The purpose of this study is to define the views of the teachers working in high schools in Usak province and its districts about the ability of school administrators to manage the crisis in school according to various varieties. 370 teachers, working at high schools in 2013-2014 academic year, participated in this research which was done with quantitive research method. Data is collected with "The scale of elementary school principals' crisis management skills" developed by Aksu and Deveci in 2009. According to the findings, teachers consider the ability of school administrators to manage the crisis as moderate. According to the schools type variable, general high school teachers ; according to the gender, male teachers evaluated the ability of school administrators to manage crisis as more than enough in the dimension of "crisis moment" and "post-crisis". Teachers participating in in-service training considered the ability of school administrators to manage the crisis in the dimension of "pre-crisis", "crisis moment" and "post crisis" as significantly more than enough. At schools, in crisis management, to increase hte success of school administrators, "crisis management" trainings in which all school employees participate, should be given priority and the proposal to expand the authority usage of school administrators can be proposed.
Bu araştırmanın amacı, Uşak ili merkez ilçede bulunan liselerde görev yapan öğretmenlerin, okul yönetimlerinin okullarda kriz yönetebilme becerilerine ilişkin görüşlerini çeşitli değişkenlere göre belirlemektir. Nicel yöntem kullanılarak yapılan araştırmaya 2013-2014 eğitim-öğretim yılında liselerde görev yapan 370 öğretmen katılmıştır. Veriler, Aksu ve Deveci (2009) tarafından geliştirilen "İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kriz Yönetimi Becerileri Ölçeği" ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenler, okul yönetimlerinin kriz yönetim becerilerini genel olarak orta düzeyde görmektedirler. Okul türü değişkenine göre genel lise öğretmenleri, meslek lisesi öğretmenlerine göre; cinsiyete göre erkek öğretmenler, bayan öğretmenlere göre okul yönetiminin kiriz yönetme becerilerini "kriz anı" ve "kriz sonrası" boyutlarında anlamlı derecede daha yeterli değerlendirmişlerdir. Hizmet içi eğitime katılan öğretmenler, okul yönetimlerini kriz yönetim becerilerinde "kriz öncesi", "kriz anı" ve "kriz sonrası" boyutlarda anlamlı derecede daha yeterli bulmuştur. Okullarda kriz yönetiminde okul yönetimlerinin başarısını arttırabilmek için öncelikle tüm okul çalışanlarının katılacağı "kriz yönetimi" konulu eğitimlere öncelik verilmesi ve okul yönetimlerinin yetki kullanımlarının genişletilmesi önerileri getirilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 7 |