Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 106 - 131, 25.06.2023
https://doi.org/10.48166/ejaes.1290584

Öz

Kaynakça

  • Ak, M. (2006). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar
  • Alıç, M. (1990). Genel liselerde örgütsel değişme ihtiyacı:" Eskişehir'de bir uygulama". Anadolu Üniversitesi Basımevi. No: 15.
  • Alkan, M. (1992). Ortaöğretimde yenileşme. Ankara: Türk Eğitim Deneği Yayınları.
  • Argon, T., & Özçelik, N. (2008). İlköğretim okulu yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(16), 70-89.
  • Balcı, A. (2000). Örgütsel gelişme kuram ve uygulama. İkinci baskı. Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. (4. Baskı). Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Eğitim Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: PEGEM A Yayınları.
  • Cafoğlu, Z. (1996). Değişen Eğitim Sistemindeki Değişmezlik. Yeni Türkiye. Eğitim Ozel Sayısı. Ankara: Yeni Türkiye Medya Hizmetleri Yayınları. Ocak-Şubat. Yıl: 2. Sayı7.
  • Çalık, T. (1997). Türk Milli eğitiminin örgütsel değişme ihtiyacı. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 17, Sayı 2.
  • Çelikten, M. (2000). Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetimi Becerileri. Eğitim ve Bilim Dergisi. Cilt 26, Sayı: 19.
  • De Bord, K. (2003). Identifying Competencies Needed in FCS Extension Staff. Journal of Family and Consumer Sciences. Nov. 95, 4.
  • Drucker, P. F. (1996). 21. Yüzyıl İçin Yönetim Tartışmaları. İstanbul. Çev. T. Bahçıvangil ve G. Gorbon. Epsilon Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2002). Eğitimde Değişim Yönetimi. Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Helvacı, M. A. (2004). Resmi İlköğretim Okullarında Görev Yapan İlköğretim Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterliklerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Ün. Eğitim Bilimleri Ens. Ankara.
  • Helvacı, M. A. (2005). Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hesapçıoğlu, M. (2003). Okul,'New Public Management've Toplam Kalite Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 145-165.
  • Kaptan, Z. (2001). Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma. 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetim. Eğitimde Yansımalar: IV Ulusal Sempozyumu. Öğretmen H.H.Tekışık Eğitim Geliştirme Vakfı Yayınları: 4, Ankara.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 13. Basım Ankara.
  • Karip, E. (1996). Eğitimde Değişimin Uygulanması. Gazi Üniversitesi. Gazi Eğitim Fakültesi.
  • Karip, E. (1997). Eğitimde yeniliklerin uygulanmasını etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9(9), 63-82.
  • Özdemir, S. (1995). Eğitimde Örgütsel Değişme. Ders Geçme ve Kredili Sistem Üzerine bir Araştırma. MEB: Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. Ankara.
  • Özdemir, S. (2000). Eğitimde Örgütsel Yenileşme. Ankara: PEGEM A Yayınları.
  • Özden, Y. (2000). Eğitimde Dönüşüm. Eğitimde Yeni Değerler. Ankara: PEGEM A Yayınları.
  • Sayracı, N., & Gündüz, H. B. (2018). Okul yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlilikleri ve teknolojik liderliği. Yıldız Journal of Educational Research, 3(1), 27-61.
  • Tanrıöğen, A. (1995). Değişikliğe karşı direnme ve eğitim yöneticilerinin direnme karşısındaki rolleri. Çağdaş Eğitim, 211, 8-12.
  • Taymaz, H. (1997). Uygulamalı Okul Yönetimi. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fak.Yayınlan. No: 180.
  • Toklucu, E. (2001). MEB. Merkez Teşkilatının Yapısına Ait Sorunlar ve Çözüm Önerileri. 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetim. Eğitimde Yansımalar: IV Ulusal Sempozyumu.Öğretmen H.H.Tekışık Eğitim Geliştirme Vakfı. Ankara.
  • Toptan, K. (2001). Yeniden Yapılanma. 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetim. Eğitimde Yansımalar: IV Ulusal Sempozyumu. Oğretmen H.H. Tekışık Eğitim Geliştirme Vakfı. Ankara.
  • Türk, E. (1998). Cumhuriyet Döneminde Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Orgütünde Yapı Boyutundaki Değişmeler. (Yayınlanmarnış Yüksek Lisans Tezi). A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, K. (2012). Yöneticilerin değişimi yönetme yeterlikleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 177-198.
  • Yürek, U., & Cömert, M. (2021). Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri ile Algılanan Okul Etkililiği Ne Düzeydedir? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (4), 1762-1781. DOI: 10.53487/ataunisosbil.892369

