The present study aimed to investigate
to what extent the preservice and inservice teachers have the characteristics
of digital natives, digital immigrants and digital hybrids. The study also
examined these characteristics in terms of variables like data of birth, gender
and being a preservice or inservice teacher. The study was conducted on 263
inservice teachers from different subject fields working in the province of
Elazığ and 289 preservice teachers attending to different departments of
educational faculty of Fırat University during 2012-2013 academic year. In this
study, which was conducted in accordance with descriptive and associational
survey designs, the data were collected using “Digital Native, Digital Immigrant, and Digital Hybrid Teacher Scale”
originally developed by the researchers. Obtained data were analysed using
frequencies, percentages, one-way ANOVA and Chi-square tests. The analysis
revealed that, according to the scores obtained from the factor Arrangement of Learning Settings, 102
(18,5%) of the participants fell into the category of Digital Immigrants (DI),
297 (53,8%) fell into the category of Digital Hybrid (DH) and 153 (27,7%) fell
into the category of Digital Natives (DN). According to their preferences
regarding Communication with Parents and
Children, 358 (64,9%) of the participants fell into the category of Digital
Immigrants (DI), 154 (27,9%) fell into the category of Digital Hybrid (DH) and
only 40 (7,2%) fell into the category of Digital Native (DN). For the last
factor, in terms of their Personal and
Professional Development preferences, 224 (40,6%) of the participants fell
into the category of Digital Immigrant (DI), 258 (46,7%) fell into the category
of Digital Hybrid (DH) and only 70 (12,7%) of them fell into the category of
Digital Natives (DN). Also findings and discussions were presented regarding
the participants’ preferences in relation to their gender, age, and being a
pre- or in-service teacher.
Digital native digital hybrid digital immigrant teaching profession
Bu araştırmada, öğretmen ve öğretmen adaylarının dijital
yerlilik, dijital göçmenlik ve dijital melezlik özelliklerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Ayrıca bu özellikler doğum tarihi, cinsiyet ve öğretmen ya da
öğretmen adayı olma değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırma Elazığ il
merkezinde 2012-2013 öğretim yılında görev yapan çeşitli branşlara mensup 263
öğretmen ve Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 289 öğretmen
adayı ile yürütülmüştür. Betimsel ve ilişkisel tarama desenlerine göre
yürütülen araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Dijital Yerli, Dijital Göçmen ve Dijital
Melez Öğretmen Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans,
yüzde, tek yönlü ANOVA ve Ki-Kare tekniklerden yararlanılmıştır. Araştırma
sonucunda, araştırmaya katılan 552 öğretmen ve öğretmen adayından 102’sinin
(%18,5) Öğrenme Ortamlarını Düzenleme boyutundan aldıkları puanlar
açısından Dijital Göçmen (DG), 297’sinin (%53,8) Dijital Melez (DM) ve 153’ünün
de (%27,7) Dijital Yerli (DY) kategorisine girdiği anlaşılmıştır. Veli ve Öğrenciyle İletişim kurma
tercihleri açısından katılımcıların 358’si (%64,9) Dijital Göçmen (DG), 154’ü
(%27,9) Dijital Melez (DM) ve sadece 40’ı (%7,2) Dijital Yerli (DY)
kategorisine girmektedir. Son olarak Kişisel
ve Mesleki Gelişim tercihleri açısından katılımcıların 224’ü (%40,6)
Dijital Göçmen (DG), 258’i (%46,7) Dijital Melez (DM) ve sadece 70’i (%12,7)
Dijital Yerli (DY) kategorisine girmektedir. Çalışmada ayrıca görev türü,
cinsiyet ve yaş değişkenlerine ilişkin bulgular sunularak sonuçlar
tartışılmıştır.
Dijital yerlilik dijital melezlik dijital göçmenlik öğretmenlik mesleği
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 11 |