The purpose of this study is to develop a reliable and valid scale that aims to analyse students' perceptions about diversity climate in universities. The work group of the study consists of 400 students educated at Dicle University in 2013-2014 academic year. Construct validation of scale has been analysed with explotary factor analysis and that the scale is unidimensioal has come out. That the scale is unidimensioal has been tested with confirmatory factor analysis. In order to determine the reliability of scale, Cronbach's Alpha internal consistency, Spearman-Brown and Guttman Split-Half reliability co-efficient obtained with split half test method have been analysed. These values have been found as .89, .84 and .83 respectively. In accordance with these results, that diversity climate scale which can be used to measure students' perceptions about diversity climate in universities is areliable scale can be said.
Bu araştırmanın amacı, üniversitelerde farklılık iklimine ilişkin öğrenci algılarını incelemeyi amaçlayan geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubu 2013-2014 eğitim öğretim yılında Dicle üniversitesinde öğrenim görmekte olan 400 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliği açımlayıcı faktör analizi (AFA) ile incelenmiş olup ölçeğin tek boyutlu olduğu ortaya çıkmıştır. Ölçeğin tek boyutlu olduğu doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile de test edilmiştir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alpha iç tutarlık ile test yarılama yöntemi ile elde edilen Spearman-Brown ve Guttman Split-Half güvenirlik katsayısı incelenmiştir. Bu değerler sırasıyla .89, .84 ve .83 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda, farklılık iklimi ölçeğinin üniversitelerde farklılık iklimine ilişkin öğrenci algılarını incelemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 6 |