AN EVALUATION OF CHANGE MANAGEMENT COMPETENCIES OF BASIC EDUCATION SCHOOL ADMINISTRATORS (THE CASE OF AKDENIZ DISTRICT, MERSIN)

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 106 - 131, 25.06.2023
https://doi.org/10.48166/ejaes.1290584

Öz

This research aims to determine the competency levels of school administrators serving in public basic education schools in change management in terms of determining the need for change in school, preparing the school for the change process, implementing change in school, and evaluating the change, according to the perceptions of school administrators and teachers. In addition, the study aims to determine whether the perceptions of participants in each dimension differ by gender, age, and seniority variables. The research population consists of teachers and administrators working in basic education schools affiliated with the Ministry of National Education in the Akdeniz District of Mersin Province. The study population includes 90 basic education schools (primary and secondary schools). In these basic education schools, there are 1280 teachers and 195 school administrators (principals and vice principals). The number of teachers included in the sample representing them was 222, and the number of administrators was 101. A Questionnaire for Evaluating School Administrators’ Change Management Competencies, developed by the researcher, was administered to the research participants. The collected were analyzed using the SPSS program. To determine whether the competency levels of school administrators in change management differed by position and gender based on the participants’ perceptions, t-tests were applied, and to determine whether they differed by seniority and age, ANOVA tests were employed. The research findings indicated that according to the perceptions of public basic education school administrators, the administrators demonstrated high competencies in change management in the dimensions of determining the need for change in school, preparing the school for the change process, implementing the change in school, and evaluating the change. According to teachers’ perceptions, the administrators had high competency in all dimensions of change management.

