Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 21, 134 - 153, 31.07.2020

Öz

Kaynakça

  • Arabacı, N.,& Aksoy, B. (2005). Okul öncesi eğitime katılım programının annelerin bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 18- 26.
  • Arslan, Ü., & Nural, E. (2004). Okul öncesi eğitiminde okul-aile işbirliğinin önemi. Milli Eğitim, 162, 99-108.
  • Atabey, D.,& Tezel Şahin F. (2011). Aile- öğretmen iletişim ve işbirliği ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi 19(3), 793-804.
  • Atakan, H. (2010). Okulöncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Bayraktar, V., Güven G.,& Temel, F.Z. (2016). Okul öncesi kurumlarda görev yapan öğretmenlerin aile katılım çalışmalarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 755-770.
  • Bronfenbrenner, U. (1989). Ecological systems theory. Annals of Child Development, 6, 187–249.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.,& Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. İkinci baskı. Ankara: Pegem
  • Cohen, J., (1988). Statistical power analysis for the behavioral scienses, 2nd ed. Hillsdale, NJ: Erlbaum
  • Cömert, D.,& Güleç H. (2004). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımının önemi: öğretmen-aile-çocuk ve kurum. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 131-145.
  • Çelenk, S. (2003). Okul-aile İşbirliği ile okuduğunu anlama başarısı arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 3-39.
  • Çelik, Y. (2003). Ana Baba Eğitimi, Öğretmen Dünyası, (:277)
  • Devjak, T., & Berčnik S. (2009). Parents’ views on preschool care and education in local community. US-China Education Review, 6 (7), 68-78.
  • Ekici Vural, D. (2006). Okul öncesi eğitim programındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitim programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Essa, E. L. (2011). Introduction to early childhood education. Wadsworth Publishing. USA
  • Göktaş, İ. (2015). Aile katılımı ve sosyal beceri eğitimi programlarının tek başına ve birlikte 4-5 yaş çocuklarının sosyal becerileri ve anne-çocuk ilişkileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Gülay, H.,& Yenibayrak, F. (2010). 5–6 yaş çocukları için sosyal beceri etkinlikleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Gülleci, V. (2017). 4-5 yaş çocukların sosyal beceri ve problem davranışlarının annelerin okul öncesi eğitime katılımları açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Jill, S., & Siegler,R. (2010). How Children Develop, 3rd Edition. New York: Worth.
  • Kaminsky, J.W., Valle, L.A., Filene, J.H., & Boylea, C.L. (2008). Meta-analytic review of components associated with parent training program effectiveness Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 567-589.
  • Kandır, A.,& Alpan Y. (2008). Okul öncesi dönemde sosyal‐duygusal gelişime anne‐ baba davranışlarının etkisi. Aile ve Toplum Dergisi 4(14), 33‐38.
  • Keyes, C.R. (2002). Parent-teacher partnerships. International Journal of Early Years Education, 10, 177-191.
  • Kol, S. (2016). The effects of the parenting styles on social skills of children aged 5- 6. The Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 49-58
  • Martin, J., Tett, L., & Kay, H. (1999). Developing collaborative partnership: limits and possibilities for schools, parents and community education. International Studies ın Sociology of Education. 9 (1), 59-74.
  • Miller, S., Maguire, L. K.,& Macdonald, G. (2012). Home-based child development interventions for preschool children from socially disadvantaged families. Campbell Systematic Reviews.
  • Ogelman, G.H. (2016). Sosyal gelişim. Erken çocukluk döneminde gelişim. (Ss. 75- 83). Pegem Yayınları, Ankara
  • Oktay, A. (1993). Okul öncesinde Kurumsal Eğitim ve Öğretmen Yetiştirme. MEB. Okul öncesi Eğitimi I. Sempozyumu, Ankara. (103-118).
  • Ömeroğlu, E., Büyüköztürk, Ş., Aydoğan, Y., Çakan, M., Özyürek, A., Gültekin, G., Günindi, Y., Kutlu, Ö., Çoban, A., Ceylan, Ş.,
  • Özaydın, L., Sert, N., Yurt, Ö., Koğar, H., Karayol, S., Ceyhun, A.T., Atabey, D. ve Oğuz, T. (2012). Okul Öncesi Sosyal Beceri Destek Projesi Eğitim Kitapları Seti: Öğretmen Kılavuz Kitabı. Fikriala Görsel İletişim Hizmetleri. ISBN:978-605-63300-0-1, Ankara.
  • Önder, A., (2005). Okul öncesi dönemde akran ilişkileri. Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa yayınları.
  • Özen Altınkaynak, Ş. (2016). Aile temelli okuma yazmaya hazırlık programının çocukların okuma yazmaya hazırlık becerilerine etkisi, Eğitim ve Bilim, 41(186), 185-204.
  • Poulou, M. (2015). Teacher-student relationships, social and emotional skills, and emotional and behavioural difficulties. International Journal of Educational Psychology,4 (1), 84-108.
  • Powell, D.R., Son, S.H., File, N., & San Juan, R.R. (2010). Parent–school relationships and children’s academic and social outcomes in public school prekindergarten. Journal of School Psychology,48 (4), 269–292.
  • Soo-Yin, L. (2003). Parent ınvolvement in education. In G. Olsen, & M. L. Fuller (Eds.), Home school relations (pp. 134–158). Boston: Allyn and Bacon.
  • Van Voorhis, F. L., Maier, M. F., Epstein, J. L.,& Lloyd, C. M. (2013). The ımpact of family ınvolvement on the education of children ages 3 to 8. A focus on literacy and math achievement outcomes and social-emotional skills. https://www.mdrc.org/sites/default/files/The_Impact_of_Family_Involvement_ FR.pdf adresinden Mart 19, 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Vlasov, J.,& Hujala, E. (2017). Parent-teacher cooperation in early childhood education – directors’ views to changes in the USA, Russia, and Finland. Journal. European Early Childhood Education Research Journal, 25(5), 732- 746
  • Vu, P. J. (2015). Teacher-parent ınteractions in taiwan: a qualitative ınvestigation of teachers’ perspectives, Universal Journal of Educational Research 3(5), 307- 316.
  • Wubbels, T. (2005). Student perceptions of teacher-student relationships in class. International Journal of Educational Research, 43(1-2), 1-5.
  • Wubbels, T., & Brekelmans, M. (2005). Two decades of research on teacherstudent relationships in class. International Journal of Educational Research, 43(1-2), 6-24.
  • Yaşar Ekici, F. (2013). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki aile katılım çalışmalarına katılan ve katılmayan ailelerin çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışlar açısından karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yavuzer, H. (1999). Çocuk psikolojisi. Remzi Kitabevi. İstanbul.
  • Yazar, A., Çelik, M., & Kök, M. (2008). Aile katılımının okul öncesi eğitimde ve 2006 okul öncesi eğitim programındaki yeri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 233-243.
  • Zembat, R., & Unutkan, R. (2001). Okul öncesi dönemde çocuğun sosyalleşmesinde ailenin yeri. Yapa Yayıncılık, İstanbul.

