Bu araştırmanın amacı, öğretmen motivasyonunu olumlu ve olumsuz etkileyen yönetici davranışlarını nitel araştırma yöntemiyle tespit etmektir. Araştırma 2023-2024 öğretim yılında Düzce ilinde gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış sorulara, yüz yüze yapılan görüşmelerle yanıt aranmıştır. Olgubilim deseninde yürütülen çalışmada, verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak okul yöneticilerinin olumlu ve olumsuz davranışlarının öğretmenlerin motivasyonları üzerinde etkisi vardır. Okul yöneticileri öğretmenlerle etkili iletişim kurduklarında, problem çözme becerisine sahip olduklarında, güven sağladıklarında, öğretmenlere değer verdiklerinde, adaletli olduklarında ve liderlik davranışları sergilediklerinde öğretmenlerin motivasyonları olumlu yönde etkilenmektedir. Okul yöneticilerinin öğretmen motivasyonunu olumlu yönde etkileyen davranışları, etkili ve olumlu iletişim kurma, problem çözücü olma; güven sağlama, değer verme, adaletli olma, liderlik davranışları sergileme olmak üzere altı alt temada toplanmıştır. Okul yöneticilerinin öğretmen motivasyonunu olumsuz yönde etkileyen davranışları, otoriter yönetim uygulama, adaletli olmama, olumsuz iletişim, güven verici olmama, değer vermeme alt temaları olmak üzere beş alt tema altında ele alınmıştır. Ulaşılan sonuçlar bağlamında, liyakat sahibi yöneticilerin seçimi, eğitim yönetimi ve denetim alanında yüksek lisans yapılması ve yöneticilerin belirli aralıklarla öğretmenler tarafından değerlendirilmesi gibi konularda önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this study is to determine the administrators' behaviours that positively and negatively affect teachers' motivation through qualitative research method. The research was conducted in Düzce province in the 2023-2024 academic year. Semi-structured questions were answered through face-to-face interviews. In the study, which was conducted in a phenomenological design, descriptive analysis technique was used to analyse the data. As a result, positive and negative behaviors of school administrators have an impact on teachers' motivation. When school administrators communicate effectively with teachers, have problem solving skills, provide trust, value teachers, are fair and exhibit leadership behaviors, teachers' motivation is positively affected. The school administrators' behaviours that positively affect teacher motivation were grouped into six sub-themes: communicating effectively and positively, being a problem solver, providing trust, providing value, being fair, and demonstrating leadership. Behaviours of school administrators that negatively affect teacher motivation are discussed under five sub-themes: authoritarian management, not being fair, negative communication, not being reassuring, not valuing. In the context of the findings, suggestions are made on issues such as the selection of deserving administrators, master's degrees in educational administration and supervision, and regular evaluation of administrators by teachers.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 6 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 31 |