Öğretmenlerin sahip oldukları mesleki yeterlikler ve beceriler, öğretim sürecinin niteliği
ile öğrencilerin başarısı üzerinde etkili olduğundan, bu becerilerinin desteklenmesi bir
gerekliliktir. Derleme makale niteliğindeki bu çalışmada alan yazında öğretmenlerin etkili
öğretim becerilerini desteklemeye imkan tanıdığı belirtilen birlikte öğretim yaklaşımına dayalı
modeller incelenmiştir. Birlikte Öğretim (Coteaching) yaklaşımı, kaynaştırma ortamlarında
sınıf öğretmenini destekleme yollarından biridir. Genel eğitim sınıflarının farklılıklara dayalı
bir ortam hâline getirilmesine katkı sağlayan birlikte öğretim uygulamaları, sınıf öğretmenine
etkinlikleri planlama ve öğretim sürecindeki uygulamaları için danışmanlık verilmesi
süreçlerine dayanmaktadır. Bu süreç genel olarak; 1) bir öğretim yapan, bir gözlemci,
2) bir öğretim yapan, bir yardımcı, 3) alternatif öğretim, 4) paralel öğretim, 5) istasyon
öğretimi ve 6) ekip öğretimi şeklinde uygulanabilir. Altı farklı birlikte öğretim modelinde
sınıf ortamı, özel gereksinimli olan ve olmayan öğrencilerin öğrenme süreçlerini birlikte
gerçekleştirdikleri fiziksel çevre olarak kabul edilmektedir. Birlikte öğretim yaklaşımı,
ayrımcılıktan uzak bir bakış açısını temel alır. Özel eğitim öğretmenlerinin genel eğitim
ortamlarında deneyim kazanmalarına izin veren bu yaklaşım, özel gereksinimli öğrenciler
için hazırlanan Bireyselleştirilmiş Eğitim Planlarındaki hede erin gerçekleştirilmesinde
oldukça etkilidir. Sonuç olarak, birlikte öğretim yaklaşımına dayalı uygulamaların genel
eğitim ortamlarında özel gereksinimi olan öğrenciler için uygun öğretimsel düzenlemelerin
oluşturulmasına ve öğretmenlerin etkili öğretim becerilerinin gelişimine katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
Birlikte öğretim, kaynaştırma, sınıf öğretmeni, etkili öğretim becerisi, özel gereksinimli birey
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 18 |