In this study, it is aimed to examine qualitative studies conducted in the field of education in terms of the validity and reliability techniques used. Qualitative studies published in academic journals, identified by criterion sampling, were evaluated using an online checklist prepared by the researchers. Descriptive analysis was conducted by calculating the frequencies and percentages of the obtained data, and the statistical significance of the differences across years was examined using the Chi-Square test. The research findings indicate that in one-fifth of the studies, no information was provided regarding validity and reliability; in more than one-third, only one of these aspects was focused on. Additionally, in the studies that included validity and reliability techniques, it was found that these techniques were generally addressed indirectly and not reported in detail. Shortcomings were identified in the use of credibility and transferability techniques, with techniques such as expert review being commonly used, while participant confirmation and purposeful sampling were less frequently applied. Therefore, it is recommended that various techniques be applied in a balanced way to increase the credibility of the studies, and that purposeful sampling and detailed description techniques be included to enhance transferability. Furthermore, it was concluded that there is a need for more frequent use of consistency and confirmability techniques. This study is expected to contribute to the validity and reliability of research by drawing attention to the importance of using validity and reliability techniques in qualitative research, as well as the need for these techniques to be applied more systematically and reported in detail.
Qualitative Research Validity Reliability Credibility and Transferability Confirmability and Dependability
Bu araştırmada, eğitim alanında gerçekleştirilen nitel çalışmaların, kullanılan geçerlik ve güvenirlik teknikleri bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Ölçüt örneklemeyle belirlenen akademik dergilerde yayımlanan nitel çalışmalar, araştırmacılar tarafından hazırlanan çevrimiçi kontrol listesi ile değerlendirilmiştir. Elde edilen verilerin frekans ve yüzdeleri hesaplanarak betimsel analiz yapılmış; yıllara göre farkların istatistiksel anlamlılığı Ki-Kare testiyle incelenmiştir. Araştırma bulguları, çalışmaların beşte birinde geçerlik ve güvenirlik kapsamında hiçbir bilgi verilmediğini; üçte birinden fazlasında ise sadece birine odaklanıldığını göstermektedir. Bunun yanı sıra geçerlik ve güvenirlik tekniklerine yer veren çalışmalarda ise bu tekniklerin genellikle dolaylı bir biçimde ele alındığı ve ayrıntılı bir şekilde raporlanmadığı belirlenmiştir. İnandırıcılık ve aktarılabilirlik tekniklerinin kullanımında eksiklikler tespit edilmiş, özellikle uzman incelemesi gibi tekniklerin kullanımı yaygınken, katılımcı teyidi ve amaçlı örnekleme gibi tekniklerin daha az kullanıldığı saptanmıştır. Bu nedenle, çalışmaların inandırıcılığını arttırmak için çeşitli tekniklerin dengeli şekilde uygulanması, aktarılabilirlik için ise amaçlı örnekleme ve ayrıntılı betimleme tekniklerine yer verilmesi önerilmektedir. Bunun yanı sıra, tutarlılık ve teyit edilebilirlik tekniklerinin daha fazla kullanılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın, nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik tekniklerinin kullanımının önemine, ayrıca bu tekniklerin daha sistematik uygulanması ve ayrıntılı raporlanmasına dikkat çekmesi açısından, araştırmaların geçerliğine ve güvenirliğine katkı sağlaması beklenmektedir.
Nitel araştırma geçerlik güvenirlik inandırıcılık ve aktarılabilirlik teyit edilebilirlik ve tutarlılık
Bu çalışmada insanlardan herhangi bir veri toplanmamış, yalnızca doküman analizi yapılmıştır; dolayısıyla etik kurul izni gerekmemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 31 |