Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Eğitimde Program Geliştirme Dersine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 31 - 55, 31.05.2024
https://doi.org/10.32433/eje.1372280

Öz

Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının Eğitimde Program Geliştirme dersine yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, nitel bağlamda gerçekleştirilmiş betimsel bir çalışmadır. Araştırmada, Türkiye’nin güneyinde bulunan bir devlet üniversitesinde yürütülen Eğitimde Program Geliştirme dersine ilişkin öğrenme ve öğretme sürecine yönelik öğrenci görüşleri betimlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Bu doğrultuda araştırmanın katılımcılarını, Türkiye’nin güneyinde bulunan bir devlet üniversitesindeki eğitim fakültesinde yürütülen Eğitimde Program Geliştirme dersini seçmeli olarak alan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 21 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen ve 12 adet açık uçlu sorudan oluşan bir çevrimiçi yazılı görüş formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kapsamında yer alan tümevarımsal yaklaşım dikkate alınmıştır. Araştırmanın bulguları Eğitimde Program Geliştirme dersinde edinilen kazanımlar, beklentilerin karşılanması durumu, dersin içeriğine, öğretme ve öğrenme sürecine ve ölçme ve değerlendirme sürecine yönelik görüşler, işleniş türüne yönelik görüşler, öğretmenlik mesleğine katkıları, program okuryazarlığına ve program geliştirme becerisine etkisi ve dersin iyileştirilmesine yönelik öneriler olmak üzere 10 tema altında toplanmıştır. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda uygulayıcılara ve ileride yapılacak araştırmalara yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.

Etik Beyan

Araştırmanın gerçekleştirilmesine yönelik Çukurova Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Alanında Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan izin alınmıştır (Karar Tarihi: 05.09.2023 – Karar No:8).

Kaynakça

  • Adedoyin, O. B. & Soykan, E. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180
  • Altıntaş, S., Göçen Kabaran, G. ve Kabaran, H. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi ile belirlenmesi. Turkish Studies, 13(4), 1397-1411.
  • Aşkın Tekkol, İ. (2020). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü öğrencilerinin eğitimde program geliştirme dersine ilişkin görüşleri. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi (IPCEDU 2020) Tam Metin Kitabı içinde (ss.156-162). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786257228992
  • Baştürk, S., & Dönmez, G. (2011). Examining pre-service teachers’ pedagogical content knowledge with regard to curriculum knowledge. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 743-775.
  • Çardak, U. ve Güler, Ç. (2022). Uzaktan eğitim ve uzaktan öğretmen yetiştirme bağlamında akademisyen uygulama, görüş ve önerileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 323-353. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1068111
  • Çetinkaya, S. ve Tabak, S. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlık yeterlilikleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1),296-309.
  • Duman, E. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının program geliştirme yeterlikleri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi (Ankara Üniversitesi ve Kırıkkale Üniversitesi örnekleri) [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Duran, A. (2023). Öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(6), 207-218. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1364685
  • Düzenli, H. (2022). Öğretmen adaylarının program bilgisi düzeylerinin arttırılmasına yönelik tasarlanan “eğitimde program geliştirme” dersinin etkililiği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Ennis, C. D. (1994). Knowledge and beliefs underlying curricular expertise. Quest, 46(2), 164–175. https://doi.org/10.1080/00336297.1994.10484118
  • Ewing, L. A., & Cooper, H. B. (2021). Technology-enabled remote learning during COVID-19: Perspectives of Australian teachers, students and parents. Technology, Pedagogy and Education, 30(1), 41-57.
  • Fırat Durdukoca, Ş. (2017). Öğretmen adaylarının program geliştirme dersine ilişkin metaforik algıları. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 349-365.
  • Göğebakan-Yıldız, D. (2017). Eğitimde program geliştirme dersine yönelik tutum ve metaforik algıların incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 7(14), 113-130.
  • Hebebci, M. T., Bertiz, Y., & Alan, S. (2020). Investigation of views of students and teachers on distance education practices during the coronavirus (COVID-19) pandemic. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4), 267-282.
  • Hewitt, T. W. (2006). Understanding and shaping curriculum – what we teach and why. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Hu, X., Chiu, M. M., Leung, W. M. V., & Yelland, N. (2021). Technology integration for young children during COVID-19: Towards future online teaching. British Journal of Educational Technology, 52, 1513–1537. https://doi.org/10.1111/bjet.13106
  • Karakaya, İ. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (2. bs.) içinde (ss.57-86). Anı Yayıncılık.
  • Karakuş, M. ve Turhan Türkkan, B. (2023). Lisansüstü eğitimin uzaktan yürütülmesine yönelik bir inceleme: Doktora öğrencilerinden yansımalar. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 497-513. https://doi.org/10.17556/erziefd.1119046
  • Kee, C. E. (2021) The impact of COVID-19: Graduate students’ emotional and psychological experiences. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 31(1-4), 476-488, https://doi.org/10.1080/10911359.2020.1855285
  • Keskin, A. (2019). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının belirlenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kızılaslan Tunçer, B. ve Şahin, Ç. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin bilgi düzeylerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 247-260.
  • Lim, W., Son, J.W., & Kim, DJ. (2018). Understanding preservice teacher skills to construct lesson plans. International Journal of Science and Mathematics Education, 16, 519–538. https://doi.org/10.1007/s10763-016-9783-1
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice Oxford University Press, 13(6), 522-525.
  • Oliva, P. F. (2005). Developing the curriculum (7th ed.) Boston: Pearson.
  • Oliveira, G., Grenha Teixeira, J., Torres, A., & Morais, C. (2021). An exploratory study on the emergency remote education experience of higher education students and teachers during the COVID‐19 pandemic. British Journal of Educational Technology, 52(4), 1357-1376. https://doi.org/10.1111/bjet.13112
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications. Ronkowitz, K., & Condro Ronkowitz, L. (2021). Choosing transformation over tradition: The changing perception of online education. American Journal of Economics and Sociology, 80(1), 205-229. https://doi.org/10.1111/ajes.12378
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Stewart, W., & Lowenthal, P. (2021). Experiences and perceptions of exchange students learning online during the COVID-19 pandemic in the Republic of Korea: An exploratory descriptive study. Asian Journal of Distance Education, 16(1), 119-140.
  • Şahin, A. İ. ve Aşkın Tekkol, İ. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitim programı okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi. IAAOJ Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 1-12.
  • Şahin, Ö., & Soylu, Y. (2017). Examining development of curriculum knowledge of prospective mathematics teachers. Journal of Education and Practice, 8(2), 142-152.
  • Tan Şişman, G. (2021). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde program geliştirme bilgisinin kazandırılması. Pegem Journal of Education and Instruction, 11(1), 355-400.
  • Uluçınar Sağır, Ş. ve Karamustafaoğlu, O. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının program geliştirme sürecine ilişkin bilgi düzeyleri. Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 109-123.
  • Ünver, G. (2021). Program çalışmaları için öğretmen eğitimi. Öğretmen Eğitimi ve Öğretim, 2(2), 30-55.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Program geliştirme dersinin öğretmen adaylarının program geliştirmeye ilişkin bilişsel farkındalık düzeyine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(3), 316-342.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdakal, İ. H. ve Susar Kırmızı, F. (2021). COVID- 19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302. https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/64749/890615
  • Yükseköğretim Kurulu (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf
  • Zhao, Y., & Watterston, J. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 22(1), 3-12. https://doi.org/10.1007/s10833-021-09417-3

