Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2020, , 20 - 33, 31.05.2020
https://doi.org/10.32433/eje.629442

Öz


Çalışmanın
amacı sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin matematik
öğretimine yönelik kaygı düzeylerinin farklı değişkenlere göre
incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubunu Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümünde öğrenim gören öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmada Liu (2016) tarafından geliştirilen ve Aytekin,
Türkmenoğlu ve Arıkan (2017) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan Matematik ve Fen
Öğretimine Yönelik Kaygı Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel
bilgi formu kullanılmıştır. Katılımcılara ilişkin kişisel bilgiler, envanter
toplam puanları, faktör puanları frekans (f) ve yüzde (%) değerleri
tespit  edilerek verilmiştir. Ölçekten elde edilen puanların arasındaki
ilişkiyi ortaya koyabilmek için cinsiyet değişkenine göre T Testi
kullanılırken, sınıf düzeyi ve genel ağırlıklı not ortalaması değişkenlerine
göre Anova test istatistiği kullanılmıştır. 
Araştırma
sonucunda öğrencilerin matematik öğretimi kaygı düzeylerinin cinsiyet ve
sınıf düzeyi değişkenine göre farklılık gösterdiği ancak genel ağırlıklı not
ortalamasına göre matematik öğretimi kaygı düzeylerinin değişiklik
göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgulara dayalı olarak, kız
öğrencilerin matematik öğretimi kaygı düzeylerinin erkek öğrencilere göre
daha
yüksek olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Sınıf düzeyi değişkenine göre matematik öğretimi kaygı düzeyi,
3. sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarında 2. ve 4. sınıfta öğrenim gören
öğretmen adaylarından daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen
adaylarının matematik alan bilgileri ve kavramsal öğrenmeleri farklı sınıf
düzeylerinde yürütülen diğer derslerle ilişkilendirilerek desteklenmelidir ve
matematik öğretim kaygısına ilişkin sınıf düzeyindeki farklılıkları en aza
indirgemek adına, her sınıf düzeyinde öğretim uygulamalarına daha fazla yer
verilmelidir.

Destekleyen Kurum

Erciyes Üniversitesi

Kaynakça

  • Akgün, A., Gönen, S., Aydın, M. (2007). The ınvestigationof anxiety levels of primary school science and mathematics teacher students’ according to some variables. E-Journal Of Social Sciences. 6(20), 283-289.
  • Altun, M. (2001) Matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Aydın, B. (2011). İlköğretim ikinci kademe düzeyinde matematik kaygısının cinsiyete göre farklılıkları üzerine bir çalışma, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 1029-1036.
  • Aydın, E. ve Dilmaç, B. (Ed. M. Gürsel) (2004). Matematik kaygısı eğitime ilişkin çeşitlemeler, Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Aydın, E., Delice, A., Dilmaç, B. ve Ertekin, E. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adayların matematik kaygı düzeylerine cinsiyet, sınıf ve kurum değişkenlerinin etkileri. lköğretim Online, 8(1), 231-242.
  • Aytekin, C., Türkmenoğlu, H., Arıkan, N. (2017). matematik ve fen öğretimine yönelik (MFÖK) ölçeğinin Türkçe ’ye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 155-170.
  • Baloğlu, M. (2010). An investigation of the validity and reliability of the adapted mathematics anxiety rating scale-short version (mars-sv) among turkish students. European Journal of Psychological Education, 25, 507-518.
  • Baykul, Y. (2002). İlköğretimde matematik öğretimi (6.-8. sınıflar için). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Baykul, Y. (2014). İlkokulda matematik öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Brush, L., R. (1978). A validation study of the mathematical anxiety rating scale (MARS). Educational and Psychological Measurement, 38, 485–490.
  • Buckley, P. A., Ribordy, S. C. (1982). Mathematics anxiety and the effects of evaluative ınstructions on math performance. Midwestern Psychological Association, 1-13.
  • Cooper, S., Robinson, D. (1991). The relationship of mathematics self efficacy beliefs to mathematics anxiety and performance. Measuraments and Evalution in Conselling, 24, 5-11.
  • Dede, Y., Dursun, Ş. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi, Uludağ Eğitim Fakültesi Dergisi,21 (2), 295-312
  • Doruk, M., Kaplan, A. (2013). Sınıf ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik kaygılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi ,21(4), 1505-1522
  • Dursun, Ş., Bindak, R. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 18-21.
  • Hoşşirin Elmas, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve bu kaygıya neden olan faktörler. (Yüksek lisans Tezi), 23.09.2019.
  • Kandemir, M. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının temel matematik dersine ilişkin görüşleri ve kavramların öğrenim düzeyi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 13-32.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. kavramlar ilkeler teknikler. (32. bs.). Ankara: Nobel.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6–8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: MEB
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretimine yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 5(9), 73-92
  • Richardson, F. C., Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19, 551-554.
  • Scovel, T. (1991). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. Language Learning, 28, 129-42.
  • Sırmacı, N. (2007). Üniversite öğrencilerinin matematiğe karşı kaygı ve tutumlarının incelenmesi: Erzurum örneği. Eğitim ve Bilim, 32, 53-70.
  • White, P. J. (1997). The effects of teaching techniques and teacher attitudes on math anxiety ın secondary level students. Eric Document Dissertation, ED 411 151.
  • Yenilmez, K., Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 132-146.
  • Yenilmez, K., Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 431-448.
  • Yılmaz, M., Köseoğlu P., Gerçek C. ve Soran H. (2004). Öğretmen öz-yeterlik inancı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 50-54.

