Lisans Tezi Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Wilson, B. (1996). Constructivist Learning Environments: Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA57UH85GR
Bölüm Makaleler
Yazarlar

MERYEM Kaplan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kaplan, M. (2016). İlköğretim Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersi Öğrenme ve Öğretme Ortamına Yönelik Düşünceleri. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama(4), 77-92.