Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEVELOPING THE READING COMPREHENSION SKILLS OF A STUDENT WITH A SPECIFIC LEARNING DISABILITY THROUGH THE PREDICT-ORGANIZE-SEARCH-SUMMARIZE- EVALUATE (POSSE) READING COMPREHENSION STRATEGY

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 82 - 105, 25.06.2023
https://doi.org/10.48166/ejaes.1286630

Öz

This study aims to investigate the effectiveness of the Predict-Organize-Search-Summarize-Evaluate (POSSE) reading comprehension strategy in developing the reading comprehension skills of a fourth grader diagnosed with learning diffculty. It was conducted with a student who had learning and reading comprehension difficulties in a primary school in the Western Black Sea region. The data for the study were collected in action research design. They were collected from narrative texts used in primary school grade 1, 2, 3 and 4 Turkish course textbooks, materials and activities designed in accordance with the Prediction-Examination-Summation Organization-Evaluation (POSSE) strategy, using schematic organizers and audio-video recordings. The reading level of the student was determined with a pretest using narrative texts in the 1st grade Turkish textbook. Following the 36-hour pilot trial in which 12 narrative texts were used, 59 main implementations extending over 165 hours were carried out with 40 narrative texts from grade 2, 3 and 4 Turkish textbooks. In the final stage, a posttest was carried out using the narrative texts in grade 2, 3 and 4 Turkish textbooks. The data collected in the study were analyzed with the help of the wrong analysis inventory by Haris and Sipay (1990), Ekwall and Shanker (1988) and May (1986), which had been adapted to Turkish by Akyol (2016). The results suggested that the student’s reading and reading comprehension levels increased from the level of frustrating to the level of independent reading, showing that the Prediction-Examination-Summary Organizing-Evaluation (POSSE) reading comprehension strategy was effective in improving the reading comprehension skills of the student with learning difficulty.