Anxiety Levels of Elementary School Teacher Candidates for Mathematics Teaching According to Different Variables

Yıl 2020, , 20 - 33, 31.05.2020
https://doi.org/10.32433/eje.629442

Öz

Purpose of the study is to investigate the anxiety levels of primary school students in mathematics teaching according to different variables. The sample group of the study consists of students studying in the basic education department of Erciyes University Faculty of Education. In the research, Anxiety Scale for Mathematics and Science Teaching developed by Liu in 2016 and adapted to Turkish in 2017 by Aytekin, Türkmenoğlu and Arıkan and personal information form prepared by the researcher were used. In order to reveal the comparison between the scores obtained from the scale, t test was used according to the gender variable and ANOVA test statistic was used according to the grade level and general weighted average variables. As a result of the study, it was concluded that anxiety levels of mathematics teaching the students differed according to the gender and grade level variable, but mathematics education anxiety levels did not change according to the general weighted grade point average. Based on the findings, it was concluded that female students' anxiety levels in mathematics education were higher than male students. According to the grade level variable, anxiety level of mathematics teaching was found to be higher in the pre-service teachers in the 3rd grade than the teacher candidates in the 2nd and 4th grade. teacher candidates' knowledge and conceptual learning in mathematics should be supported in relation to other courses conducted at different grade levels and in order to minimize differences in grade level related to mathematics teaching anxiety, teaching practices at each grade level should be given more space.

Kaynakça

  • Akgün, A., Gönen, S., Aydın, M. (2007). The ınvestigationof anxiety levels of primary school science and mathematics teacher students’ according to some variables. E-Journal Of Social Sciences. 6(20), 283-289.
  • Altun, M. (2001) Matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Aydın, B. (2011). İlköğretim ikinci kademe düzeyinde matematik kaygısının cinsiyete göre farklılıkları üzerine bir çalışma, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 1029-1036.
  • Aydın, E. ve Dilmaç, B. (Ed. M. Gürsel) (2004). Matematik kaygısı eğitime ilişkin çeşitlemeler, Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Aydın, E., Delice, A., Dilmaç, B. ve Ertekin, E. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adayların matematik kaygı düzeylerine cinsiyet, sınıf ve kurum değişkenlerinin etkileri. lköğretim Online, 8(1), 231-242.
  • Aytekin, C., Türkmenoğlu, H., Arıkan, N. (2017). matematik ve fen öğretimine yönelik (MFÖK) ölçeğinin Türkçe ’ye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 155-170.
  • Baloğlu, M. (2010). An investigation of the validity and reliability of the adapted mathematics anxiety rating scale-short version (mars-sv) among turkish students. European Journal of Psychological Education, 25, 507-518.
  • Baykul, Y. (2002). İlköğretimde matematik öğretimi (6.-8. sınıflar için). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Baykul, Y. (2014). İlkokulda matematik öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Brush, L., R. (1978). A validation study of the mathematical anxiety rating scale (MARS). Educational and Psychological Measurement, 38, 485–490.
  • Buckley, P. A., Ribordy, S. C. (1982). Mathematics anxiety and the effects of evaluative ınstructions on math performance. Midwestern Psychological Association, 1-13.
  • Cooper, S., Robinson, D. (1991). The relationship of mathematics self efficacy beliefs to mathematics anxiety and performance. Measuraments and Evalution in Conselling, 24, 5-11.
  • Dede, Y., Dursun, Ş. (2008). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi, Uludağ Eğitim Fakültesi Dergisi,21 (2), 295-312
  • Doruk, M., Kaplan, A. (2013). Sınıf ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik kaygılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi ,21(4), 1505-1522
  • Dursun, Ş., Bindak, R. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 18-21.
  • Hoşşirin Elmas, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve bu kaygıya neden olan faktörler. (Yüksek lisans Tezi), 23.09.2019.
  • Kandemir, M. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının temel matematik dersine ilişkin görüşleri ve kavramların öğrenim düzeyi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 13-32.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. kavramlar ilkeler teknikler. (32. bs.). Ankara: Nobel.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6–8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara: MEB
  • Peker, M. (2006). Matematik öğretimine yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 5(9), 73-92
  • Richardson, F. C., Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19, 551-554.
  • Scovel, T. (1991). The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research. Language Learning, 28, 129-42.
  • Sırmacı, N. (2007). Üniversite öğrencilerinin matematiğe karşı kaygı ve tutumlarının incelenmesi: Erzurum örneği. Eğitim ve Bilim, 32, 53-70.
  • White, P. J. (1997). The effects of teaching techniques and teacher attitudes on math anxiety ın secondary level students. Eric Document Dissertation, ED 411 151.
  • Yenilmez, K., Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 132-146.
  • Yenilmez, K., Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 431-448.
  • Yılmaz, M., Köseoğlu P., Gerçek C. ve Soran H. (2004). Öğretmen öz-yeterlik inancı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 50-54.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Büşra Nur Turan 0000-0002-0026-0596

Rabia Asal 0000-0003-1371-6203

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2019
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Turan, B. N., & Asal, R. (2020). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Erciyes Journal of Education, 4(1), 20-33. https://doi.org/10.32433/eje.629442

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Map             erihplus.png