Aile-Öğretmen İletişimi ve İş birliği ile Çocukların Sosyal Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 21, 134 - 153, 31.07.2020

Öz

Araştırmanın amacı, aile- öğretmen iletişim ve işbirliği ile çocukların sosyal becerileri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Aksaray’da okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 48-72 ay arası 350 çocuk ve aileleri katılmıştır. Aile- Öğretmen İletişim, İşbirliği (AÖİİ), Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme (OÖSBD) Ölçekleri ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Öğretmen aile iletişim ve işbirliğinin toplam ve alt boyutlar bazında yüksek düzeyde olduğu, öğretmenlerin yaşı ve mesleki deneyimi arttıkça AÖİİ Ölçeği puanlarının arttığı, çocukların sosyal beceri düzeylerinin toplam ve alt boyutlar bazında yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Aile- öğretmen iletişim ve işbirliği ile çocukların sosyal becerileri arasında anlamlı ilişkiler olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Arabacı, N.,& Aksoy, B. (2005). Okul öncesi eğitime katılım programının annelerin bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 18- 26.
  • Arslan, Ü., & Nural, E. (2004). Okul öncesi eğitiminde okul-aile işbirliğinin önemi. Milli Eğitim, 162, 99-108.
  • Atabey, D.,& Tezel Şahin F. (2011). Aile- öğretmen iletişim ve işbirliği ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi 19(3), 793-804.
  • Atakan, H. (2010). Okulöncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Bayraktar, V., Güven G.,& Temel, F.Z. (2016). Okul öncesi kurumlarda görev yapan öğretmenlerin aile katılım çalışmalarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 755-770.
  • Bronfenbrenner, U. (1989). Ecological systems theory. Annals of Child Development, 6, 187–249.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.,& Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. İkinci baskı. Ankara: Pegem
  • Cohen, J., (1988). Statistical power analysis for the behavioral scienses, 2nd ed. Hillsdale, NJ: Erlbaum
  • Cömert, D.,& Güleç H. (2004). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımının önemi: öğretmen-aile-çocuk ve kurum. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 131-145.
  • Çelenk, S. (2003). Okul-aile İşbirliği ile okuduğunu anlama başarısı arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 3-39.
  • Çelik, Y. (2003). Ana Baba Eğitimi, Öğretmen Dünyası, (:277)
  • Devjak, T., & Berčnik S. (2009). Parents’ views on preschool care and education in local community. US-China Education Review, 6 (7), 68-78.
  • Ekici Vural, D. (2006). Okul öncesi eğitim programındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitim programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Essa, E. L. (2011). Introduction to early childhood education. Wadsworth Publishing. USA
  • Göktaş, İ. (2015). Aile katılımı ve sosyal beceri eğitimi programlarının tek başına ve birlikte 4-5 yaş çocuklarının sosyal becerileri ve anne-çocuk ilişkileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Gülay, H.,& Yenibayrak, F. (2010). 5–6 yaş çocukları için sosyal beceri etkinlikleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Gülleci, V. (2017). 4-5 yaş çocukların sosyal beceri ve problem davranışlarının annelerin okul öncesi eğitime katılımları açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Jill, S., & Siegler,R. (2010). How Children Develop, 3rd Edition. New York: Worth.
  • Kaminsky, J.W., Valle, L.A., Filene, J.H., & Boylea, C.L. (2008). Meta-analytic review of components associated with parent training program effectiveness Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 567-589.
  • Kandır, A.,& Alpan Y. (2008). Okul öncesi dönemde sosyal‐duygusal gelişime anne‐ baba davranışlarının etkisi. Aile ve Toplum Dergisi 4(14), 33‐38.
  • Keyes, C.R. (2002). Parent-teacher partnerships. International Journal of Early Years Education, 10, 177-191.
  • Kol, S. (2016). The effects of the parenting styles on social skills of children aged 5- 6. The Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 49-58