Examination of Pre-service Teachers' Views on Curriculum Development in Education Course

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 31 - 55, 31.05.2024
https://doi.org/10.32433/eje.1372280

Öz

The aim of this research is to examine the views of pre-service teachers about the Curriculum Development in Education course. The research is a descriptive study conducted in a qualitative context. In the research, it was tried to describe student views about the learning and teaching process of the Curriculum Development in Education course conducted at a state university in the south of Türkiye. The participants of the research were determined by using the convenience sampling method. In this regard, the participants of the research consist of 21 pre-service teachers who took the Curriculum Development in Education course as an elective course at the faculty of education at a state university in the south of Türkiye and they participated in the research voluntarily. The data of the study were collected through an online written opinion form developed by the researcher, and consists of 12 open-ended questions. In the analysis of the data, the inductive approach within the scope of content analysis was taken into account. The findings of the research were collected under 10 themes: Outcomes achieved in the Curriculum Development course in Education, situation about meeting the expectations, views on the content of the course, the teaching and learning process and the measurement and evaluation process, views on the type of teaching, contributions to the teaching profession, its impact on curriculum literacy and curriculum development skills, suggestions for improving the course. In line with the results of the research, various suggestions are presented for practitioners and future research.

Kaynakça

  • Adedoyin, O. B. & Soykan, E. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180
  • Altıntaş, S., Göçen Kabaran, G. ve Kabaran, H. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi ile belirlenmesi. Turkish Studies, 13(4), 1397-1411.
  • Aşkın Tekkol, İ. (2020). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık bölümü öğrencilerinin eğitimde program geliştirme dersine ilişkin görüşleri. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi (IPCEDU 2020) Tam Metin Kitabı içinde (ss.156-162). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786257228992
  • Baştürk, S., & Dönmez, G. (2011). Examining pre-service teachers’ pedagogical content knowledge with regard to curriculum knowledge. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 743-775.
  • Çardak, U. ve Güler, Ç. (2022). Uzaktan eğitim ve uzaktan öğretmen yetiştirme bağlamında akademisyen uygulama, görüş ve önerileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 323-353. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1068111
  • Çetinkaya, S. ve Tabak, S. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlık yeterlilikleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1),296-309.
  • Duman, E. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının program geliştirme yeterlikleri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi (Ankara Üniversitesi ve Kırıkkale Üniversitesi örnekleri) [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Duran, A. (2023). Öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(6), 207-218. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1364685
  • Düzenli, H. (2022). Öğretmen adaylarının program bilgisi düzeylerinin arttırılmasına yönelik tasarlanan “eğitimde program geliştirme” dersinin etkililiği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Ennis, C. D. (1994). Knowledge and beliefs underlying curricular expertise. Quest, 46(2), 164–175. https://doi.org/10.1080/00336297.1994.10484118
  • Ewing, L. A., & Cooper, H. B. (2021). Technology-enabled remote learning during COVID-19: Perspectives of Australian teachers, students and parents. Technology, Pedagogy and Education, 30(1), 41-57.
  • Fırat Durdukoca, Ş. (2017). Öğretmen adaylarının program geliştirme dersine ilişkin metaforik algıları. Sosyal Bilimler Dergisi, 4(11), 349-365.
  • Göğebakan-Yıldız, D. (2017). Eğitimde program geliştirme dersine yönelik tutum ve metaforik algıların incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 7(14), 113-130.
  • Hebebci, M. T., Bertiz, Y., & Alan, S. (2020). Investigation of views of students and teachers on distance education practices during the coronavirus (COVID-19) pandemic. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4), 267-282.
