Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN LGS HAZIRLIK SÜRECİNE İLİŞKİN EBEVEYN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 23, 171 - 200, 31.07.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin lise giriş sınavına (LGS) hazırlık sürecine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesidir. Bu kapsamda, ebeveynlerin sınav içeriği, sınavın uygulanış şekli, sınav ile ilgili herhangi bir problemin olup olmadığı, sınava hazırlanma sürecinde ebeveyn ve öğrenci arasındaki ilişkinin ne olduğu, öğrencide bu dönemde gözlenen davranışlarında bir değişim olup olmadığını ortaya çıkarmak için nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 20 ortaokul öğrencisi ebeveyni ile görüşme yapılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından oluşturulan 28 soruluk bir görüşme formu ile toplanmıştır. Sonuç olarak, ebeveynler lise giriş sınavının uygun olmadığını, stres, korku, heyecan gibi duygulara yol açtığını belirtmiş ve sınavı yetersiz bulmuşlardır. Çoğu ebeveyn sınav yapılmasının gerektiğini düşünmekle beraber sınavın süresi ve uygulanışı konusunda değişiklik yapılması gerektiği görüşündedir. Bazı ebeveynler ise sınav yapılmaması gerektiğini düşünmektedir. Ebeveynler lise giriş sınavına hazırlık sürecinin çocukların ruh haline değişimlere yol açtığını, sosyalleşmelerine engel olduğu belirtmiştir. Bu sürece pandeminin de dahil olmasının çocukları ve ebeveynleri oldukça olumsuz etkilediği, stres ve kaygılarını artırdığı görülmüştür. Pandeminin liseye hazırlık sürecinde öğrenci motivasyonunu azalttığı ve çocukların okula gidememesinin sosyal etkileşime engel olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ebeveynler uzaktan eğitimin yetersiz olduğu yönünde görüş belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Argon, T., & Soysal, A. (2012). Seviye belirleme sınavına yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Human Sciences [Online]. (9) 2, 446.
  • Aykol, B. (2019). Öğretmen ve veli görüşlerine göre aile katılımı. Yüksek lisans, Eğitim Yönetimi ve Denetimi,107. Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş. & Demirel F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara Pegem Yayınları.
  • Çelenk, S. (2003). Okul aile işbirliği ile okuduğunu anlama başarısı arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (24)
  • Çetin, A., & Ünsal, S. (2019). Merkezi sınavların öğretmenler üzerinde sosyal, psikolojik etkisi ve öğretmenlerin öğretim programı uygulamalarına yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 305-306.
  • Daymaz, S. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin anne baba beklentileri ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Duman, G.K. (2008). İlköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve anababa tutumları arasında ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensitüsü, İzmir.
  • Eker, O. (2016). Ortaokul öğrencilerinin yaşadığı sınav kaygısının nedenleri ve anne-baba tutumlarının sınav kaygısına etkisi: Merzifon örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğan, Ç & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin Eğitim Sürecine Katılımına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Ankara Üniversitesi. Cilt 16, Sayı 3. 402-404.
  • Ersoy, A.F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Edt.). Egitimde nitel arastirma desenleri kitabı içinde, Ankara: Ani Yayıncılık
  • Güler, M., Arslan, Z., & Çelik, D. (2019). YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi; 16(1), 346-357.
  • Koç, E., Yıldırım, H. & Bal, Ş. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Fen Bilgisi Müfredatı ile Liselere Giriş Sınavları Fen Bilgisi Sorularının Öğrencilerin Kişisel Bilgileri de Dikkate Alınarak Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 9, Sayı 3, (35-48)
  • Özdaş, F., (2019). Merkezi Yerleştirme Sınav Sistemine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mukaddime, 2019, 10(2), 698-701.
  • Patton, M. Q., (2014), Qualitative Research & Evaluation Methods Integrating Theory and Practice (Fourth Edition), Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Saltürk, A. & Güngör, C. (2020a). Üniversite Öğrencilerinin Gözünden COVID-19 Pandemisinde Uzaktan Eğitime Geçiş Deneyimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (36) , 137-174 . DOI: 10.14520/adyusbd.788716
  • Saltürk, A. & Güngör, C. (2020b). COVID-19 Döneminde Öğrencilerde Topluluk Hissi ve Çevrimiçi Uzaktan Eğitimin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9 (5) , 4204-4221 . DOI: 10.15869/itobiad.817937
  • Shaw, C. A. (2008). A study of the relationship of parental involvement to student achievement in a Pennsylvania career and technology center. Unpublished Doctoral Dissertation. The Pennsylvania State University. Pennsylvania, USA.
  • Soysal A., (2012). Seviye belirleme sınavına yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri, Doç. Dr., Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü,453
  • Tezel Şahin & Ünver (2005). Okul Öncesi Eğitim Prog- ramlarına Aile Katılımı. Kastamonu Eğitim Dergi- si. 23-30. Cilt:13 No:1.
  • Totan, T. (2018). Ortoakul ve lise öğrencilerinde sınav kaygısının değerlendirilmesi: Westside sınav kaygısı ölçeği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 143-155.
  • Toytok E., Eren Z.& Gezen M., (2019). 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Hazırlık Sürecindeki Destek Ağlarının Sosyal Ağ Analizi, International Balkan University,809
  • Wolcott, H. F., (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis, and interpretation. Thousand Oaks, California: Sage.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cumhur Güngör 0000-0001-9117-3713

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Güngör, C. (2021). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN LGS HAZIRLIK SÜRECİNE İLİŞKİN EBEVEYN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 12(23), 171-200.