Kaynakça

  • Aktaş, E., & Bayram, B. (2018). Türkçe öğretiminde okuduğunu anlama stratejilerinin kullanımı üzerine bir inceleme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(3), 1401-1414.
  • Aktaş, E., & Çankal, A. O. (2019). Akıcı okuma stratejilerinin 4. sınıf Türkçe derslerinde okuduğunu anlama becerisine ve okuma motivasyonuna etkisi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken/Journal of World of Turks, 11(1), 85-114.
  • Akyol, H. (2016). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara. Pegem Akademi.
  • Akyol, H., & Kodan, H. (2016). Okuma güçlüğünün giderilmesine yönelik bir uygulama: Akıcı okuma stratejilerinin kullanımı. Ondokuz Mayis University Journal of Education, 35(2), 7-21. doi: 10.7822/omuefd.35.2.1
  • Arı, A., Yıkmış, A., & Özokçu, O. (2019). Öğrenme güçlüğü ile ilgili Türkiye’de deneysel olarak yapılmış tezlerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2559-2568. doi:10.24106/kefdergi.3445
  • Ateş, S. (2011). İlköğretim beşinci sınıf Türkçe dersi öğrenme-öğretme sürecinin anlama öğretimi açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Türkiye.
  • Başarır, F. (2019). Eylem araştırmasına giriş. A., S. Saracaloğlu ve A., K. Eranıl (Eds) (Editör: Asuman Seda Saracaloğlu, Anıl Kadir Eranıl), Eğitimde Eylem Araştırmaları. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2003). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods.(4th ed.). Boston: Ally and Bacon Inc.
  • Boulineau, T., Fore III, C., Hagan-Burke, S., & Burke, M. D. (2004). Use of story-mapping to increase the story-grammar text comprehension of elementary students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 27(2), 105-121.
  • Coşgun, Başar, M. (2019). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin bilgi veren metinleri anlamalarında metin yapısına dayalı strateji ile çok ögeli bilişsel stratejinin etkililiklerinin karşılaştırılması, (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Türkiye.
  • Doğanay, Bilgi, A. (2017). Okuma yazmada öğretimsel stratejiler. Özmen, R. (Eds) Öğrenme güçlüğü sınıf içi destek seti. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Ekiz, D., Erdoğan, T., & Uzuner, F. G. (2012). Aksiyon araştırması aracılığıyla okuduğunu anlama
  • Ekwall, E., E, & ve Shanker, L., J. (1988). Diagnosis and Remedation of the Disabled Reader. Boston: Allyn and Bacon Inc.
  • Epçaçan, Cevdet (2008). Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiye.
  • Epçaçan, C. (2009). Okuduğunu anlama stratejilerine genel bir bakış. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 207-223.
  • Epçaçan, C. (2018). Okuduğunu anlama becerisinin gelişiminde özetleme tekniğinin etkisi üzerine bir değerlendirme. Ekev Akademi Dergisi, (74), 11-30.
  • Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (1992). Identifying a measure for monitoring student reading progress. School Psychology Review, 21(1), 45-58. doi.org/10.1080/02796015.1992.12085594
  • Guckert, M., Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2016). Personalizing research: Special educators’ awareness of evidence-based practice. Exceptionality, 24(2), 63-78. doi.org/10.1080/09362835.2014.986607
  • Gül, M. (2019). Okuma güçlüğü yaşayan ilkokul 4.sınıf öğrencisinin öğrenme stiline uygun zenginleştirilmiş öğretim yöntemleriyle okuma güçlüğünün giderilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Türkiye.
  • Güzel, R. (1999). Doğrudan öğretim yönteminin öykü anlama becerisinin öğretiminde uygulanması. Eğitim ve Bilim, 23(111), 31-41.
  • Harris, J. A.,& Sipay E., R. (1990). How to increase reading ability.(9th ed.). Newyork: Longman.
  • Idol, L., & Croll, V. J. (1987). Story-mapping training as a means of improving reading comprehension. Learning Disability Quarterly, 10(3), 214-229. doi.org/10.2307/1510494
  • Kasten, W. C., & Yıldırım, K. (2013). Okuma ve yazma eğitimi: Tek başıma öğrenemem ki. Ankara: Pegem Akademi.
  • Keskin, H. K. (2012). Akıcı Okuma Yöntemlerinin Okuma Becerileri Üzerindeki Etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Türkiye.
  • Kodan, H., & Akyol, H. (2018). Koro, tekrarlı ve yardımlı okuma yöntemlerinin zayıf okuyucuların okuma ve anlama becerileri üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 43(193), 159-179. doi.org/10.15390/EB.2018.7385
  • May, B. F. (1986). Reading as communication: An interactive approach. USA: Merill Publishing Company.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Özak, H. (2017). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere okuduğunu anlama becerilerinin öğretiminde uyarlanmış bilişsel strateji öğretiminin etkililiği (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Türkiye.
  • Özdemir, O., & Baş, Ö. (2019). Okuma eğitimi. H. Akyol ve A. Şahin (Eds), Türkçe öğretimi öğretmen adayları ve öğretmenler için. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özdemir, M. (2019). Türkçe öğretiminde kullanılabilecek araç, gereç ve materyaller. H. Akyol ve A. Şahin (Eds), Türkçe öğretimi öğretmen adayları ve öğretmenler için. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özmen, G., R. (2016). Öğrenme güçlüğü olan öğrenciler. H., İ. Diken (Eds), Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özmen, G., R. (2009). Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilgisi Öğretiminde öğrenme güçlüğü olan ve zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrenciler için şematik düzenleyicilerin oluşturulması ve sunumu. Milli Eğitim Dergisi, 37(181), 289-301.
  • Padak, N., & Rasinski, T. V. (2008). Evidence-based instructions in reading: a professional development guide to fluency. Boston: MA, Pearson/Allyn and Bacon.
  • Rasinski, T., V. (2003). The Fluent Reader: Oral Reading Strategies for Building Word Recognition, Fluency, and Comprehension. New York: Scholastic Professional Books.
  • Samuels, S. J. (1979). The method of repeated readings. The Reading Teacher, 32(4), 403-408.
  • Sidekli, S., & Çetin, E. (2017). Okuduğunu anlama stratejilerinin okuduğunu anlamaya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 285-303. doi: 10.24315/trkefd.321757
  • Silliman, E. R., & Scott, C. M. (2006). Language impairment and reading disability: connections and complexities introduction to the special issue. Learning Disabilities Research & Practice, 21(1), 1-7. doi.org/10.1111/j.1540-5826.2006.00202.x
  • Şahin, A., & Kaman, Ş. (2013). İlköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin okuma düzeylerinin geliştirilmesinde akıcı okuma stratejilerini kullanmanın etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 639-657.
  • Tosun, Kaya, D. (2018). Okuma çemberlerinin okuduğunu anlama, akıcı okuma, okuma motivasyonu ve sosyal beceriler üzerindeki etkisi ve okur tepkilerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi, Türkiye.
  • Ulutaş, E., O., A., İnci, R., Coşanay, B., Ayanoğlu, M., Kaçmaz, C., & Kay, M. A. (2020). Öğretmenlerin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik yeterlikleri, öz yeterlik kaynakları ve pozitif öğretmenlik becerileri arasındaki ilişki. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 205-218. doi: 10.18026/cbayarsos.632453
  • Yıldırım, K. (2010). İşbirlikli öğrenme yönteminin okumaya ilişkin bazı değişkenler üzerindeki etkisi ve yönteme ilişkin öğrenci-veli görüşleri (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Türkiye.
  • William, N., B. (2014). Learning disabilities. (Hakan Sarı, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 82 - 105, 25.06.2023
https://doi.org/10.48166/ejaes.1286630