  • Hewitt, T. W. (2006). Understanding and shaping curriculum – what we teach and why. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Hu, X., Chiu, M. M., Leung, W. M. V., & Yelland, N. (2021). Technology integration for young children during COVID-19: Towards future online teaching. British Journal of Educational Technology, 52, 1513–1537. https://doi.org/10.1111/bjet.13106
  • Karakaya, İ. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (2. bs.) içinde (ss.57-86). Anı Yayıncılık.
  • Karakuş, M. ve Turhan Türkkan, B. (2023). Lisansüstü eğitimin uzaktan yürütülmesine yönelik bir inceleme: Doktora öğrencilerinden yansımalar. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 497-513. https://doi.org/10.17556/erziefd.1119046
  • Kee, C. E. (2021) The impact of COVID-19: Graduate students’ emotional and psychological experiences. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 31(1-4), 476-488, https://doi.org/10.1080/10911359.2020.1855285
  • Keskin, A. (2019). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık düzeylerine yönelik algılarının belirlenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kızılaslan Tunçer, B. ve Şahin, Ç. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin bilgi düzeylerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 247-260.
  • Lim, W., Son, J.W., & Kim, DJ. (2018). Understanding preservice teacher skills to construct lesson plans. International Journal of Science and Mathematics Education, 16, 519–538. https://doi.org/10.1007/s10763-016-9783-1
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice Oxford University Press, 13(6), 522-525.
  • Oliva, P. F. (2005). Developing the curriculum (7th ed.) Boston: Pearson.
  • Oliveira, G., Grenha Teixeira, J., Torres, A., & Morais, C. (2021). An exploratory study on the emergency remote education experience of higher education students and teachers during the COVID‐19 pandemic. British Journal of Educational Technology, 52(4), 1357-1376. https://doi.org/10.1111/bjet.13112
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications. Ronkowitz, K., & Condro Ronkowitz, L. (2021). Choosing transformation over tradition: The changing perception of online education. American Journal of Economics and Sociology, 80(1), 205-229. https://doi.org/10.1111/ajes.12378
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Stewart, W., & Lowenthal, P. (2021). Experiences and perceptions of exchange students learning online during the COVID-19 pandemic in the Republic of Korea: An exploratory descriptive study. Asian Journal of Distance Education, 16(1), 119-140.
  • Şahin, A. İ. ve Aşkın Tekkol, İ. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitim programı okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi. IAAOJ Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 1-12.
  • Şahin, Ö., & Soylu, Y. (2017). Examining development of curriculum knowledge of prospective mathematics teachers. Journal of Education and Practice, 8(2), 142-152.
  • Tan Şişman, G. (2021). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde program geliştirme bilgisinin kazandırılması. Pegem Journal of Education and Instruction, 11(1), 355-400.
  • Uluçınar Sağır, Ş. ve Karamustafaoğlu, O. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının program geliştirme sürecine ilişkin bilgi düzeyleri. Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 109-123.
  • Ünver, G. (2021). Program çalışmaları için öğretmen eğitimi. Öğretmen Eğitimi ve Öğretim, 2(2), 30-55.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Program geliştirme dersinin öğretmen adaylarının program geliştirmeye ilişkin bilişsel farkındalık düzeyine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(3), 316-342.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. bs.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdakal, İ. H. ve Susar Kırmızı, F. (2021). COVID- 19 salgını sürecinde gerçekleştirilen acil uzaktan eğitime ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 290-302. https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/64749/890615
  • Yükseköğretim Kurulu (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf
  • Zhao, Y., & Watterston, J. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 22(1), 3-12. https://doi.org/10.1007/s10833-021-09417-3
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Program Geliştirme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Buket Turhan Türkkan 0000-0003-2528-4022

Erken Görünüm Tarihi 31 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2023
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Turhan Türkkan, B. (2024). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Program Geliştirme Dersine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Erciyes Journal of Education, 8(1), 31-55. https://doi.org/10.32433/eje.1372280

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Map             erihplus.png