  • Martin, J., Tett, L., & Kay, H. (1999). Developing collaborative partnership: limits and possibilities for schools, parents and community education. International Studies ın Sociology of Education. 9 (1), 59-74.
  • Miller, S., Maguire, L. K.,& Macdonald, G. (2012). Home-based child development interventions for preschool children from socially disadvantaged families. Campbell Systematic Reviews.
  • Ogelman, G.H. (2016). Sosyal gelişim. Erken çocukluk döneminde gelişim. (Ss. 75- 83). Pegem Yayınları, Ankara
  • Oktay, A. (1993). Okul öncesinde Kurumsal Eğitim ve Öğretmen Yetiştirme. MEB. Okul öncesi Eğitimi I. Sempozyumu, Ankara. (103-118).
  • Ömeroğlu, E., Büyüköztürk, Ş., Aydoğan, Y., Çakan, M., Özyürek, A., Gültekin, G., Günindi, Y., Kutlu, Ö., Çoban, A., Ceylan, Ş.,
  • Özaydın, L., Sert, N., Yurt, Ö., Koğar, H., Karayol, S., Ceyhun, A.T., Atabey, D. ve Oğuz, T. (2012). Okul Öncesi Sosyal Beceri Destek Projesi Eğitim Kitapları Seti: Öğretmen Kılavuz Kitabı. Fikriala Görsel İletişim Hizmetleri. ISBN:978-605-63300-0-1, Ankara.
  • Önder, A., (2005). Okul öncesi dönemde akran ilişkileri. Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa yayınları.
  • Özen Altınkaynak, Ş. (2016). Aile temelli okuma yazmaya hazırlık programının çocukların okuma yazmaya hazırlık becerilerine etkisi, Eğitim ve Bilim, 41(186), 185-204.
  • Poulou, M. (2015). Teacher-student relationships, social and emotional skills, and emotional and behavioural difficulties. International Journal of Educational Psychology,4 (1), 84-108.
  • Powell, D.R., Son, S.H., File, N., & San Juan, R.R. (2010). Parent–school relationships and children’s academic and social outcomes in public school prekindergarten. Journal of School Psychology,48 (4), 269–292.
  • Soo-Yin, L. (2003). Parent ınvolvement in education. In G. Olsen, & M. L. Fuller (Eds.), Home school relations (pp. 134–158). Boston: Allyn and Bacon.
  • Van Voorhis, F. L., Maier, M. F., Epstein, J. L.,& Lloyd, C. M. (2013). The ımpact of family ınvolvement on the education of children ages 3 to 8. A focus on literacy and math achievement outcomes and social-emotional skills. https://www.mdrc.org/sites/default/files/The_Impact_of_Family_Involvement_ FR.pdf adresinden Mart 19, 2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Vlasov, J.,& Hujala, E. (2017). Parent-teacher cooperation in early childhood education – directors’ views to changes in the USA, Russia, and Finland. Journal. European Early Childhood Education Research Journal, 25(5), 732- 746
  • Vu, P. J. (2015). Teacher-parent ınteractions in taiwan: a qualitative ınvestigation of teachers’ perspectives, Universal Journal of Educational Research 3(5), 307- 316.
  • Wubbels, T. (2005). Student perceptions of teacher-student relationships in class. International Journal of Educational Research, 43(1-2), 1-5.
  • Wubbels, T., & Brekelmans, M. (2005). Two decades of research on teacherstudent relationships in class. International Journal of Educational Research, 43(1-2), 6-24.
  • Yaşar Ekici, F. (2013). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki aile katılım çalışmalarına katılan ve katılmayan ailelerin çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışlar açısından karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yavuzer, H. (1999). Çocuk psikolojisi. Remzi Kitabevi. İstanbul.
  • Yazar, A., Çelik, M., & Kök, M. (2008). Aile katılımının okul öncesi eğitimde ve 2006 okul öncesi eğitim programındaki yeri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 233-243.
  • Zembat, R., & Unutkan, R. (2001). Okul öncesi dönemde çocuğun sosyalleşmesinde ailenin yeri. Yapa Yayıncılık, İstanbul.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sunay Gözcü Binbir Bu kişi benim

Hatice Ertürk

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Gözcü Binbir, S., & Ertürk, H. (2020). Aile-Öğretmen İletişimi ve İş birliği ile Çocukların Sosyal Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 11(21), 134-153.