Öz

Kaynakça

  • Aktaş, E., & Bayram, B. (2018). Türkçe öğretiminde okuduğunu anlama stratejilerinin kullanımı üzerine bir inceleme. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(3), 1401-1414.
  • Aktaş, E., & Çankal, A. O. (2019). Akıcı okuma stratejilerinin 4. sınıf Türkçe derslerinde okuduğunu anlama becerisine ve okuma motivasyonuna etkisi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken/Journal of World of Turks, 11(1), 85-114.
  • Akyol, H. (2016). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara. Pegem Akademi.
  • Akyol, H., & Kodan, H. (2016). Okuma güçlüğünün giderilmesine yönelik bir uygulama: Akıcı okuma stratejilerinin kullanımı. Ondokuz Mayis University Journal of Education, 35(2), 7-21. doi: 10.7822/omuefd.35.2.1
  • Arı, A., Yıkmış, A., & Özokçu, O. (2019). Öğrenme güçlüğü ile ilgili Türkiye’de deneysel olarak yapılmış tezlerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2559-2568. doi:10.24106/kefdergi.3445
  • Ateş, S. (2011). İlköğretim beşinci sınıf Türkçe dersi öğrenme-öğretme sürecinin anlama öğretimi açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Türkiye.
  • Başarır, F. (2019). Eylem araştırmasına giriş. A., S. Saracaloğlu ve A., K. Eranıl (Eds) (Editör: Asuman Seda Saracaloğlu, Anıl Kadir Eranıl), Eğitimde Eylem Araştırmaları. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2003). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods.(4th ed.). Boston: Ally and Bacon Inc.
  • Boulineau, T., Fore III, C., Hagan-Burke, S., & Burke, M. D. (2004). Use of story-mapping to increase the story-grammar text comprehension of elementary students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 27(2), 105-121.
  • Coşgun, Başar, M. (2019). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin bilgi veren metinleri anlamalarında metin yapısına dayalı strateji ile çok ögeli bilişsel stratejinin etkililiklerinin karşılaştırılması, (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Türkiye.
  • Doğanay, Bilgi, A. (2017). Okuma yazmada öğretimsel stratejiler. Özmen, R. (Eds) Öğrenme güçlüğü sınıf içi destek seti. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Ekiz, D., Erdoğan, T., & Uzuner, F. G. (2012). Aksiyon araştırması aracılığıyla okuduğunu anlama
  • Ekwall, E., E, & ve Shanker, L., J. (1988). Diagnosis and Remedation of the Disabled Reader. Boston: Allyn and Bacon Inc.
  • Epçaçan, Cevdet (2008). Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Türkiye.
  • Epçaçan, C. (2009). Okuduğunu anlama stratejilerine genel bir bakış. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 207-223.
  • Epçaçan, C. (2018). Okuduğunu anlama becerisinin gelişiminde özetleme tekniğinin etkisi üzerine bir değerlendirme. Ekev Akademi Dergisi, (74), 11-30.
  • Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (1992). Identifying a measure for monitoring student reading progress. School Psychology Review, 21(1), 45-58. doi.org/10.1080/02796015.1992.12085594
  • Guckert, M., Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2016). Personalizing research: Special educators’ awareness of evidence-based practice. Exceptionality, 24(2), 63-78. doi.org/10.1080/09362835.2014.986607
  • Gül, M. (2019). Okuma güçlüğü yaşayan ilkokul 4.sınıf öğrencisinin öğrenme stiline uygun zenginleştirilmiş öğretim yöntemleriyle okuma güçlüğünün giderilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Türkiye.
  • Güzel, R. (1999). Doğrudan öğretim yönteminin öykü anlama becerisinin öğretiminde uygulanması. Eğitim ve Bilim, 23(111), 31-41.
  • Harris, J. A.,& Sipay E., R. (1990). How to increase reading ability.(9th ed.). Newyork: Longman.
  • Idol, L., & Croll, V. J. (1987). Story-mapping training as a means of improving reading comprehension. Learning Disability Quarterly, 10(3), 214-229. doi.org/10.2307/1510494
  • Kasten, W. C., & Yıldırım, K. (2013). Okuma ve yazma eğitimi: Tek başıma öğrenemem ki. Ankara: Pegem Akademi.
  • Keskin, H. K. (2012). Akıcı Okuma Yöntemlerinin Okuma Becerileri Üzerindeki Etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Türkiye.