Kaynakça

  • Ak, M. (2006). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar
  • Alıç, M. (1990). Genel liselerde örgütsel değişme ihtiyacı:" Eskişehir'de bir uygulama". Anadolu Üniversitesi Basımevi. No: 15.
  • Alkan, M. (1992). Ortaöğretimde yenileşme. Ankara: Türk Eğitim Deneği Yayınları.
  • Argon, T., & Özçelik, N. (2008). İlköğretim okulu yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(16), 70-89.
  • Balcı, A. (2000). Örgütsel gelişme kuram ve uygulama. İkinci baskı. Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. (4. Baskı). Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Eğitim Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: PEGEM A Yayınları.
  • Cafoğlu, Z. (1996). Değişen Eğitim Sistemindeki Değişmezlik. Yeni Türkiye. Eğitim Ozel Sayısı. Ankara: Yeni Türkiye Medya Hizmetleri Yayınları. Ocak-Şubat. Yıl: 2. Sayı7.
  • Çalık, T. (1997). Türk Milli eğitiminin örgütsel değişme ihtiyacı. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 17, Sayı 2.
  • Çelikten, M. (2000). Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetimi Becerileri. Eğitim ve Bilim Dergisi. Cilt 26, Sayı: 19.
  • De Bord, K. (2003). Identifying Competencies Needed in FCS Extension Staff. Journal of Family and Consumer Sciences. Nov. 95, 4.
  • Drucker, P. F. (1996). 21. Yüzyıl İçin Yönetim Tartışmaları. İstanbul. Çev. T. Bahçıvangil ve G. Gorbon. Epsilon Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2002). Eğitimde Değişim Yönetimi. Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Helvacı, M. A. (2004). Resmi İlköğretim Okullarında Görev Yapan İlköğretim Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterliklerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Ün. Eğitim Bilimleri Ens. Ankara.
  • Helvacı, M. A. (2005). Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hesapçıoğlu, M. (2003). Okul,'New Public Management've Toplam Kalite Yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 145-165.
  • Kaptan, Z. (2001). Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma. 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetim. Eğitimde Yansımalar: IV Ulusal Sempozyumu. Öğretmen H.H.Tekışık Eğitim Geliştirme Vakfı Yayınları: 4, Ankara.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 13. Basım Ankara.
  • Karip, E. (1996). Eğitimde Değişimin Uygulanması. Gazi Üniversitesi. Gazi Eğitim Fakültesi.
  • Karip, E. (1997). Eğitimde yeniliklerin uygulanmasını etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9(9), 63-82.
  • Özdemir, S. (1995). Eğitimde Örgütsel Değişme. Ders Geçme ve Kredili Sistem Üzerine bir Araştırma. MEB: Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. Ankara.
  • Özdemir, S. (2000). Eğitimde Örgütsel Yenileşme. Ankara: PEGEM A Yayınları.
  • Özden, Y. (2000). Eğitimde Dönüşüm. Eğitimde Yeni Değerler. Ankara: PEGEM A Yayınları.
  • Sayracı, N., & Gündüz, H. B. (2018). Okul yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlilikleri ve teknolojik liderliği. Yıldız Journal of Educational Research, 3(1), 27-61.
  • Tanrıöğen, A. (1995). Değişikliğe karşı direnme ve eğitim yöneticilerinin direnme karşısındaki rolleri. Çağdaş Eğitim, 211, 8-12.
  • Taymaz, H. (1997). Uygulamalı Okul Yönetimi. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fak.Yayınlan. No: 180.
  • Toklucu, E. (2001). MEB. Merkez Teşkilatının Yapısına Ait Sorunlar ve Çözüm Önerileri. 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetim. Eğitimde Yansımalar: IV Ulusal Sempozyumu.Öğretmen H.H.Tekışık Eğitim Geliştirme Vakfı. Ankara.
  • Toptan, K. (2001). Yeniden Yapılanma. 2000 Yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetim. Eğitimde Yansımalar: IV Ulusal Sempozyumu. Oğretmen H.H. Tekışık Eğitim Geliştirme Vakfı. Ankara.
  • Türk, E. (1998). Cumhuriyet Döneminde Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Orgütünde Yapı Boyutundaki Değişmeler. (Yayınlanmarnış Yüksek Lisans Tezi). A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, K. (2012). Yöneticilerin değişimi yönetme yeterlikleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 177-198.
  • Yürek, U., & Cömert, M. (2021). Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri ile Algılanan Okul Etkililiği Ne Düzeydedir? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (4), 1762-1781. DOI: 10.53487/ataunisosbil.892369
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Yokuş 0009-0008-3953-4372

Erdal Bulut Bu kişi benim 0009-0009-3970-0817

Halil Küçükusta 0009-0007-7375-1744

Zülfikar Tekin Bu kişi benim 0009-0000-1524-2916

Erken Görünüm Tarihi 21 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 2 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yokuş, M., Bulut, E., Küçükusta, H., Tekin, Z. (2023). AN EVALUATION OF CHANGE MANAGEMENT COMPETENCIES OF BASIC EDUCATION SCHOOL ADMINISTRATORS (THE CASE OF AKDENIZ DISTRICT, MERSIN). Journal of Advanced Education Studies, 5(1), 106-131. https://doi.org/10.48166/ejaes.1290584

25126

     
     drji.png           
                                                                                                                                                               

     logo.png



  asos-index.png  


logo.png


14518

harph63.png