Bu makale Türkiye’de bilimsel üretim ve akademik yayıncılık politikalarının evrensel standartlar ile yerel-milli hassasiyetler arasında nasıl bir denge arayışı içinde olduğunu tartışmaktadır. Makale, bilimin evrensel doğası ve tarihsel gelişimiyle başlamakta, farklı medeniyetlerin katkılarıyla oluşan ortak bilgi birikimine dikkat çekmektedir. Türkiye’de son yıllarda uygulanan YÖK politikaları ve uluslararasılaşma stratejileriyle bilimsel yayıncılıkta dünya standartlarına uyum hedeflenirken, yerel kültür, tarih, din ve değerlerin yeterince temsil edilmemesi önemli bir sorun olarak ortaya konmaktadır. Çalışmada WoS indeksli dergilerde yayın yapmanın zorunlu hale gelmesiyle birlikte özellikle sosyal bilimlerde ideolojik, kültürel ve coğrafi önyargılara bağlı zorlukların arttığı belirtilmektedir. Nitel araştırma yöntemiyle yapılan anket çalışması, öğretim elemanlarının büyük çoğunluğunun (%81,8) bilimsel kriterler dışında engeller yaşadığını, yerel konuların önyargısız yayınlanamayacağına inandığını ortaya koymaktadır. Makale, küresel bilimsel kaliteyi yakalamanın önemli olduğunu vurgularken, yerel bilimsel özgünlüğün desteklenmemesi durumunda taklitçilik ve vasatlık sorunlarının kaçınılmaz olduğunu savunmaktadır. Sonuç olarak, Türkiye’de bilim politikalarının iki eksende ilerlemesi gerektiği; hem uluslararası standartlara uyum sağlamak hem de yerel kimliği ve hassasiyetleri koruyarak özgün bilgi üretimini teşvik edecek akademik ortamların oluşturulması gerektiği ifade edilmektedir.
Yükseköğretim Sosyal Bilimler Wos Dergileri Uluslararasılaşma
Makalede herhangi bir etik ihlalde bulunulmamıştır
Yok
1
Teşekkürler
The document analyzes how scientific production and academic publishing policies in Türkiye attempt to balance universal standards with local and national sensitivities. The study begins by discussing the universal nature of science and its historical development, highlighting the contributions of various civilizations to the shared body of knowledge. It then focuses on recent policies implemented by the Turkish Council of Higher Education (YÖK) and the internationalization strategies aimed at aligning academic publishing with global standards. However, the lack of adequate representation of local culture, history, religion, and values in academic outputs is identified as a major challenge.
The research notes that the requirement to publish in Web of Science (WoS)-indexed journals has created significant difficulties, particularly in social sciences, due to ideological, cultural, and geographical biases. A qualitative survey reveals that a majority of faculty members (81.8%) experience non-scientific barriers in the publication process and believe that locally relevant topics are unlikely to be published without prejudice in WoS journals. The study argues that while achieving global scientific quality is important, failing to support local scientific originality leads to imitation and mediocrity in research.
In conclusion, the paper suggests that science policies in Türkiye should operate on two fronts: adopting international standards to enhance global visibility while simultaneously fostering an academic environment that protects national identity and sensitivities, encouraging the production of original, context-specific knowledge.
Higher Education Internationalization Social Sciences Web of Sciences (WoS) Journals
1
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Yükseköğretim Politikaları |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 1 |
| Yayımlanma Tarihi | 6 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 7 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: Özel Sayı: Türkiye’de Yükseköğretimin Yeniden Yapılandırılması: Yeniklikler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Kongresi |