  • Kodan, H., & Akyol, H. (2018). Koro, tekrarlı ve yardımlı okuma yöntemlerinin zayıf okuyucuların okuma ve anlama becerileri üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 43(193), 159-179. doi.org/10.15390/EB.2018.7385
  • May, B. F. (1986). Reading as communication: An interactive approach. USA: Merill Publishing Company.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Özak, H. (2017). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere okuduğunu anlama becerilerinin öğretiminde uyarlanmış bilişsel strateji öğretiminin etkililiği (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Türkiye.
  • Özdemir, O., & Baş, Ö. (2019). Okuma eğitimi. H. Akyol ve A. Şahin (Eds), Türkçe öğretimi öğretmen adayları ve öğretmenler için. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özdemir, M. (2019). Türkçe öğretiminde kullanılabilecek araç, gereç ve materyaller. H. Akyol ve A. Şahin (Eds), Türkçe öğretimi öğretmen adayları ve öğretmenler için. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özmen, G., R. (2016). Öğrenme güçlüğü olan öğrenciler. H., İ. Diken (Eds), Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özmen, G., R. (2009). Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilgisi Öğretiminde öğrenme güçlüğü olan ve zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrenciler için şematik düzenleyicilerin oluşturulması ve sunumu. Milli Eğitim Dergisi, 37(181), 289-301.
  • Padak, N., & Rasinski, T. V. (2008). Evidence-based instructions in reading: a professional development guide to fluency. Boston: MA, Pearson/Allyn and Bacon.
  • Rasinski, T., V. (2003). The Fluent Reader: Oral Reading Strategies for Building Word Recognition, Fluency, and Comprehension. New York: Scholastic Professional Books.
  • Samuels, S. J. (1979). The method of repeated readings. The Reading Teacher, 32(4), 403-408.
  • Sidekli, S., & Çetin, E. (2017). Okuduğunu anlama stratejilerinin okuduğunu anlamaya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 285-303. doi: 10.24315/trkefd.321757
  • Silliman, E. R., & Scott, C. M. (2006). Language impairment and reading disability: connections and complexities introduction to the special issue. Learning Disabilities Research & Practice, 21(1), 1-7. doi.org/10.1111/j.1540-5826.2006.00202.x
  • Şahin, A., & Kaman, Ş. (2013). İlköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin okuma düzeylerinin geliştirilmesinde akıcı okuma stratejilerini kullanmanın etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 639-657.
  • Tosun, Kaya, D. (2018). Okuma çemberlerinin okuduğunu anlama, akıcı okuma, okuma motivasyonu ve sosyal beceriler üzerindeki etkisi ve okur tepkilerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi, Türkiye.
  • Ulutaş, E., O., A., İnci, R., Coşanay, B., Ayanoğlu, M., Kaçmaz, C., & Kay, M. A. (2020). Öğretmenlerin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik yeterlikleri, öz yeterlik kaynakları ve pozitif öğretmenlik becerileri arasındaki ilişki. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 205-218. doi: 10.18026/cbayarsos.632453
  • Yıldırım, K. (2010). İşbirlikli öğrenme yönteminin okumaya ilişkin bazı değişkenler üzerindeki etkisi ve yönteme ilişkin öğrenci-veli görüşleri (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Türkiye.
  • William, N., B. (2014). Learning disabilities. (Hakan Sarı, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Beyhan Kaşdemir Bu kişi benim 0000-0003-0357-3157

Olcay Ozdemır 0000-0002-0846-9546

Erken Görünüm Tarihi 21 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2023
Kabul Tarihi 4 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaşdemir, B., & Ozdemır, O. (2023). DEVELOPING THE READING COMPREHENSION SKILLS OF A STUDENT WITH A SPECIFIC LEARNING DISABILITY THROUGH THE PREDICT-ORGANIZE-SEARCH-SUMMARIZE- EVALUATE (POSSE) READING COMPREHENSION STRATEGY. Journal of Advanced Education Studies, 5(1), 82-105. https://doi.org/10.48166/ejaes.1286630

25126

     
     drji.png           
                                                                                                                                                               

     logo.png



  asos-index.png  


logo.png


14518

harph63.png