Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSTEK BİLDİRME BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNDE UZAKTAN AİLE EĞİTİMİYLE FIRSAT ÖĞRETİMİ YÖNTEMİNİN ETKİLİLİĞİ

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 54 - 72, 15.06.2021
https://doi.org/10.48166/ejaes.892367

Öz

Araştırmada; fırsat öğretimi yönteminin, orta derecede zihinsel yetersizliği olan öğrencilere uzaktan aile eğitimiyle istek bildirme becerisinin kazandırılmasındaki etkisi incelenmiştir. Araştırma 10 yaşında, orta derecede zihinsel yetersizliği ve bilateral ( iki taraflı ) hafif derecede işitme kaybı olan bir erkek öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmanın amacı öğrencinin ifade edici dil becerileri arasında yer alan istek bildirme becerisine, belirlenen 20 kelimenin öğretilmesiyle katkı sağlamaktır. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden ABAB modeli kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre uzaktan aile eğitimiyle birlikte verilen fırsat öğretimi yöntemi, öğrencinin istek bildirme becerisini kazanmasına katkı sağlamıştır. Araştırmanın sonucunda, uzaktan aile eğitimiyle uygulanan fırsat öğretimi yönteminin istek bildirme becerisinin kazanılmasında etkili olduğu görülmüştür.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • Birkan, B. (Ed.). (2020). İletişim becerileri öğretmen kılavuz kitabı (ss. 10) Ankara: M.E.B. Yayınları.
  • Cebeci, G . (2015). Okul öncesi düzeydeki otizmli öğrencilere iletişim becerilerinin fırsat öğretimi süreci ile yardımcı personel tarafından öğretiminin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Cüceloğlu, D (2002). İletişim donanımları. İstanbul : Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Güzel Özmen, R. (2005). Otistik bir öğrenciye dil öğretimi. Eğitim ve Bilim, Cilt 30(138), 18-27.
  • İnce, G . (2019). Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere sözel yardım talep etme becerisinin öğretiminde fırsat öğretiminin etkililiği. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kizir, M. (2020). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylere iletişim becerilerinin öğretiminde uzaktan aile eğitim uygulamaları. Özel Eğitim Dergisi, https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.554714.
  • Mısır, H, M. ve Birkan, B. (2015). Fırsat öğretiminin otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere kaybolan nesnelerini sözcük kullanarak isteme becerisinin öğretiminde etkililiği. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 7(2), 361 – 383.
  • Selimhocaoğlu, A. (2004 , 6-9 Temmuz). İletişim ve sınıf içi iletişimin önemi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya.(s.3).
  • Sönmez, M. ve Diken, H. İ (2010). Problem davranışların azaltılmasında işlevsel iletişim öğretiminin etkililiği: Betimsel ve meta-analiz çalışması. Özel Eğitim Dergisi , 11(1), 1-16.
  • Tekin, İ. E. (Ed.). (2013). Öğretimde kullanılan bilimsel dayanaklı uygulamalar. 0tizm spektrum Bozukluğu olan öğrenciler ve eğitimleri. (ss. 293–295) Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tekin, İ. E. (Ed.). (2013). Sözel iletişim becerisi kazandırmaya yönelik uygulamalar. Otizm Spektrum Bozukluğu olan öğrenciler ve eğitimleri. (ss. 336–338) Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tekin, İ. E. (Ed.). (2014). Uygulamalı davranış analizi: Tanım, tarihçe ve özellikleri. Uygulamalı davranış analizi (ss. 22). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tekin, İ. E. (Ed.). (2014). Tek-denekli araştırmalar. Uygulamalı davranış analizi (ss. 162–167). Ankara: Vize Yayıncılık.

THE EFFECTIVENESS OF INCIDENTAL TEACHING WITH DISTANCE FAMILY EDUCATION ON MAND (REQUEST REPORTING) TRAINING

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 54 - 72, 15.06.2021
https://doi.org/10.48166/ejaes.892367

Öz

In the study, the effect of incidental teaching method on teaching students with moderate mental retardations the ability to report requests through distance family education was examined. The study was conducted with a 10-year-old male student with moderate mental retardation and bilateral mild hearing loss. The aim of the study is to contribute to the student's expressive language skills, which is one of the expressive language skills, by teaching 20 determined words. ABAB model, one of the single-subject research models, was used in the study. According to the findings of the study, the incidental teaching method, is given with distance family education, contributed to the student's gaining the ability to express requests. As a result of the study, it was seen that the incidental teaching method applied with distance family education was effective in gaining the ability to express requests.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Birkan, B. (Ed.). (2020). İletişim becerileri öğretmen kılavuz kitabı (ss. 10) Ankara: M.E.B. Yayınları.
  • Cebeci, G . (2015). Okul öncesi düzeydeki otizmli öğrencilere iletişim becerilerinin fırsat öğretimi süreci ile yardımcı personel tarafından öğretiminin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Cüceloğlu, D (2002). İletişim donanımları. İstanbul : Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Güzel Özmen, R. (2005). Otistik bir öğrenciye dil öğretimi. Eğitim ve Bilim, Cilt 30(138), 18-27.
  • İnce, G . (2019). Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere sözel yardım talep etme becerisinin öğretiminde fırsat öğretiminin etkililiği. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kizir, M. (2020). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylere iletişim becerilerinin öğretiminde uzaktan aile eğitim uygulamaları. Özel Eğitim Dergisi, https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.554714.
  • Mısır, H, M. ve Birkan, B. (2015). Fırsat öğretiminin otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere kaybolan nesnelerini sözcük kullanarak isteme becerisinin öğretiminde etkililiği. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 7(2), 361 – 383.
  • Selimhocaoğlu, A. (2004 , 6-9 Temmuz). İletişim ve sınıf içi iletişimin önemi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya.(s.3).
  • Sönmez, M. ve Diken, H. İ (2010). Problem davranışların azaltılmasında işlevsel iletişim öğretiminin etkililiği: Betimsel ve meta-analiz çalışması. Özel Eğitim Dergisi , 11(1), 1-16.
  • Tekin, İ. E. (Ed.). (2013). Öğretimde kullanılan bilimsel dayanaklı uygulamalar. 0tizm spektrum Bozukluğu olan öğrenciler ve eğitimleri. (ss. 293–295) Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tekin, İ. E. (Ed.). (2013). Sözel iletişim becerisi kazandırmaya yönelik uygulamalar. Otizm Spektrum Bozukluğu olan öğrenciler ve eğitimleri. (ss. 336–338) Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tekin, İ. E. (Ed.). (2014). Uygulamalı davranış analizi: Tanım, tarihçe ve özellikleri. Uygulamalı davranış analizi (ss. 22). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Tekin, İ. E. (Ed.). (2014). Tek-denekli araştırmalar. Uygulamalı davranış analizi (ss. 162–167). Ankara: Vize Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fikriye Bayrak 0000-0001-6849-4842

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2021
Kabul Tarihi 2 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayrak, F. (2021). THE EFFECTIVENESS OF INCIDENTAL TEACHING WITH DISTANCE FAMILY EDUCATION ON MAND (REQUEST REPORTING) TRAINING. Journal of Advanced Education Studies, 3(1), 54-72. https://doi.org/10.48166/ejaes.892367

25126

     
     drji.png           
                                                                                                                                                               

     logo.png



  asos-index.png  


logo.png


14518

harph63.png